Orange este unul dintre cei mai mari operatori de telecomunicații nu doar din România, ci și la nivel global, având misiunea de a face tehnologia accesibilă tuturor, de a îmbunătăți și simplifica viața clienților, prin construirea serviciilor viitorului, împreună cu ei, și prin contribuția la transformarea societății.

Sustenabilitatea, strategie de bază pentru companii mai verzi

Responsabilitatea a ocupat întotdeauna un loc central în operațiunile Orange și este reiterată prin noul plan strategic al Grupului Orange – Lead the Future, ce a fost lansat în luna februarie a acestui an, după cum ne-a precizat Veronica Dogaru.

”Prin planul strategic Lead the Future sunt întărite angajamentele de a atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2040 și de a face din tehnologia digitală un motor al egalității de șanse. Aceste angajamente sunt transpuse și în strategia locală #OrangeForward, prin care ne-am asumat ambiția ca, în 2026, Orange să fie alegerea #1 pentru soluții sustenabile de conectivitate și servicii digitale integrate”, declară Veronica Dogaru, Corporate Communications and CSR Director Orange România.

Acțiuni #PentruMâine: de la energie verde la transport alternativ

Pentru a atinge aceste obiective, echipele Orange România și Orange România Commmunications și-au asumat un plan ambițios, ce cuprinde ținte de creștere a eficienței energetice pentru rețea și clădiri, alături de creșterea procentului de energie verde utilizat în activitatea angajaților și încurajarea economiei circulare.

”Ne propunem ca până în 2025 un procent cât mai mare din volumul de energie consumat să fie asigurat din surse regenerabile, prin diferite inițiative”, spune Veronica, precizând faptul că și-au propus ca pentru toate locațiile companiei, inclusiv magazinele Orange, un procent cât mai mare din volumul de energie consumat să fie asigurat din surse regenerabile sau prin energie verde.

Reprezentanta Orange ne dă și câteva exemple de acțiuni pe care compania le derulează la nivel local în zona de sustenabilitate.

În toate clădirile Orange din România, deșeurile sunt gestionate cu respectarea normelor de protecție a mediului și conform cerințelor impuse de legislația națională și cea europeană.

”Trimitem lunar spre centrele de reciclare deșeurile electrice și electronice, tonerele, baterii și acumulatori și colaborăm cu firme specializate și autorizate pentru colectarea deșeurilor reciclabile: plastic, hârtie, metal”, spune Veronica.

Totodată, în cadrul companiei sunt încurajate mijloacele de transport alternative, așa că, în unele locații din București, Cluj sau Timișoara angajații au la dispoziție biciclete și trotinete electrice pentru a ajunge rapid dintr-un loc în altul.

Însă, de departe, două inițiative majore au dovedit, până în acest moment, cel mai mare impact în transformarea companiei. De exemplu, o rețea mai verde.

”Ca operator telecom, urmărim să conectăm comunități și să oferim servicii care să susțină progresul, să ofere șanse egale tuturor, dar care să contribuie și la reducerea impactului asupra mediului înconjurător”, menționează Veronica.

Astfel, în linie cu angajamentul de a atinge neutralitatea CO2 până în 2040, echipa Technology din cadrul Orange a lansat în 2022 un program ce se derulează pe o perioadă de 4 ani, care are ca scop creșterea procentului de energie verde din rețeaua Orange.

În prima etapă, ce durează până în 2024, echipa operatorului a instalat aproximativ 650 de panouri solare pe centrele de interconectare comunicații din Constanța, Brașov și Timișoara.

”Producția anuală de energie estimată pentru aceste locații este echivalentă cu un consum anual mediu al aproximativ 300 de gospodării ce au un consum mediu lunar de 100kWh fiecare. În zilele cu soare (în zilele de vară, în intervalele orare cu iradiere maximă), prin intermediul panourilor se poate acoperi 80% din consumul Data Centerelor. Totodată, din ținta stabilită de 300 de stații de telecomunicații (site-uri de rețea), 133 au deja panouri solare, cu o producție anuală de energie estimată echivalentă cu un consum anual al circa 650 de gospodării ce au fiecare un consum mediu lunar de 100 kWh. Și în cazul site-urilor, în zilele cu soare, panourile pot acoperi 80% din consum”, declară oficialul Orange România.

