Conform unei analize din publicația Euractiv, primele avioane pe bază de hidrogen vor putea fi precomandate de către liniile aeriene în 2028 și vor ajunge pe piață în 2035. Până în 2050, consideră specialiștii, 75% dintre avioanele prezente pe cer vor folosi tehnologii verzi. Această tranziție este una extrem de importantă pentru ca industria să fie sustenabilă pe termen lung.

„Ne-am uitat cu atenție la ținta 2050 și la pașii pe care trebuie să-i facem pentru ca acest lucru să fie un succes. Dacă vrem să atingem neutralitatea climatică până în 2050, trebuie să avem aceste aeronave în funcțiune din 2035 încolo”, a spus Axel Krein, șeful Clean Aviation Joint Undertaking.

Experții consideră că scenariul precomenzilor din 2028 este vital pentru că altfel industria aviatică nu-și va putea atinge țintele de înlocuire a flotei actuale de avioane. Iar dacă acest lucru nu se va întâmpla la timp, cred experții, aviația ar putea deveni locul pentru „băieții răi”, așa cum este astăzi industria tutunului.

Producătorii se uită în momentul de față cu precădere la tehnologia folosirii hidrogenului și realizează proiecte de design îndrăznețe și moderne care să reducă emisiile.

Airbus pregătește primul test pentru un motor cu hidrogen în 2025. Inginerii companiei se concentrează pe realizearea unei aeronave cu o autonomie de 4.000 de kilometri, o distanță relativ scurtă, dar care ar putea reduce emisiile industriei cu două treimi. Ulterior, după ce acest experiment va fi un succes, inginerii se vor concentra pe autonomii mai mari, dar care au și ele limitele lor.

Astfel, unul dintre dezavantajele tehnologiei pe hidrogen va fi mereu autonomia. Estimările specialiștilor spun că distanța medie pe care o va putea parcurge un astfel de avion va fi de 8.000 de kilometri. Iar pasagerii vor trebui să accepte, în numele sustenabilității și a viitorului generațiilor viitoare, faptul că zborurile pe distanțe lungi vor avea mai multe escale, limita urmând a fi la maximum 10.000 de kilometri.

„Pasagerii și liniile aeriene au astăzi mentalitatea că pot merge oriunde non-stop. Vreau să contest acest lucru. Nu cred că va fi sustenabil în 2040 sau 2050 să mai gândim așa dacă vrem ca industria să aibă viitor”, a spus Ron Van Manen, director de dezvoltare strategică la Clean Aviation.

Dar oportunitățile sunt și ele mari. Conform estimărilor industriei, tranziția spre o economie aviatică verde ar putea duce Europei 5.000 de miliarde de euro în valoare economică. În momentul de față Uniunea Europeană va finanța cu 1,7 miliarde de euro Clean Aviation Joint Undertaking prin fondurile de cercetare, iar 2,4 miliarde de euro vin chiar de la industrie.

„Credem că tranziția spre o economie verde va avea nevoie de cel puțin 12 miliarde de euro în următorul deceniu. De trei ori mai mult decât avem acum”, a spus Ron Van Manen.