Potrivit The Next Web, pe cât de ambițios pare acest plan, el ar putea deveni realitate, întrucât într-un chestionar realizat de Banca Europeană pentru Investiții, mai bine de două-treimi dintre europeni au declarat că următoarea lor mașină va fi ori hybrid, ori electrică.

Deși chestionarul nu este o reprezentare a realității, să presupunem pentru un moment că el va deveni realitate, iar probabil prima problemă care apare în mintea multor oameni este cea legată de stațiile de încărcare.

În vreme ce pentru vehiculele hybrid care nu sunt plug-in acest lucru nu reprezintă o problemă, pentru celelalte mașini pe baterii ea este, iar lipsa unei infrastructuri de încărcare rapidă bine pusă la punct îi face pe mulți să se răzgândească în privirea adoptării unui vehicul nepoluant.

Problema infrastructurii de încărcare

De fapt, în ce privește infrastructura de încărcare în Europa, 70% din aceasta este concentrată în trei țări, Franța, Germania și Olanda.

Deși răspunsul aparent simplu ar fi „să se construiască mai multe stații de încărcare”, soluția nu este tocmai la fel de simplă.

Un raport realizat de UE în 2021 în ce privește infrastructura de încărcare arată faptul că „obiectivul final al politicii este de a face încărcatul unei mașini electrice la fel de simplu precum cel al alimentării unei mașini convenționale, astfel încât vehiculele electrice să poată călătorii fără dificultate prin UE.”

În același raport, Strategia pentru Mobilitate Sustenabilă și Inteligentă a Europei a concluzionat faptul că trei milioane de stații vor trebui instalate în UE până în 2030, iar un milion dintre acestea vor trebui construite până în 2025.

Un alt studiu realizat de McKinsey pentru Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a concluzionat că va fi nevoie de 6.8 milioane de stații de încărcare pentru a reduce emisiile cu 55% până în 2030.

Motivul pentru iregularitatea instalării stațiilor de încărcare vine prin prisma faptului că aceasta este doar o directivă neobligatorie și nu o reglementare la nivelul Uniunii Europene.

Aaron Fishbone, președinte al departamentului de comunicare la ChargeUp Europe, un grup care reprezintă diverși stakeholderi ai industriei infrastructurii de încărcare, a declarat că „din cauza faptului că este o directivă, fiecare țară este liberă să aleagă cum va face acest lucru, rezultând într-o manieră nearmonioasă de adoptare a stațiilor de încărcare.”

Directiva este acum revizuită pentru a face parte din Pactul Verde European, ceea ce înseamnă că ea ar putea deveni reglementare, însă mai sunt niște lucruri de luat în calcul înainte ca acest lucru să se întâmple.

Companiile au nevoie de ajutor în vederea instalării stațiilor

Stațiile de încărcare publice sunt instalate și administrate de companii private, iar din cauza faptului că nu există planificare din timp, companiile trebuie să găsească singure locurile potrivite unde pot instala aceste stații, să aplice pentru permise și să spere că operatorii sistemului public de electrificare vor conecta stațiile la sistem.

Acest proces poate dura ani, iar rezultatul său poate sfârși în eșec.

Ne-am putea gândi că sistemul public de electrificare nu dispune de suficientă putere pentru a susține o infrastructură de încărcare, însă operatorii de centrale susțin că acest lucru nu ar trebui să fie o problemă, întrucât ei se așteaptă ca până în 2035 să fie deja în circulație aproximativ 130 de milioane de vehicule cu baterii, pentru care ar avea suficientă energie.

O altă problemă este legată de interfețele cu care se confruntă șoferii, întrucât industria stațiilor de încărcare nu are parte de nici o reglementare în acest sens. Directiva europeană a avut succes în ce privește adoptarea unui standard pentru porturile de încărcare, însă ea nu a luat în calcul faptul că diferitele porturi de încărcare vor necesita diferite abonamente și aplicații care nu comunică în legătură cu disponibilitatea încărcătoarelor sau informații legate de facturare.

Ana Svensson, dezvoltator de business și strategie la Polestar, a declarat faptul că „dacă vrei să mergi din sudul Suediei spre nord, va trebui să descarci patru aplicații diferite.”

De asemenea, operatorii stațiilor de încărcare nu împărtășesc mereu date legate de disponibilitatea stațiilor de încărcare sau dacă stația respectivă chiar funcționează.

Companiile trebuie să adopte mai mult energia verde

Apoi intervine faptul că nu toate stațiile de încărcare folosesc energie verde, unele dintre ele au nevoie de energie din surse pe bază de combustibili fosili, lucru care se află în contradicție cu vehiculele electrice.

În acest sens, autoritățile de reglementare trebuie să accelereze adoptarea surselor de energie regenerabilă mai mult decât adoptarea exclusivă a stațiilor de încărcare.

Acest lucru este important întrucât în momentul fabricării, mașinile electrice eliberează mai multe emisii decât cele cu motoare cu ardere internă, însă pe parcursul exploatării lor, cele electrice compensează aceste emisii.

Dacă folosesc un mix de energie electrică, adică provenită atât din surse pe combustibili fosili, cât și din surse regenerabile, un vehicul electric va deveni neutru din punct de vedere al emisiilor undeva la 78.000 de km, însă dacă folosește doar energie verde, acesta va deveni neutru la 50.000 de km, o distanță semnificativ mai mică.

Pentru a reduce emisiile din timpul producției, Polestar lucrează la proiectul numit „Polestar 0 project”, cu scopul de a produce prima mașină neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2030.

Prin producerea unei cantități mai mari de energie verde și prin standardizarea procesului de încărcare pentru aceste vehicule, industria mașinilor electrice poate merge mai departe și poate depăși toate problemele potențiale ce pot apărea.

FastNed este o companie care oferă soluții de încărcare pentru mașinile electrice cu o implementare ingenioasă a panourilor solare chiar deasupra stațiilor de încărcare, producând astfel propria electricitate, pe care șoferii o pot folosi apoi pentru a-și încărca mașinile.