În cadrul Green Start-Up Sustainability Forum & Awards s-a discutat despre viitorul sustenabil al retailului din România. Mai mulți actori cu experiență care reprezintă companii importante din acest sector și-au prezentat strategiile în ce privește evoluția către cumpărături fără impact asupra mediului.

Felician Cardoș, Environmental Manager, Carrefour Romania, s-a numărat printre participanții la această discuție și a menționat că unul dintre cele mai ample proiecte de sustenabilitate din România ale companiei a fost implementat în anul 2017. Astfel, au fost introduse sacoșele de cumpărături compostabile, care la început au fost primite cu reticență de către clienți, deoarece materialul părea moale și fragil.

Popularizarea sacoșei compostabile

Pentru a oferi o alternativă, retailerul francez a ales să păstreze la vânzare și sacoșa tradițională din plastic, însă în același timp, a ales să demareze campanii de informare pentru promovarea alternativei sustenabile.

Astfel, reprezentanții Carrefour România au enumerat avantajele pe care noua sacoșă le are, cum ar fi amprenta redusă de carbon și faptul că ea are în compoziție mai puțin plastic, ceea ce înseamnă că este mai ușor de reciclat la finalul duratei de exploatare a acesteia.

„Sigur că, de-a lungul campaniei, au apărut mai multe întrebări, cum ar fi cele legate de rezistența sacoșei compostabile. Le-am arătat niște teste pe care le-am efectuat și am încercat să îi convingem că aceasta este cel puțin la fel de rezistentă ca cea de plastic cu care erau obișnuiți”, explică Felician.

Apoi a apărut o altă dilemă în rândul consumatorilor. Sacoșa compostabilă oferită de Carrefour România era realizată parțial din amidon de porumb, iar astfel, clienții se întrebau dacă nu cumva este irosită o resursă alimentară pentru a produce aceste sacoșe mai sustenabile.

Din nou, reprezentanții le-au explicat că amidonul care este folosit pentru fabricarea noilor pungi biodegradabile este, de fapt, un produs secundar al industriei agro-alimentare, care nu poate fi consumat ca aliment sau folosit în industria alimentară.

Mai apoi, acest concept a fost preluat și de alte lanțuri de supermarketuri, care l-au implementat într-un mod similar.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

Totodată, pentru a face mai multe ambalaje mai sustenabile, Carrefour a decis înlocuirea recipientelor alimentare din plastic din magazine pentru preparate gata de consum cu unele de carton. Din nou, au apărut întrebări în rândul consumatorilor, însă campaniile de informare au ajutat creșterea ratei de acceptare a acestui nou tip de ambalaje.

Mașini electrice pentru livrarea fără emisii a cumpărăturilor

Tomáš Chadzivasilis, CEO Sezamo România, companie care are o flotă de mașini exclusiv electrice pentru transportul cumpărăturilor și a implementat mai multe campanii pentru reducerea deșeurilor alimentare, a declarat că „pentru noi, sustenabilitatea și deșeurile alimentare sunt ceva foarte personal. Când mă aflu în depozit să văd toată mâncarea care urmează să ajungă deșeu, nu este doar un număr, ci vezi o miză mare, vezi fructe și legume sau pâine de la o brutărie locală.”

Totodată, în ce privește flota de vehicule Sezamo, pentru Tomáš este destul de simplu. Din moment ce aceste vehicule există și pot fi cumpărate, un retailer are toate motivele să le cumpere. Astfel, emisiile rezultate din livrarea produselor sunt practic anulate. Și pentru că în București viteza de deplasare este una destul de mică, mașinile electrice oferă și beneficiul unui nivel mai redus de zgomot.

Ocazional, șoferii Sezamo care livrează produsele cu mașini electrice, sunt întrebați despre detaliile tehnice ale vehiculelor respective, iar acest lucru ajută la promovarea mobilității sustenabile, dincolo de activitatea companiei, spune Tomáš.

