Despre scalarea R-CREATE am discutat cu Linda Vasilescu în cadrul evenimentului Smart Future organizat de start-up.ro pe data de 13 aprilie.

Urmărește evenimentul complet pe platforma IC Events dacă nu l-ai urmărit live.

În 4 sesiuni am încercat să aducem în prezent viitorul și avansul tehnologiei. Cu ajutorul specialiștilor am explicat concepte ce pot părea abstracte sau dificile și ne-am uitat la România de peste câțiva ani din punct de vedere al digitalizării afacerilor, agriculturii, sustenabilității și al joburilor viitorului.

Tema celui de-al treilea panel a fost sustenabilitatea, iar alături ne-au fost Linda Vasilescu, cofondator R-CREATE, Maria Desmirean, Board member Promateris, Daniel Pintilie, fondator și CEO Watto, și Alex Burghelia, cofondator Flip.ro.

Linda Vasilescu ne-a povestit despre faptul că au luat decizia de a oferi soluția R-CREATE inițial în zona de ecommerce luând în considerare gradul de impact mai mare pe care îl putea avea. ”Ecommerce-ul părea că va crește exponențial. Toată treaba a fost amplificată de pandemie. E o zonă care crește și ca atare impactul bun sau rău asupra mediului”, ne-a precizat Linda.

Citește și: Sustenabilitate: trend, greenwashing sau viitorul omenirii

Utilizarea soluției returnabile propuse de către R-CREATE ajută la diminuarea semnificativă a cantităţii de ambalaje de unică folosinţă şi a poluării. Produsele comandate online sunt livrate clientului de către curier în ambalajul lor primar şi sigilate în ambalajul returnabil R-CREATE. Clientul desigilează, preia produsul şi înmânează ambalajul returnabil R-CREATE curierului. Astfel, ambalajul reintră în circuitul de livrare şi prin procedura standard de retur. La finalul ciclului de viaţă al fiecărui ambalaj, R-CREATE asigură colectarea şi reciclarea lui.

”Ce se folosește în mod tradițional pentru packaging? Sunt de plastic de unică folosință sau carton. Zona refolosibilă se referă la carton, dar și acesta are probleme, pentru că trebuie colectat și reciclat, dar nu poate fi reciclat la infinit, pentru că calitățile se pierd în timp”, afirmă Linda Vasilescu.

Provocarea pentru utilizarea la scară largă a ambalajelor reutilizabile

R-CREATE oferă o soluție reuse, iar din punctul de vedere al cofondatoarei acestuia, provocarea în scalarea acestui tip de soluții este colectarea și întoarcerea ambalajelor în punctul de plecare.

”Cum îl întorci de la client la magazin? Ambalajul nostru se returnează pe loc. Vom merge într-o direcție de scalare, în care ne adresăm mai multor tipuri de clienți și mai multor tipuri de produse, oferindu-le posibilitatea de a-l lăsa la puncte de colectare sau lockere. Vom avea această rețea de colectare. Cum faci tu ca rețeaua de colectare să fie suficient de deasă? Vom veni în curând cu o soluție. Construim pe ce există, pe punctele unde oamenii se duc deja și vom avea puncte de colectare. Avem nevoie de disponibilitatea magazinelor online de a accepta o astfel de soluție care pe ei nu-i costă mai mult”, a mai spus Linda Vasilescu în cadrul evenimentului Smart Future.

Citește și: Daniel Pintilie, WATTO: „trebuie să aduci tehnologie care va răspunde unor nevoi viitoare și mai puțin unor nevoi prezente”

În ceea ce privește posibilitatea ca un sistem precum cel oferit de R-CREATE să fie folosit pe întreg lanțul de producție, Linda ne explică faptul că există o zonă de B2B (business to business) în care produsele trec dintr-un depozit în altul și apoi există o zonă de B2C (business to consumer).

”Zona B2B are deja soluții care sunt folosite în străinătate. Suntem în discuții de colaborare care va fi și la nivel de investiție cu un grup care oferă astfel de soluții din Germania. Există un precedent. Zona de mișcări și ambalări între puncte intermediare din B2B e mai mult sau mai puțin acoperită. Există soluții green de împachetare a paleților”, adaugă Linda.

Din punctul ei de vedere, odată ce ar exista legislația europeană care să ajute la limitarea așa numitului ”single usage packaging” (ambalajele de unică folosință), R-CREATE ar putea acoperi 10% din piața din România.

”Feedback-ul inițial pentru noi a fost foarte bun. Oamenii au spus că așteptau să vină un produs ca al nostru. Ca să ajungem în momentul acela, am discutat cu multe magazine online care foloseau ambalaje de plastic de unică folosință. Atunci când te duci să le dai o soluție care schimbă procese, deși te costă la fel de mult, prima reacție e inerțială și de refuz. Trebuie să depășim inerția și să arătăm că atât timp cât nu ai produsul, nu poți avea un interes pentru el”, a mai spus Linda Vasilescu, precizând faptul că R-CREATE este atât un jucător B2B, cât și B2C.

Nevoia unei soluții ca R-CREATE

”Constatăm că magazinele vin la noi pentru că văd la alții ce se întâmplă ceea arată că au o strategie de followeri. Ne ducem la cei care nu sunt followeri și începem cu ei. Concluzia de până acum a noastră e că era nevoie de o soluție, dar nu era disponibilă și nu poți să măsori piața. Când nu ai produsul, e greu să-ți dai seama cât de mare e nevoia și finanțarea de care are nevoie”, a precizat cofondatoarea R-CREATE.

Citește și Promateris, producătorul care a trecut de la plastic la 100% grad de reciclare. Transformarea unui business cu o vechime de 60 de ani

La finalul anului 2020, R-CREATE a obținut în urma campaniei desfășurate prin intermediul Seedblink angajamente din partea investitorilor în valoare de 253.000 euro pentru dezvoltarea primei platforme de economie circulară din România.

Printre companiile cu care R-CREATE colaborează se numără rețeaua de librării Cărturești, compania de curierat DPD, iar în luna noiembrie 2020, R-CREATE împreună cu companiile de curierat pe bicicletă Sinapseria, Ciclocurier și Eastride Delivery aduceau pe piața din România primul serviciu de livrare Zero Waste.

În România, zilnic se folosesc 500.000 de ambalaje din plastic de unică folosință sau cartoane pentru expedieri online. Iar în plus, numai pentru cartonul destinat ambalărilor pentru e-commerce sunt tăiați peste 250.000 copaci anual.

Impactul asupra mediului este imens, având în vedere ca România nu are un sistem de reciclare bine pus la punct: majoritatea acestor materiale sfârșesc prin incinerare, contribuind la poluarea aerului prin emisii de CO2 și alte gaze.