Rezultatele publicate în cel de-al 14-lea raport de sustenabilitate al Raiffeisen Bank indică pentru ultimul an o consolidare a rolului de facilitator al băncii în tranziția către economia verde și o comunitate sustenabilă, prin creșterea resurselor pentru investiții care stimulează dezvoltarea unui model economic durabil.

”Sustenabilitatea a devenit buzzword în rândul corporațiilor la ora actuală, indiferent de sector, țară sau regiune. Eu personal încerc să privesc sustenabilitatea ca parte din viața noastră. De când sunt mamă, am devenit și mai interesată de acest subiect, într-atât încât pot spune că sunt aproape o activistă. Îmi pasă de natură și de economia verde, iar datoria mea ca adult responsabil este să las această casă a noastră cel puțin la fel de curată cum am primit-o, dacă nu chiar mai curată”, spune Laura Mihăilă.

Băncile, susținătoare ale proiectelor verzi

Din punctul său de vedere, ca reprezentant al uneia dintre cele mai mari instituții financiare din țara noastră, ceea ce pot face băncile, în mod special, pentru a ne ajuta să construim un viitor durabil pentru noi și generațiile viitoare, este să acorde o mai mare atenție în selectarea proiectelor pe care finanțează astfel încât să susțină cu adevărat dezvoltarea economiei verzi.

”Băncile joacă un rol fundamental în tranziția către o economie mai verde, mai circulară. Putem merge pe căile bătătorite sau putem deschide noi orizonturi care să ne asigure un viitor cu adevărat sustenabil”, declară Laura Mihăilă.

În viziunea ei, înțelegerea cu mai multă claritate a acestei perspective este unul dintre factorii care poate influența felul în care va arăta bankingul viitorului.

”Căutăm să susținem cu capital proiecte de economie sustenabilă și acțiunile noastre din ultimii ani indică clar această preocupare. De exemplu, numai în 2022, finanțările sustenabile pe segmentul corporate au crescut 40% față de anul anterior”, afirmă Laura, precizând faptul că Raiffeisen este prima prima bancă care a emis obligațiuni verzi și de sustenabilitate pe piața de capital din România.

Din datele pe care echipa Raiffeisen ni le-am pus la dispoziție, în doi ani, Raiffeisen Bank a avut, în total, 6 emisiuni de obligațiuni, cu o valoare nominală cumulată de 673 milioane de euro.

Jumătate de miliard de euro în împrumuturi sustenabile

”La finalul anului 2022, valoarea totală a sumei pe care am alocat-o împrumuturilor sustenabile a depășit pragul de o jumătate de miliard de euro. Am acordat peste 6.200 de împrumuturi pentru proiecte de mediu din domenii precum clădiri verzi, transport ecologic, energie regenerabilă, economie circulară, agricultură sustenabilă, cât și pentru proiecte ce au vizat accesul la servicii esențiale sau finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii din regiuni subdezvoltate, contribuind la crearea de noi locuri de muncă”, mai spune Laura Mihăilă.

Reprezentanta băncii menționează faptul că echipa Raiffeisen încearcă să aibă o perspectivă holistică în ceea ce privește dezvoltarea durabilă incluzând principiile de sustenabilitate atât în produsele și serviciile pe care le oferă clienților băncii, cât și în activitățile de zi cu zi.

Laura ne dă și câteva exemple de acțiuni sustenabile integrate în strategia proprie a echipei băncii, ce pornesc de la pași simpli precum înlocuirea becurilor fluorescente cu LED-uri, în toate sucursalele Raiffeisen, la înlocuirea aparatelor de aer condiționat și a centralelor termice cu unele mai eficiente energetic sau la reducerea consumului de hârtie prin investiții sporite în digitalizare.

