La Smart Future, eveniment organizat de start-up.ro pe data de 13 aprilie, am aflat de la Alex Burghelia, unul dintre cei trei cofondatori ai Flip.ro, cum poate ajuta mediul refolosirea și recondiționarea gadgetului în locul folosirii sale unice, impactul economiei circulare în reducerea deșeurilor electronice, precum și durata medie de folosire a unui smartphone de către consumatorii din România.

Urmărește evenimentul complet pe platforma IC Events dacă nu l-ai urmărit live.

În cele 4 sesiuni ale evenimentului Smart Future am încercat să aducem în prezent viitorul și avansul tehnologiei. Cu ajutorul specialiștilor am explicat concepte ce pot părea abstracte sau dificile și ne-am uitat la România de peste câțiva ani din punct de vedere al digitalizării afacerilor, agriculturii, sustenabilității și al joburilor viitorului.

Tema celui de-al treilea panel a fost sustenabilitatea, iar alături ne-au fost Linda Vasilescu, cofondator R-CREATE, Maria Desmirean, Board member Promateris, Daniel Pintilie, fondator și CEO Watto, și Alex Burghelia, cofondator Flip.ro.

Citește și Startup-ul R-CREATE poate acoperi 10% din piață cu ambalaje refolosibile

În ultimii 10 ani, comercializarea electronicelor second hand și recondiționate, în special a telefoanelor, a devenit un trend foarte puternic. Țările din Vest, precum Statele Unite, Franța, Germania, sunt printre primele care au îmbrățișat conceptul de economie circulară și beneficiile acesteia.

”Sunt beneficiii directe pe care oamenii le văd, preț, avem și un impact semnificativ asupra mediului. Când alegi un telefon recondiționat, spui pas alegerii unui telefon nou. Un telefon nou înseamnă emisii de carbon, se produc gaze, se produc noxe de către acele fabrici, iar fiind o alegere foarte simplă cred că oamenii contribuie în mod direct la plantarea unor păduri”, ne-a spus Alex Burghelia în cadrul panelului de sustenabilitate de la Smart Future.

Cofondatorul Flip.ro menționează faptul că, după calculele echipei, ”dacă ar fi să contorizăm toate emisiile de carbon pe care le-am salvat prin telefoane recondiționate ajungem la avantajul de mediu pe care-l produce o pădure de dimensiuni mari”.

Totodată, din datele pe care Flip.ro le-a strâns până acum, consumatorii aleg să cumpere un smartphone nou la 18 luni, însă motivele pentru care iau decizia de cumpărare devin tot mai slabe.

Citește și: Sustenabilitate: trend, greenwashing sau viitorul omenirii

”Telefoanele noi se produc de la an la an, iar diferențele dintre modelele noi și cele de acum un an sunt nesemnificative pentru a avea sens să faci upgrade. Lumea vede asta. Ne așteptăm ca durata de folosire a unui telefon să se ducă spre 26-32 de luni, fix din motivul că tehnologia evoluează, dar deja a ajuns la un nivel în care satisface nevoile pe care oamenii le au și nu ai un motiv să faci un upgrade pentru următorul model”, ne-a precizat Alex.

Așadar, cu un timp de numai un an jumătate între achizițiile de noi telefoane mobile, oamenii ajung să aibă în sertare produse pe care nu le mai monetizează.

”Prin Flip poți să monetizezi niște bunuri pe care nu le mai folosești, lucru care până la noi a fost dificil de făcut. Recircularea unui bun în piață înseamnă refolosire și descurajezi producerea și folosirea unui bun nou”, mai spune Alex Burghelia.

Citește și Promateris, producătorul care a trecut de la plastic la 100% grad de reciclare. Transformarea unui business cu o vechime de 60 de ani

Flip rezolvă problema de siguranță și garanție cu care se confruntau atât vânzătorii, cât și cumpărătorii de produse utilizate comercializate prin site-urile de anunțuri. Datorită procesului de verificare și recondiționare, vânzătorii își primesc garantat banii, iar cumpărătorii primesc un telefon aproape ca nou, cu garanție și drept de retur, totul în siguranță și fără bătăi de cap.

Flip a avut o evoluție rapidă până acum, ajungând la 50.000 de clienți în mai puțin de doi ani. A vândut primul smartphone în decembrie 2019 și a atins o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro la finalul lui 2020.

Citește și: Daniel Pintilie, WATTO: „trebuie să aduci tehnologie care va răspunde unor nevoi viitoare și mai puțin unor nevoi prezente”