De fapt, vehiculele care funcționează pe baza combustibililor alternativi sunt acele vehicule, care pot fi mașini, camioane, trenuri, avioane și chiar nave, care funcționează pe alte tipuri de combustibili decât benzină, motorină sau kerosen.

Există mai multe tipuri de combustibili și chiar combinații de combustibili pe care le putem folosi, iar dacă le folosim alternativ sau chiar le combinăm, nu doar că asigurăm un mediu înconjurător mai curat, ci putem prelungi disponibilitatea combustibililor fosili.

Ce sunt combustibilii alternativi?

În esență, combustibilii alternativi sunt surse de energie care permit înlocuirea parțială sau completă a combustibililor fosili tradiționali în sectorul transportului. Unele exemple de astfel de combustibili includ hidrogenul, biocombustibilii și chiar electricitatea.

În plus, unele dintre aceste alternative sunt mai curate decât celelalte, așadar nu toate reprezintă soluția ideală pentru termen lung, ci mai degrabă o punte prin care putem avea un sistem de transport mai curat.

Mașinile electrice, viitorul transportului personal

Când ne gândim la mașini electrice, majoritatea tindem să luăm în calcul doar mașinile electrice, însă în realitate, există multe vehicule pe care le folosim și pe care le putem trece pe baterii, printre care trenurile, navele și chiar camioanele.

În primul rând, mașinile electrice sunt mașini alimentate exclusiv de baterii, față de mașinile hybrid, care se folosesc atât de motoare electrice, cât și de motoare pe ardere internă.

Mașinile electrice au o amprentă asupra mediului înconjurător mult mai mică decât cele tradiționale, întrucât ele eliberează emisii de gaze cu efect de seră doar în momentul în care sunt fabricate, însă odată ce se află pe șosele, ele nu emit astfel de gaze, ceea ce înseamnă că reușesc să compenseze emisiile din producție de-a lungul timpului.

Principala lor problemă din prezent este legată de autonomie și infrastructura de încărcare, care nu este tocmai ideală în majoritatea locurilor.

Există mașini electrice care-și pot încărca o bună parte din baterii într-o jumătate de oră, precum modelele Tesla, însă chiar și așa, ele au nevoie de mult mai mult timp pentru a fi alimentate comparativ cu mașinile clasice, lucru care reprezintă unul dintre principalele dezavantaje ale mașinilor electrice.

Cu toate acestea, vehiculele electrice aduc odată cu ele o calitate mai bună a aerului și sunt mai ieftine când vine vorba de întreținere și chiar și atunci când sunt operate, având mai puține componente care necesită înlocuire, iar resursa lor principală de alimentare fiind mai ieftină decât a mașinilor cu motoare cu ardere internă.

Vehicule pe baterii pentru transportul public

Bateriile pot fi folosite drept combustibil alternativ pentru a alimenta și alte tipuri de vehicule, precum autobuze, nave maritime și chiar avioane, toate acestea fiind testate sau chiar utilizate deja cu motoare electrice alimentate de baterii, cu scopul reducerii emisiilor de carbon.

Unele comunități care locuiesc pe coastă vor să-și echipeze navele cu baterii, pentru a face tranziția către un transport maritim mai curat.

Acest lucru este util în special pentru orașele care se află pe insule aflate în apropierea zonelor continentale, care se bazează foarte mult pe transportul cu ajutorul feriboturilor.

Există țări, precum Danemarca, ce investesc într-un transport feroviar sustenabil. Recent, țara europeană a comandat șapte trenuri pe baterii de la Siemens Mobility pentru a face transportul feroviar mai verde și mai sustenabil.

Trenurile se pot încărca de la sistemul public de electrificare, atunci când linia ferată dispune de acesta, iar de asemenea, trenurile vor putea recupera o parte din energie folosindu-se de frânarea regenerativă pentru a recupera o parte din curentul electric, similar mașinilor electrice.

Combustibili alternativi - Vehiculele hibrid, puntea dintre prezent și viitor

Vehiculele hybrid se bazează pe un motor electric pentru a asigura demarajul inițial al mașinilor, după care, la viteze mai mari, fac trecerea către motorul pe benzină sau pe motorină, lucru care permite un consum mai bun și o amprentă mai redusă de carbon.

În oraș, aceste mașini sunt aproape la fel de curate ca și cele electrice, întrucât funcționează în mare parte pe baterii, ceea ce înseamnă că nu eliberează emisii de carbon, fiind un compromis ideal între mașinile tradiționale și cele electrice.

În viitor, vor exista mașini electrice care vor folosi un motor electric și unul pe bază de hidrogen, precum Renault Scenic Vision, lucru care va permite un sistem de transport mai curat cu mai puține emisii în comparație cu mașinile pe bază de combustibili fosili.

Mașinile hybrid pot fi plug-in sau non-plug-in, diferența fiind că cele plug-in trebuie conectate la o sursă externă de alimentare, precum stațiile de încărcare, pentru a-și reîncărca bateriile, în vreme ce hybridele non-plug-in își alimentează bateriile de la motorul cu ardere internă sau cu ajutorul frânării regenerative.