Strategia companiei a fost bine primită de clienți, spune CEO-ul Sezamo, pentru că în general toată lumea își dorește astfel de beneficii. Și secțiunea „Save the Food”, a companiei are succes, iar clienții sunt încurajați să cumpere alimente care au un termen mai scurt de valabilitate.

Colaborarea între companii deschide calea către o lume fără deșeuri alimentare

Diego Roy de Lachaise, co-fondatorul Bonapp.eco, a explicat că „la Bonapp, misiunea noastră este să ajutăm companiile să își reducă risipa alimentară, de aceea companiile apelează la marketplace-ul nostru, pentru a nu arunca produsele pentru care s-a muncit din greu. Ne dorim să ne facem partenerii de afaceri fericiți, dar fără a le afecta procesele sau productivitatea.”

Pentru a face asta, Bonapp acționează ca o soluție pentru companiile partenere cu care colaborează, fără integrare IT, deci acest serviciu nu are un cost asociat pentru dezvoltarea IT.

De asemenea, pentru a ajuta la promovarea și postarea produselor care urmează să expire, Bonapp a automatizat aceste procese pentru parteneri, astfel încât produsele să fie disponibile cât mai rapid și ușor pentru clienții finali.

Pentru că fiecare retailer are soluții proprii în vederea minimizării risipei alimentare, cum ar fi bulina roșie pentru vânzare accelerată, care poate oferi discount-uri semnificative pentru produsele ce urmează să expire, Bonapp nu își propune să concureze cu această practică, ci să o completeze, explică Diego.

„Fiecare produs pe care nu au reușit să îl vândă în magazine poate fi comercializat și prin intermediul Bonapp”, adaugă reprezentantul.

De asemenea, Bonapp lucrează în avans cu retailerii, chiar dacă aceștia au propria soluție de vânzare accelerată a produselor care sunt pe cale să expire. Așadar, procesul de listare al produselor este disponibil pentru a fi implementat atunci când este nevoie, iar angajații retailerilor sunt pregătiți pentru a se folosi de el la nevoie.

Tehnologia poate ajuta la reducerea risipei alimentare

Tehnologia și inteligența artificială pot juca și ele un rol important în procesul de salvare al alimentelor pentru consumatori, dincolo de colaborarea dintre actorii din industrie.

Tomáš explică faptul că „dacă ne uităm la tehnologia pe care o avem astăzi la dispoziție, este destul de sofisticată pentru a ne permite să optimizăm toate părțile acestui proces. Poți folosi algoritmi de calcul pentru a determina foarte precis câtă carne trebuie să comanzi, de exemplu, ca să nu fi nevoit să o arunci. Sau, dacă ai comandat deja prea multă, sistemul te poate ajuta să îți optimizezi costul și îți poate spune că trebuie să îi reduci prețul.”

În viziunea lui Diego, există două soluții pe care producătorii și retailerii le pot implementa pentru a reduce risipa alimentară din industrie. În primul rând, este vorba despre prevenire, iar retailerii se pot folosi de o prognoză, soluție ce poate fi oferită de start-up-uri, care le poate oferi informații valoroase despre ce produse cumpără clienții într-o anumită perioadă și ce cantitate de produse achiziționează aceștia.

Totodată, o inventariere în timp real a stocului, cu ajutorul inteligenței artificiale, poate ajuta foarte mult companiile care vor să reducă risipa alimentară. Aici este vorba și despre menținerea unei evidențe clare a datei de expirare a produselor, pentru a știi care ar trebui să fie pregătite pentru promovare.

„Ceea ce ne dorim în următorul an, este ca Bonapp să devină un partener principal pentru industria alimentară pentru reducerea risipei alimentare, să minimizăm cât mai mult posibil pierderea alimentelor”, adaugă Diego.

Pentru a face acest lucru, compania vrea să implementeze un sistem de donații în care să fie implicate cât mai multe depozite de alimente, dar să se ocupe, în același timp, și de alimentele cu un aspect mai puțin plăcut care au șanse mici de a fi vândute, pentru a le integra în lanțul valoric al industriei alimentare.

