Una dintre ele este Vintello, o platformă românească de fashion resale, care oferă o gamă variată de produse, de la piese de lux, până la accesorii și haine mai accesibile.

Uneori, majoritatea dintre noi putem acumula în garderobă mai multe haine sau accesorii decât avem nevoie, însă acest lucru nu înseamnă neapărat că surplusul este automat deșeu, întrucât poate fi donat sau vândut.

De fapt, industria de fashion resale ar putea crește semnificativ în următorii ani, iar până în 2025 aceasta poate ajunge la 77 de miliarde de dolari, motiv pentru care aceste platforme pot fi și profitabile, dar și benefice pentru mediul înconjurător, întrucât pot fi generate mai puține deșeuri.

Cum vrea Vintello să revoluționeze piața de fashion resale în România

Vintello a fost fondată în 2021, iar după o cercetare a pieței de fashion, echipa a lansat platforma către public larg în martie 2022, iar primele tranzacții au avut deja loc.

Diana Enăchescu, unul dintre fondatorii Vintello, crede că tinerii vor fi mai dispuși să cumpere haine și accesorii de pe platformele de resale, luând în calcul „interesul crescut pentru sustenabilitate și fondurilor mai degrabă către experiențe și mai puțin către obiecte.”

Diana Enăchescu are experiență anterioară în antreprenoriat, fiind fondatoare platformei medicale dentare IziDoc, pe lângă experiența în consultanța de management.

Ceilalți fondatori ai platformei Vintello sunt Laur Neagu, fondator al Academiei „Te Fac Programator”, Alex Zamfir, care are experiență în dezvoltarea aplicațiilor mobile și Radu Rugiubei, experimentat în business și tech development.

Nevoia pentru o nouă platformă de fashion resale în România

Diana și-a dorit fondarea Vintello din momentul în care nu s-a mai simțit mulțumită de soluțiile oferite de mediul online și a considerat că poate oferi o alternativă mai bună oamenilor care caută să își vândă produsele mai mult sau mai puțin purtate.

Nu a încântat-o ideea de a vinde pe Facebook sau prin magazinele fizice, întrucât, potrivit ei, „necesită mult management, nu este confidențial și vine cu anumite riscuri, în vreme ce vânzarea prin magazinele fizice implică o vizită la sediu și acceptarea articolelor de către personal.”

Așadar, a vrut să creeze o platformă prin care să fie „foarte ușor să vinzi produsele din confortul propriei case, în vreme ce experiența de shopping online să fie similară cu cea din magazine.”

Sursă foto: Vintello Facebook

Listarea în câteva minute a produselor

Vânzarea produselor prin platformă, care este tip consumer to consumer (C2C), durează doar câteva minute și ar trebui să fie foarte ușor, întrucât tot ce trebuie să faci pentru a-ți vinde produsele este să selectezi atributele potrivite produselor tale, să încarci cel puțin trei fotografii ale produsului, să îi faci o descriere și să pui prețul.

Asta este tot, iar după ce produsul listat de tine a fost cumpărat, acesta va fi livrat gratuit prin intermediul unui curier, ceea ce face ca acest sistem să fie fără bătăi de cap.

Diana ne-a spus că „vânzătorul primește banii direct în cont după ce tranzacția este finalizată. Returul este, de asemenea, gratuit.”

Platformele de resale pot crește odată cu popularitatea cumpărăturilor online

Fondatoarea platformei știe că, în vreme ce în vestul Europei platformele de fashion resale sunt mai utilizate, există potențial ca acestea să crească și în România, mai ales după perioada pandemiei, când cumpărăturile online au devenit tot mai populare.

De asemenea, este important de precizat că și clienții, mai ales cei tineri, sunt mai atenți la sustenabilitate și refolosesc produse de câte ori acest lucru este posibil, iar potrivit Dianei, „generațiile tinere devin din ce în ce mai atente cu privire la mediul înconjurător și nu mai sunt la fel de dispuse să plătească un preț la fel de mare pentru un produs.”

Sustenabilitatea, unul dintre principiile Vintello

„Sustenabilitatea este unul dintre principiile pe care am construit Vintello, din moment ce contribuim direct la protejarea mediului prin recircularea acestor obiecte vestimentare. Producția unui articol fashion consumă, în medie, 3.000 de litri de apă, potrivit Vestiaire Collective. Reutilizarea unui produs fashion salvează 82% din amprenta lui de carbon”, a adăugat ea.

Provocările unei platforme online de fashion resale

Fondarea Vintello a presupus niște provocări, iar prima a fost crearea acestei platforme pentru vânzarea C2C, care nu este la fel de previzibilă ca magazinele obișnuite, care se găsesc în locații fixe.

Diana a explicat procesul prin care a fost creată platforma, spunând că „echipa tehnică s-a ocupat de dezvoltarea platformei care să respecte standardele unui marketplace C2C. Integrarea serviciilor de transport pentru vânzători și cumpărători, care sunt asigurate de noi, au reprezentat o altă provocare, întrucât afacerile vând către clienți din locații fixe. Dar, împreună cu partenerii noștri, am reușit să găsim soluții care să ne ofere funcționalitatea de care aveam nevoie.”

Tot ce i-a rămas echipei Vintello de făcut pentru a prinde la public este să educe consumatorii cu privire la platformele online de resale, însă ei sunt încrezători că acest lucru nu va dura prea mult, deoarece dezvoltarea acestor platforme în alte piețe și puterea exemplului ar trebui să fie de ajutor.

