Potrivit Cleantehnica, unele startup-uri încearcă să inoveze modul de alimentare al avioanelor și al navelor pentru a putea aduce aceste mijloace de transport la zero emisii de carbon.

Alternative de combustibili bio pentru transportul naval

Legislația mai dură este cel mai important pas care trebuie făcut pentru ca aceste două sectoare de transport să îmbunătățească infrastructura verde și să asigure competitivitatea prețurilor combustibililor sustenabili.

European Green Hydrogen Acceleration Center este una dintre instituțiile care sprijină proiectele ce dezvoltă hidrogen verde pentru a putea crea un lanț de aprovizionare solid.

MAN ES este o companie specializată în dezvoltarea motoarelor de nave, iar echipa vrea să dezvolte motoare capabile de a rula pe amoniac și metanol în următorii ani.

Pe lângă dezvoltarea combustibililor verzi, companiile trebuie să ia în calcul și eficiența energetică, întrucât acesta este un factor foarte important.

După aceea intervine disponibilitatea de resurse și infrastructura de alimentare din porturi, care sunt cruciale când vine vorba de funcționarea navelor, iar acest sector are nevoie de propria investiție.

Avioanele pe baterii ar putea decola curând

Aviația reprezintă un alt sector al transporturilor care trebuie decarbonizat până în 2050, iar cel mai ușor mod prin care se poate realiza acest lucru, potrivit experților, este scăderea cererii.

În prezent sunt dezvoltate noi tehnologii de alimentare care ar trebui să ajute aviația să devină un mijloc de transport mai verde.

Avioanele electrice vor deveni realitate destul de curând mulțumită avansurilor tehnologice ale companiei Pipistrel, care a dezvoltat primul motor electric certificat EASA (Agenția Europeană de Siguranță a Aviației) folosit în avionul Velis Electro.

Wright, o companie americană specializată în dezvoltarea de motoare aviatice, a anunțat dezvoltarea unui avion electric care ar trebui să fie gata până în 2026 și va fi alimentat exclusiv de baterii.

Bateriile pe bază de litiu nu au o densitate suficient de mare de energie pentru a putea obține autonomia necesară, însă inovațiile recente în tehnologia bateriilor au rezultat în dezvoltarea bateriilor Aluminium-Air (n. red.- ele produc electricitate în urma reacției dintre oxigen și aluminiu în aer), care ar trebui să rezolve această problemă.

Avioanele pe bază de hidrogen ar putea zbura curând, mulțumită companiilor precum ZeroAvia și Universal Hydrogen, care se speculează că vor livra primul avion pe bază de hidrogen pentru zboruri comerciale în anul 2024.

Până la avioanele care funcționează pe baterii sau pe hidrogen, opțiunea cea mai realistă este oferită de aeronavele care funcționează pe baza combustibililor sustenabili, din moment ce aceștia pot oferi zboruri neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon în viitorul apropiat.

Avantajele utilizării acestui tip de combustibil este acela că nu implică schimbări majore la nivelul motorului pentru a putea funcționa.

Legea trebuie să fie mai strictă când vine vorba despre combustibilii tradiționali și cei bio, care au anumite neajunsuri și trebuie să forțeze companiile să adopte alternative mai sustenabile și regenerabile pentru transport.

În viitor, va trebui să înlocuim complet combustibilii fosili cu alternative sustenabile și să ne concentrăm pe îmbunătățirea eficienței energetice a motoarelor pentru a ne asigura că nici calitatea, nici cantitatea combustibililor nu va avea de suferit.

Potrivit experților din industria aviatică, primele avioane ecologice și verzi, care nu vor mai avea emisii periculoase, ar putea ajunge pe piață din 2035. Airbus pregătește primul test pentru un motor cu hidrogen în 2025.