Un astfel de model de piață este și cel al olandezilor de la Fooditive, care folosesc astfel de fructe pentru a produce alimente și băuturi sănătoase și cu un aport de vitamine foarte bine-venit.

Consumatorii trebuie implicați în misiune

Potrivit unui studiu citat de Felician, Environmental Manager, Carrefour România, retailul este responsabil pentru 9% din risipa alimentară, iar cea mai mare componentă a acestei statistici o constituie deșeurile pe care le produc clienții, după ce ies din magazin cu cumpărăturile.

Astfel, clienții care achiziționează prea multă mâncare pe care nu o consumă și o aruncă sunt parte din problema deșeurilor alimentare.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

Diego completează această statistică, potrivit căreia în România, 53% din risipa alimentară provine de la consumatori, așadar o majoritate incontestabilă într-o industrie care este presată să devine mai verde.

Pentru a ajuta „Bonapp face multe campanii de conștientizare la televizor, în media. Organizăm workshop-uri pentru a educa consumatorii cu privire la comportamentul de cumpărare, dar și pentru a-i învăța noi rețete pe care le pot prepara cu alimente care le-au rămas în frigider”, explică reprezentantul Bonapp.eco.

Tomáš este de părere că shopping-ul online poate ajuta din acest punct de vedere, pentru că un consumator nu va mai fi la fel de presat să achiziționeze compulsiv atunci când își face cumpărăturile o dată pe săptămână. În schimb, fiind un serviciu disponibil aproape non-stop, cumpărăturile online pot oferi siguranța că, dacă s-a ratat un produs de pe listă, el poate fi comandat ulterior.

Felul în care Sezamo vrea să contribuie la reducerea risipei alimentare implicând clienții, este să le ofere sacoșa Save Me, care conține trei kilograme de fructe și legume la un preț foarte avantajos. Clienții nu știu exact ce fructe și legume primesc sau cantitatea acestora, dar li se garantează o cantitate mare de alimente sănătoase și bune pentru consum.

Oportunitățile și provocările sustenabilității în retail

Felician este de părere că o oportunitate importantă din industrie o reprezintă publicul tânăr de cumpărători sunt mai deschiși la schimbare și care pot fi informați mai ușor. „Tinerii sunt receptivi și destul de responsabili”, observă Felician, care lucrează pentru unul dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri din România.

„Ei nu cumpără foarte mult, ci mai degrabă cât au nevoie și cam atât.”

Perspectiva lui Tomáš se rezumă, în primul rând la tehnologizarea producției și a lanțului de aprovizionare, dar și la promovarea producătorilor și furnizorilor locali, lucru care poate reduce amprenta de carbon din transport.

Ce putem face fiecare dintre noi pentru a opri risipa alimentare?

Una dintre soluțiile propuse de Felician este ca, atunci când cumpărăm prea multă mâncare, să donăm surplusul celor care au nevoie cu adevărat de el. Iar pentru a nu ajunge în situația dată în primul rând, să cumpărăm doar cât avem nevoie, fără a achiziționa alimente la impuls pe care este posibil să nu reușim să le consumăm.

CEO-ul Sezamo este de părere că putem învăța să ne schimbăm comportamentul de la tinerele generații, care sunt informate din mai multe părți și învață despre beneficiile unui stil de viață mai sustenabil încă de mici. Astfel, entuziasmul copiilor și informațiile pe care le asimilează ne pot ajuta să ne transformăm în modele pentru ei, iar în același timp, ne pot ajuta să ne reducem amprenta de carbon asupra planetei.

Cu rădăcini și în Franța, Diego este un susținător al gătitului folosind alimente rămase prin frigider și încurajează și consumatorii să încerce rețete noi cu fructe, legume și chiar și carne rămasă de la alte sesiuni de gătit.

Pentru anul următor, Bonapp pregătește o altă campanie de informare cu privire la data de expirare a produselor și când este un moment potrivit pentru a le achiziționa și cumpăra.