Potrivit CleanTehnica, cercetătorii de la National Renewable Energy Laboratorii (NREL) lucrează la portarea tehnologiei pe bază de baterii în industria aviației și a transportului maritim, care poate avea beneficii uriașe mediu, iar în același timp poate reduce nivelul de zgomot și poate ajuta companiile să economisească bani.

Jesse Bennett, inginer și analist al tehnologiei electrice la NREL, a declarat că „avioanele și feriboturile pe bază de baterii sunt din ce în ce mai atractive pentru anumite regimuri de utilizare. Cu toate acestea, trebuie să ne gândim cu atenție la cerințele de operare și la o multitudine de întrebări legate de infrastructura pentru încărcare, integrarea cu sistemul public de electrificare, cerințele legate de politică și reglementare, zgomot și impactul pe care îl pot avea emisiile.

NREL realizează în prezent studii pentru implementarea bateriilor pe avioane și feriboturi în Colorado și Carolina de Nord, iar dacă se dovedește a fi fezabilă, această tehnologie ar putea avea beneficii uriașe la nivel global.

Eforturi pentru tranziția transportului aviatic și maritim către alternative verzi au loc și în Europa, iar European Green Hydrogen Acceleration Center este una dintre insistuțiile care sprijină proiectele care dezvoltă hidrogen verde pentru a crea un lanț solid de aprovizionare.

Transport maritim pe baterii

Printre companiile care lucrează din greu la implementarea acestei tehnologii pe navele de transport este MAN ES, o companie specializată în dezvoltarea motoarelor navale, a cărei echipă speră să reușească să creeze motoare navale care să funcționeze pe amoniac și metanol în următorii ani.

La celălalt capăt al lumii există orășele precum Ocracoke, aflat la câteva mile distanță de Carolina de Nord continentală, orășel ai cărui cetățeni se bazează pe feriboturi pentru a se putea deplasa de pe insulă pe continent.

Pentru astfel de locuri, feriboturile pe baterii ar putea fi o ușurare pentru mediul înconjurător, întrucât ar reduce semnificativ amprenta de carbon.

„Încercăm să punem în aplicare anumite lecții pe care le-am învățat la Washington State și în Norvegia, pentru a putea găsi soluții la electrificarea acestor feriboturi de distanțe scurte. Având în vedere că motoarele electrice sunt comune - fiind alimentate de generatoare pe motorină- nu este imposibil să ne gândim la implementarea bateriilor pentru a transforma aceste feriboturi în vehicule maritime electrice”, a declarat Bennett.

Din moment ce feriboturile orășelului Ocracoke au deja motoare electrice, implementarea bateriilor pe acestea este destul de facilă, însă este important de reținut faptul că aceste baterii trebuie încărcate la un moment dat.

Potrivit lui Bennett, furnizarea unei cantități suficiente de energie pentru a putea încărca rapid aceste baterii necesită „un set unic de unelte, strategii și investiții.”

De fapt, companiile din întreaga lume ar trebui să ia serios în calcul consumul de energie și dezvoltarea unei infrastructuri solide pentru alimentare, fie că este vorba de baterii, hidrogen sau alt tip de combustibil.

Avioanele pe hidrogen, în curând pe cer

Avioanele electrice de mici dimensiuni ar putea decola curând, mulțumită companiilor precum Pipistrel, care au dezvoltat primul motor de avion certificat EASA, pe care l-au folosit în aeronava de mici dimensiuni numită Velis Electro plane.

Wright este o companie americană cu tradiție în ce privește producția de motoare pentru aeronave și a anunțat dezvoltarea unui avion pe bază de baterii care ar trebui să poată zbura în 2026.

Alte companii, precum ZeroAvia și Universal Hydrogen, privesc în viitorul apropiat și promit să livreze primele avioane comerciale pe bază de hidrogen în 2024.

Până atunci, există posibilitatea alimentării avioanelor cu combustibil sustenabil pentru avioane (SAF), care este deja folosit de companii aviatice precum Airbus, și prezintă un avantaj important prin faptul că nu necesită modificări la motor pentru a putea fi folosit.

Există speranțe în ce privește electrificarea transportului aviatic și a celui maritim, întrucât au loc progrese importante în rândul rețelei de alimentare a mașinilor electrice.

Cu timpul, aceste îmbunătățiri își vor face apariția și pentru transportul aviatic și pentru cel maritim.

O analiză realizată de NREL susține că până în 2030, „aproape jumătate dintre camioanele electrice de capacitate medie și mare vor fi avea costuri de achiziție, de operare și de întreținere mai mici decât cele tradiționale, pe motorină.”

Industria aviației face deja progrese rapide, întrucât primele avioane verzi, cu zero emisii de carbon, ar trebui să fie disponibile pe piață începând cu anul 2035, susțin experții. Airbus pregătește în prezent o serie de teste pentru o aeronavă pe bază de hidrogen care ar putea decola în anul 2025.