La acest program se adaugă și alte acțiuni #PentruMâine de protecția mediului ce vizează rețeaua Orange, precum înlocuirea instalațiilor de răcire de tip compresor din sălile tehnice ale centrelor de date cu instalații de tip free-cooling, decomisionarea echipamentelor IT sau de rețea învechite tehnologic și instalarea unora noi, care îndeplinesc multiple funcții și sunt mai eficiente energetic, dar și implementarea de soluții de reducere a consumului de energie pe echipamentul radio în funcție de tehnologie, timp și trafic.

”Ne raportăm la indicatorul de a atinge neutralitatea emisiilor de carbon până în 2040, pe care îl urmărim pentru a veni cu soluții și proiecte de îmbunătățire pentru țintele intermediare stabilite de Grupul Orange. Vom continua să investim în infrastructura de rețea, pentru a oferi clienților noștri cea mai bună experiență de conectivitate și cele mai rapide rețele de fix și mobil la nivel național, totul cu o atenție sporită la consumul de energie, la reciclarea și revalorificarea acumulatorilor uzați și la echipamentele de rețea scoase din uz”, ne declară Veronica Dogaru.

De asemenea, pentru a-și reduce impactul asupra mediului, Grupul Orange România a anunțat că achiziționează energie regenerabilă pe termen lung semnând cu ENGIE Romania primul său acord de tip vPPA.

”Recent, echipele noastre au semnat cu ENGIE Romania primul contract de tip vPPA (virtual Power Purchase Agreement) al Grupului Orange în România, care constă în achiziționarea virtuală de energie regenerabilă pe termen lung. Prin acest contract, semnat pe o perioadă de 6 ani, Orange își va acoperi 30 GWh din necesarul anual de energie electrică cu energie verde provenită din tehnologie solară”, ne-a precizat Veronica.

Reprezentanta Orange mai adaugă și faptul că la nivel de companie se adoptă practici de achiziții responsabile pentru ca întreg lanțul de aprovizionare să fie etic, sustenabil și să respecte cele mai înalte standarde de responsabilitate socială și de mediu.

Economie circulară - ”Re”

Un alt pilon important în strategia de sustenabilitate, atât la nivelul grupului Orange, cât și în România, este programul de economie circulară “Re”.

Lansat de Grupul Orange pe 8 octombrie 2020 în Europa, programul “Re” a pornit inițial cu trei piloni, reciclare, recumpărare și recondiționare, și a avut scopul de a sensibiliza publicul cu privire la impactul telefoanelor mobile asupra mediului. În octombrie 2021 a fost adăugat și al patrulea pilon, repararea.

Orange este primul operator local care a implementat un astfel de program, la nivel național. Prin intermediul acestuia, clienții Orange au posibilitatea de a da o viață nouă telefoanelor utilizate prin: Recumpărare sau Buy-Back, Repararea telefoanelor în Care Centerele Orange, Reciclare și Recondiționare.

”Ne dorim să lucrăm cu furnizori care ne împărtășesc valorile și angajamentul față de sustenabilitate. Nu în ultimul rând, ne dorim să ne susținem și clienții în a adopta practici sustenabile, iar pentru aceasta vom aduce constant în programul “Re” oferte care să-i motiveze să dea o nouă șansă device-urilor pe care nu le mai utilizează sau care nu mai sunt funcționale”, mai spune ea privind acțiunile pe care Orange le va întreprinde și pe viitor pentru a continua să se transforme într-un business mai verde.

O cultură a sustenabilității

De altfel, angajamentele din zona de CSR sunt parte din strategia companiei, #OrangeForward, încă de acum 2 ani.

Potrivit Veronicăi, evoluția acestor obiective este raportată și discutată constant, împreună cu evoluția celorlalte obiective strategice.