Un proiect început cu finanțare proprie

Pentru a putea demara proiectul, echipa a trebuit să îl finanțeze cu 50.000 de euro, fonduri proprii, pe care le-au folosit pentru a crea și lansa platforma, inclusiv site-ul web și aplicațiile mobile pentru iOS și Android, dezvoltarea tehnică, identitatea de brand, designul platformei și eforturile inițiale de marketing.

Vintello va rămâne în continuare o platformă exclusiv online

Vintellor lucrează în prezent ca o platformă de fashion resale disponibilă exclusiv online, iar fondatorii vor ca aceasta să rămână în această formulă, întrucât ei sunt de părere că este un mod mai eficient de a funcționa, prin oferirea unor beneficii relevante pentru utilizatori, cum ar fi livrarea directă, autenticitate garantată și prețuri competitive.

„Suntem încrezători că vom putea administra afacerea mai eficient astfel, iar pe viitor vrem să adăugăm și alte funcționalități”, a declarat Diana.

Competiția pe piața de fashion resale

În ce privește competiția platformei, deși ea este existentă, echipa este încrezătoare că se va putea diferenția suficient, oferind un marketplace mai ușor de folosit și cu prețuri competitive.

Am aflat că „platformele principale de fashion resale prezente în România sunt formate din câteva grupuri de Facebook, Remix Shop, o platformă bulgară de fashion resale și o prezență modestă din partea platformei de luxury fashion resale, Vestiaire Collective. Vintello se diferențiază de acestea printr-o soluție de resale ușor de folosit, adaptată în materie de branduri și prețuri.”

Piața globală de fashion resale își poate dubla valoarea până în 2025

În 2021, piața globală de fashion resale a fost estimată la 36 de miliarde de dolari, iar până în 2025, aceasta ar puta ajunge la 77 de miliarde, potrivit unui raport ThreadUp, motiv pentru care astfel de platforme se pot dovedi a fi un succes atât financiar, cât și pentru protejarea mediului înconjurător.

În 2021, jumătate din produsele cumpărate online au fost din segmentul fashion, lucru care le dă speranțe celor de la Vintello că platforma lor va avea succes.

Echipa își dorește să se extindă și în piețele din afara țării în viitorul apropiat, însă înainte de asta, vor să-și formeze un background solid în Româina și să îmbunătățească platforma de vânzări online.

Sursă foto: Vintello Facebook

Clienții, tot mai interesați de sustenabilitate

Compania poate avea succes din moment ce tot mai mulți oameni, mai ales cei tineri, aleg să-și cheltuie banii mai degrabă pe experiențe, precum vacanțele, decât pe haine foarte scumpe, cel puțin asta crede Diana.

Tot ea a citat un raport al BCG, care spunea că „în prezent, 70% dintre consumatorii de lucruri second-hand <<apreciază aspectul legat de sustenabilitate>>, în comparație cu anul 2018, când doar 62% dintre ei dădeau importanță acestui lucru”, iar asta însemnă că platformele de fashion resale pot deveni mai populare.

Protejarea utilizatorilor și posiblitățile de colaborare cu marile branduri

Din moment ce Vintello pune la dispoziție, prin vânzătorii săi, și produse luxury sau high-end, echipa trebuie să fie atentă la modul în care evaluează aceste produse pentru a proteja atât vânzătorii, cât și cumpărătorii.

Diana ne-a spus că „pentru a ne proteja poziția pe piață, iar asta include vânzarea de produse high-end sau luxury, Vintello pune la dispoziție o listă cu prețuri pentru anumite branduri de pe platformă sau pentru brandurile aprobate, dacă vânzătorul dorește acest lucru. Obiectele de lux sunt, de asemenea, certificate pentru autenticitate de către echipa noastră. Prețul pentru fiecare produs este pus de către vânzător, conform valorii percepute.”

Vintello ia în calcul colaborarea cu anumite branduri din industria fashion care pun pe primul loc sustenabilitatea și protejarea mediului și nu profitul, iar acesta pare să fie trendul în această industrie, fie voluntar, fie în urma reglementărilor.

„Platformele de resale sunt o opțiune atractivă pentru aceste tipuri de inițiative ale marilor companii. Am luat și noi în calcul posibilitatea de a colabora cu ele, dacă se potrivesc segmentului de piață de produse premium căruia ne adresăm”, ne-a spus Diana.

Pentru a promova platforma, echipa de la Vintello se folosește de canalele digitale dedicate oamenilor care sunt interesați de industria modei și vrea, de asemenea, să ajungă la un nivel ridicat de satisfacție al clienților, pentru a le câștiga încrederea și astfel să atragă mai mulți potențiali cumpărători pe bază de recomandări.

Planuri pentru creștere

În ce privește planurile de viitor, echipa speră ca în 2022 să atragă entuziaști ai modei, cât și ai sustenabilității, pentru a-și clădi afacerea și speră să obțină și finanțare pre-seed pentru a-și putea extinde operațiunile.

„Pentru 2022 ne propunem ca Vintello să devină o platformă cunoscută între entuziaștii modei și ai sustenabilității, pentru ca aceștia să se alăture trendului global de revânzare. Ne așteptăm ca anul acesta să atragem câteva mii de clienți și să generăm un număr semnificativ de tranzacții. De asemenea, vrem să obținem și o finanțare de tip pre-seed, care să ne ajute să creștem”, a concluzionat Diana.

Platforma de fashion resale Vintello poate avea succes, întrucât astfel de soluții de vânzare devin din ce în ce mai populare iar oamenii sunt mai dispuși ca niciodată să le folosească pentru a economisi bani și pentru a adopta un stil de viață mai sustenabil prin care să ajute mediul.

Sursă foto: Vintello Facebook