Vehiculele pe bază de hidrogen, o resursă neexploatată

Celulele pe bază de hidrogen sunt combustibili alternativi la combustibilii fosili, iar vehiculele care funcționează pe baza acestor celule sunt asemănătoare mai degrabă mașinilor electrice decât celor clasice, deoarece folosesc hidrogenul pentru a alimenta un motor electric.

Principalul avantaj al acestor vehicule este acela că se pot alimenta la fel de ușor la o stație de alimentare precum mașinile pe benzină sau motorină, spre deosebire de mașinile electrice, care trebuie să aștepte zeci de minute pentru a face acest lucru.

Dezavantajul este că nu există foarte multe stații de alimentare cu hidrogen la nivel global și nu există nici foarte multe mașini pe bază de hidrogen.

Toyota este un producător de mașini care a explorat acest combustibil alternativ pentru a-l putea implementa pe mașini încă din 1992, iar în 2014, producătorul japonez a introdus modelul Mirai, un sedan pe bază de hidrogen.

Compania vrea să intre pe piața autobuzelor pe bază de hidrogen și testează în prezent acest combustibil alternativ pe autobuzul pe bază de hidrogen numit Sora.

BMW este un alt producător de mașini care urmărește implementarea hidrogenului la nivelul fabricilor pentru a reduce dependența de gazele naturale.

Unele companii, precum ZeroAvia și Universal Hydrogen, vor să implementeze motoarele pe bază de hidrogen pe avioane, iar primele avioane comerciale care să folosească acest tip de combustibil ar putea zbura din 2024.

Amestecul biocombustibililor cu cei fosili, un cocktail sustenabil

Cheia utilizării combustibililor alternativi este reducerea sau chiar eliminarea emisiilor de gaze cu efect de seră, motiv pentru care biocombustibilii se pot dovedi a fi de mare ajutor în acest sens.

Biocombustibilii, dintre care etanolul și biodieselul, sunt obținuți prin procesarea biomasei.

Etanolul este un tip de combustibil regenerabil obținut din plante și este un alcool care este amestecat cu gazul pentru a-i crește cifra octanică și pentru a-i reduce emisiile.

Biodieselul este un alt tip de combustibil alternativ produs din surse regenerabile, precum uleiul nou sau utilizat, și reprezintă o alternativă mai curată la motorina obișnuită.

Comparativ cu aceasta, biodieselul este non-toxic și biodegradabil și este amestecat cu ea pentru a face combustibilul fosil tradițional mai prietenos cu mediul.

Combustibilii alternativi, avantaje și dezavantaje

Folosirea diferitelor forme de combustibili alternativi presupune faptul că fiecare dintre acestea are avantaje și dezavantaje.

În primul rând, avantajul mașinilor electrice este acela că sunt silențioase, nu eliberează emisii, ceea ce înseamnă că aduc beneficii multiple mediului înconjurător și comunităților, precum îmbunătățirea calității aerului și scăderea nivelului de zgomot, care poate cauza stres și alte boli.

Dezavantajul vine atunci când acestea trebuie încărcate, întrucât nu există foarte multe stații de încărcare în majoritatea țărilor, în special cele capabile de încărcare rapidă și chiar și așa, nu toate mașinile electrice suportă încărcare rapidă.

Vehiculele plug-in hybrid sunt mai curate decât cele pe bază de combustibili fosili, întrucât pot funcționa pe baza motorului electric care este alimentat de baterie, în special în oraș sau în aglomerație, lucru care limitează cantitatea de emisii pe care aceste mașini le emit. În plus acest lucru presupune că mașinile plug-in hybrid sunt mai silențioase și ele pot obține și un consum mai bun.

În comparație cu vehiculele non-plug-in, ele trebuie conectate la o sursă externă de alimentare atunci când rămân fără baterie, lucru care poate cauza stres șoferilor, întrucât dacă nu reușesc să încarce bateriile, mașina va funcționa pe baza motorului cu ardere internă până la reîncărcarea bateriilor, lucru care anulează beneficiile pe care le aduce un astfel de vehicul.

Biocombustibilii ne ajută să reducem dependența de combustibili fosili, deoarece pot fi amestecați cu combustibilii tradiționali pentru a le reduce emisiile și pentru a ne ajuta să-i conservăm pentru mai mult timp.

Dezavantajul este acela că, în amestecurile de combustibili, cei fosili încă au cel mai mare procentaj, ceea ce înseamnă că beneficiile aduse de biocombustibili sunt destul de mici, iar aceștia nu pot fi utilizați nici ca sursă de alimentare de sine stătătoare.

Dacă vrem să reușim să facem transportul mai prietenos cu mediul înconjurător, va trebui să ne folosim de toate sursele de combustibili alternativi până atunci când mașinile electrice vor deveni norma pentru majoritatea populației și vor reuși să înlocuiască mașinile cu motoare cu ardere internă.