”Într-adevăr, discuția s-a intensificat, în lumina schimbărilor aduse de noul cadru ESG, iar energia noastră este pusă acum pe alinierea raportării non-financiare la raportarea financiară și pe crearea unei culturi a sustenabilității „by design”. Ambele presupun o mobilizare pe mai multe niveluri ale organizației – management, experți, întreaga echipă. Complementar, pentru a măsurăm interesul și dorința de a contribui la inițiative de sustenabilitate, dar și pentru a ne îmbunătăți continuu acțiunile, ne consultăm cu echipele noastre. Aflăm în acest fel care sunt așteptările pe care colegii noștri le au de la Orange ca operator responsabil”, completează ea.

De altfel, chiar programul ”Re” a fost unul dintre cele mai apreciate la nivelul echipei Orange România.

”De exemplu, pentru a marca cele aproximativ 50.000 de telefoane colectate prin program în primele 3 luni ale anului, i-am invitat pe colegi să plantăm Pădurea “Re”, în parteneriat cu Plantăm fapte bune în România. Apelul intern pentru voluntari s-a bucurat de un succes fantastic, locurile ocupându-se instant. Astfel, în martie, 50 de voluntari Orange au plantat la Moara Domnească, Ilfov, 5.000 de puieți de salcâm, pe o parcelă de 1 hectar”, afirmă Veronica.

Directoarea de CSR a Orange România menționează și complementaritatea cu acțiunile Fundației Orange, care are 11 ani de activitate la nivel local, și prin care compania se implică în comunitate prin proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate.

”Pentru că ne-am dorit să le oferim colegilor noștri posibilitatea de a fi chiar ei ambasadori ai cauzelor pe care să le sprijinim, prin programul Fundației Orange „Susține un ONG” aceștia pot alege inițiative pe care să le susțină și pentru care pot obține finanțare. Până acum, 57 de proiecte care vin să ajute comunități diverse au fost implementate cu succes”.

Tehnologie pentru un viitor durabil

Tehnologia este un element central al activității Orange, atât în România, cât și la nivel global. De altfel, în viziunea companiei, tehnologia, și inovația în totalitatea ei, este un motor al progresului atâta timp cât aduce beneficii oamenilor.

Acesta este și unul dintre motivele pentru care operatorul telecom investește constant pentru a sprijini transferul tehnologic prin suportul acordat mediului academic și antreprenorilor. Totodată, Orange susține formarea profesională pe tot parcursul vieții, pentru a reduce decalajul digital.

Așa că, de-a lungul anilor, compania a dezvoltat un ecosistem al inovației ce cuprinde 2 hub-uri de inovație în laboratoarele 5G din București și Iași prin care susține cercetătorii, startup-urile și companiile să își testeze în avans soluțiile bazate pe 5G și să inoveze în jurul acestei tehnologii.

Totodată, Orange este și un susținător al Innovation Labs, cel mai longeviv program universitar de preaccelerare pentru start-up-uri tehnice și mentorat pentru tineri antreprenori, studenți și cercetători.

Operatorul telecom este și inițiatorul Orange Fab, primul program de accelerare și de colaborare cu startup-urile implementat intern de către o companie din România. Din 2017 și până în prezent, 44 startup-uri s-au alăturat Orange Fab, de la care Orange România a achiziționat produse și servicii în valoare de 2,2 milioane de euro, realizând alături de acestea peste 90 de proiecte.

Aceste inițiative sunt completate de Orange Digital Center, lansat în București, în iunie 2023, de către Fundația Orange România. Acest centru, este gândit ca un “Atelier de șanse” destinat persoanelor care doresc să dobândească noi abilități și competențe profesionale pentru meseriile digitale ale viitorului.

”Acestea sunt doar câteva dovezi ale implicării Orange în programe de dezvoltare și cercetare (R&D) în domeniul tehnologiei și IT-ului, precum și pentru susținerea unei societăți sustenabile”, mai spune reprezentanta Orange România.

În viziunea Veronicăi, sustenabilitatea se construiește în timp, cu implicare și prin consecvență, iar dacă baza este corectă, este dusă mai departe de angajați.

”În ceea ce privește sustenabilitatea, avem ținte ambițioase de atins și încă mulți pași de făcut. Doar împreună putem aduce schimbări pozitive și semnificative”, concluzionează Veronica Dogaru, Corporate Communications and CSR Director Orange România.