Am scris recent despre moda sustenabilă pe Green Start-up, sub forma reutilizării și recirculării prin platforma românească de modă Vintello, și am descoperit că există branduri, precum Nike, care au inclus eforturi de sustenabilitate în gama lor de produse.

Cu toate acestea, The Guardian susține că unii producători vor să ducă sustenabilitatea în modă mai departe, iar unul dintre aceștia este Daniel Rubin, fondatorul Dune, care a lansat un nou brand de adidași cu sustenabilitatea ca obiectiv principal, anume Lerins.

În linia de produse a companiei este inclusă și o pereche de adidași de 152 de euro care sunt fabricați din cojile de struguri rămase în urma producției de vinuri, iar scopul acestui produs este înlocuirea pielii naturale.

„Pielea pe bază de plante” promite să aducă mai multe beneficii planetei, iar Lerins plănuiește, cu ajutorul noului material, să se deconecteze de industria crescătoare de vite, iar astfel să salveze viețile animalelor în timp ce va reduce emisiile de gaze cu efect de seră.

Companiile care vor să se alăture acestei cauze se pot folosi de fluxul existent de resturi din fructe, cum ar fi strugurii, merele, ananașii și bananele.

În prezent, există mai multe branduri care au apelat la pielea pe bază de plante pentru cel puțin o parte din produsele lor, mai exact Hermès, Allbirds sau Reformation.

Stella McCartney plănuiește să lanseze pantofi și genți pe bază de struguri în august, iar o geantă pe bază de ciuperci ar urma să apară mai târziu, anul acesta.

Allbirds vor lansa, de asemenea, niște pantofi pe bază de plante, fabricați din ulei vegetal și din cauciuc natural, iar aceste produse ar trebui să fie lansate „curând”.

Pielea crescută în laborator este un nou material care a atras atenția mai multor investitori, iar recent, Leonardo DiCaprio și Kering, compania părinte a Gucci, Saint Laurent și Balenciaga, au investit sume „semnificative” de bani în VitroLabs, un startup californian ce se ocupă cu creșterea pielii de animale în laborator.

Pielea de animale crescută în laborator este obținută prin cultivarea celulelor stem ale animalelor cu scopul de a le replica pielea, iar produsul rezultat ar trebui să aibă aceeași rezistență ca pielea convențională.

Dana Thomas, jurnalistă și autoare americană, a declarat că „ne aflăm la răscruce. Când am scris Fashionopolis, acest proces se afla în faza de testare, iar acum este lansat la nivel comercial - faptul că într-adevăr se întâmplă este remarcabil.”

Nicole Rawling, CEO al fundației de caritate californiene Material Innovation Initiative, care atrage branduri, cercetători și investitori pentru dezvoltarea materialelor de ultimă generație fără produse animale, a declarat că, anul trecut, compania ei a reușit să atragă 980 de milioane de dolari pentru a crea alternative pe bază de plante la materialele pe bază de animale, precum mătasea sau lâna.

Întrebarea care rămâne valabilă în prezent cu privire la alternativele pe bază de plante face referire la durabilitatea acestor produse, întrucât ele nu și-au dovedit încă rezistența în timp.

Dr. Laetitia Forst, cercetător postdoctoral al modei sustenabile la Universitatea de Arte din Londra, a declarat că „indiferent de impactul inițial mai mic al acestor produse, dacă ele trebuie înlocuite anual în loc de o dată la zece ani, impactul lor per total va fi mai ridicat.”

Soluția pentru a spori rezistența acestor materiale în timp a fost, până în prezent, acoperirea lor cu plastic, mai exact cu poliuretan.

Cu toate acestea, procesul de acoperire cu plastic face ca aceste produse să nu mai fie la fel de sustenabile, motiv pentru care Lerins lucrează cu compania producătoare de biomateriale Vegea, care a dezvoltat un poliuretan pe bază de apă care se pare că ar fi „cel mai responsabil poliuretan disponibil din punct de vedere al mediului.”

În același timp, Allbirds susține că pielea pe bază de plante pe care o folosește este 100% lipsită de plastic.

Nicole Rawling este de părere că aceste companii vor putea depăși problemele legate de rezistența produselor și de sustenabilitatea lor doar dacă vor concura una cu cealaltă.