Potrivit datelor din raportul de sustenabilitate al băncii, în 2022, Raiffeisen Bank România a investit peste 1,6 milioane de lei pentru înlocuirea echipamentelor de climatizare, iar în intervalul 2020 – 2022, 4,1 milioane de lei au fost investiți pentru înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescente cu panouri LED în toate agențiile băncii. Printre măsurile pentru reducerea impactului negativ asupra mediului natural se numără și utilizarea de energie electrică provenită din resurse regenerabile (33,26% din totalul energiei electrice consumate) și achiziționarea de autovehicule cu emisii reduse de gaze cu efect de seră.

”Credem în efectul de domino pozitiv, care decurge din susținerea business-urilor și a antreprenoriatului sustenabil. Acolo unde se dezvoltă o companie prosperă cu o activitate sustenabilă, întreaga comunitate, lanțul de valoare și cetățenii comunității devin mai prosperi și mai aproape de principiile unui stil de viață sustenabil. Implicarea în proiecte comunitare o facem în același spirit și cu aceeași viziune – de a susține „cetățeanul implicat” și facem asta fie prin programe de educație verde, educație financiară, fie prin proiecte de upskilling pentru joburi ale unei economii sustenabile sau proiecte sociale care contribuie la nivelarea discrepanțelor dintre zonele dezvoltate și cele cu un risc social ridicat”, povestește Laura și vine cu exemple concrete prin care Raiffeisen Bank sprijină antreprenorii în eforturile lor de a crea soluții și produse pentru un viitor durabil.

”Riscurile climatice nu au apărut brusc pe radarul băncilor”, completează Laura, menționând faptul că sunt mulți ani de când industria bancară a început să acorde o atenție sporită impactului pe care încălzirea globală și fenomenele meteo severe le au asupra business-urilor din agricultură, și nu numai.

”Indiferent de provocări, continuăm să susținem întregul ecosistem necesar dezvoltării sustenabile în România și dacă este să facem referire la domeniul agricol, o să menționez două inițiative pe care le avem în derulare atât pe zona educațională, cât și de finanțare. Pentru al treilea an consecutiv susținem GreenField Academy, un program dedicat fermierilor români care vor să învețe cum să facă agricultură sustenabilă. De asemenea, susținem programul Empowering Women in Agrifood, dedicat femeilor care dezvoltă afaceri în domeniul agriculturii”, mai spune Laura.

Astfel, în 2022, Raiffeisen Bank a lansat primul produs de creditare destinat încurajării și susținerii agriculturii sustenabile - TLC Agri BIO, prin intermediul căruia au acordat credite în valoare de aproximativ 1 milion de euro, destinate achiziției de materii prime și materiale necesare înființării sau întreținerii de culturi agricole sau culturi de legume/ fructe.

Totodată, din luna aprilie a acestui an, Raiffeisen Bank a devenit prima bancă din România care a inițiat o soluție de calcul a amprentei de carbon.

”Concret, am lansat în aplicația noastră Smart Market, calculatorul amprentei de carbon, ce determină, în baza tranzacțiilor făcute cu cardul sau prin contul Raiffeisen amprenta de carbon a fiecărui utilizator. Soluția este auditată de către Deloitte și este recunoscută la nivel internațional”, declară Laura Mihăilă.

Nu în ultimul rând, banca a inclus în aplicația de loializare și recompensare Raiffeisen Smart Market o nouă secțiune intitulată ”Grijă pentru Mediu”. Prin intermediul acesteia utilizatori pot converti punctele de loialitate în puncte pentru plantarea de copaci.

”La finalul campaniei, dublăm numărul de copaci donați de utilizatori, urmând ca aceștia să fie plantați în județul Giurgiu”, mai povestește Laura.

În 2022, 9.223 de clienți Raiffeisen Bank au donat peste 2 milioane de lei prin Direct Debit. Totodată, voluntariatul rămâne o resursă cheie pe care angajații băncii o investesc în comunitățile lor, potrivit celui mai recent raport de sustenabilitate al Raiffeisen Bank.