Tema celui de-al treilea panel, susținut de Green Start-Up, a fost sustenabilitatea, iar 4 antreprenori cu afaceri axate pe un viitor durabil au prezentat viziunea lor pentru România de mâine. Puteți urmări înregistrarea evenimentului Smart Future pe platforma IC.Events.
Alex Burghelia de la Flip.ro a vorbit despre modul în care putem avea gadgeturi mai sustenabile, prin folosirea unora second hand, Maria Desmirean de la Promateris a prezentat perspectiva afacerii care s-a transformat dintr-un producător de plastic poluant într-unul sustenabil, Linda Vasilescu de la R-Create a vorbit despre cum se poate transforma transformă industria logistică prin refolosirea ambalajelor, în timp ce Daniel Pintilie, CEO al WATTO, a discutat despre cum se poate construi o infrastructură solidă pentru mașinile electrice în România.
Resurse pentru ziua de mâine
WATTO este un startup care lucrează la dezvoltarea unei rețele regionale de stații de încărcare pentru mașinile electrice personale și comerciale.
Pentru că mașinile electrice devin din ce în ce mai populare la nivel global, și piața auto din România înregistrează o cerere crescută pentru astfel de vehicule, este nevoie de o rețea de stații de încărcare foarte bine pusă la punct, care să servească nu doar nevoile din prezent, ci mai ales pe cele din viitor, crede Daniel.
În ce privește sustenabilitatea, Daniel este de părere că aceasta reprezintă „acțiunea de a face ceva gândindu-te la ziua de mâine, a acționa în așa fel încât să te gândești că și ceilalți pot beneficia de aceleași resurse și de a impacta cât mai puțin pe cei din jurul tău.”
Tehnologia de peste 10 ani, gândită acum
Din punctul lui de vedere sunt două aspecte legate de crearea unei infrastructuri corespunzătoare pentru stațiile de încărcare a mașinilor electrice, prima fiind finanțarea.
Potrivit lui, „dacă vrei să construiești o rețea care să facă cu adevărat diferența, ai nevoie de mulți bani, având în vedere că există o piață care de fapt nu există, e o piață la început de mașini electrice. Atunci, ești nevoit să investești în ceva ce nu există...”
Cel de-al doilea aspect pe care el îl consideră esențial este legat de crearea unei infrastructuri care să răspundă nevoilor viitoare ale pieței de mașini electrice.
„A doua zonă este de a construi într-o direcție care chiar face diferența, adică să aduci tehnologie ce va răspunde unor nevoi viitoare și mai puțin unor nevoi prezente”, a adăugat el în cadrul evenimentului Smart Future.
Daniel este de părere că, deși antreprenorii care urmăresc implementarea stațiilor electrice pe o piață inexistentă sunt tentați să instaleze o tehnologie cât mai rapidă, ei ar trebui să se reorienteze către tehnologiile care vor alimenta mașinile peste 10 sau 15 ani.
Altfel, stațiile de încărcare rapide de azi nu vor mai fi suficient de rapide peste câțiva ani, spune el.
Aportul statului la infrastructura de încărcare
Fondatorul și CEO-ul WATTO este de părere că oamenii vor face trecerea de la mașinile tradiționale, cu motoare cu ardere internă, la cele electrice în momentul în care această decizie va avea sens financiar pentru ei.
„În momentul acesta, este destul de scump să ai o mașină electrică, dar începe să devină mai ieftin să-ți iei una nouă, prin sprijinul financiar pe care ți-l acordă statul”, a continuat Daniel.
El este de părere că este esențial ca statul să ofere sprijin și să finanțeze programe prin care oamenii să-și poată permite mașini electrice.
Totodată trebuie ca tot autoritățile să ofere și infrastructura de încărcare fie direct, prin construirea infrastructurii de încărcare, fie indirect, prin finanțarea proiectelor care vor să se ocupe de instalarea acestor stații de încărcare.
El consideră că cea mai bună motivație pe care o poate oferi statul este investiția în stații de încărcare ultrarapide prin care oamenii să-și poată încărca mașinile în câteva zeci de minute și în implementarea acestor stații la distanțe cât mai scurte, astfel încât frica de a rămâne în pană de energie să nu mai existe.
Clienții pot influența deciziile companiilor
În ce privește reciclarea, care a constituit un subiect general pentru toți participanții la discuție, Daniel este de părere că motivația financiară a populației pentru a recicla este foarte importantă, în vreme ce educația este un pilon foarte important când vine vorba despre astfel de inițiative, în special pentru o populație cu un trecut diferit față de cel al țărilor din vestul Europei.
Referitor la sustenabilitatea corporativă și cum pot fi sancționate companiile care nu respectă standardele de sustenabilitate, Daniel crede că cea mai mare putere în acest sens o au clienții, care prin decizia de a nu mai cumpăra sau folosi serviciile unei companii, o pot forța să își schimbe politicile de sustenabilitate și grijă față de mediu.
În cadrul panelului „Sustenabilitate prin tehnologie” din evenimentul Smart Future au mai vorbit Alex Burghelia, cofondator Flip.ro, Maria Desmirean, Membru al Consiliului de Administrație Promateris și Linda Vasilescu, cofondator R-Create.
Comentezi?