Tema celui de-al treilea panel, susținut de Green Start-Up, a fost sustenabilitatea, iar 4 antreprenori cu afaceri axate pe un viitor durabil au prezentat viziunea lor pentru România de mâine. Puteți urmări înregistrarea evenimentului Smart Future pe platforma IC.Events.

Alex Burghelia de la Flip.ro a vorbit despre modul în care putem avea gadgeturi mai sustenabile, prin folosirea unora second hand, Maria Desmirean de la Promateris a prezentat perspectiva afacerii care s-a transformat dintr-un producător de plastic poluant într-unul sustenabil, Linda Vasilescu de la R-Create a vorbit despre cum se poate transforma transformă industria logistică prin refolosirea ambalajelor, în timp ce Daniel Pintilie, CEO al WATTO, a discutat despre cum se poate construi o infrastructură solidă pentru mașinile electrice în România.

La începutul discuției noastre i-am provocat pe invitații noștri să ofere o definiție proprie a conceptului de sustenabilitate, luând în calcul provocările pe care le au business-urile în prezent, de la nevoia de a proteja planeta și țintele de mediu asumate la nivelul Uniunii Europene, la contextul geopolitic.

A fi sustenabil, un trend

Din punctul de vedere al Lindei Vasilescu, cofondator R-Create, sustenabilitatea a devenit un concept folosit foarte des în ultimul timp, ”poate mai mult decât ar trebui, pentru că uneori e folosit doar ca trend”.

”Sustenabil înseamnă un fel de inițiativă pe care o iei, dacă discutăm de business, care se poate menține, care poate să funcționeze și funcționează în condițiile din jur. Un business care se susține și care măcar nu dăunează mediului, eu asta aș spune că e”, este definiția pe care ne-a dat-o cofondatoarea R-Create în cadrul evenimentului Smart Future.

În opinia sa, provocarea pentru antreprenori este de a reuși să facă sustenabilitatea un proces profitabil, dar în același timp, acțiunile companiei să facă și bine.

Citește și: Daniel Pintilie, WATTO: „trebuie să aduci tehnologie care va răspunde unor nevoi viitoare și mai puțin unor nevoi prezente”

”Eu cred că motivațiile jucătorilor din piață nu sunt prioritar de binele omenirii, ci de profitabilitate. E o poziție cinică, dar cred că e adevărat. Atunci când motivăm jucătorii mari din piață să facă lucruri green, trebuie să se construiască acea infrastructură care-i penalizează atunci când nu o fac. Ar trebui să existe un control asupra claim-urilor pe care le fac companiile. Cred că e nevoie de mai mult de atât. În SUA investițiile sunt măsurate în funcție de indicatorii ESG. Se uită investitorii la ce fac companiile din punct de vedere al mediului. Nu se va întâmpla pe termen scurt, ci pe termen lung. Trebuie instrumente la nivel de business de care companiilor să le pese”, a declarat Linda Vasilescu.

La rândul său, Maria Desmirea, Board Member în cadrul Promateris, este de părere că sustenabilitatea este un concept ce are nevoie de ”nuanțare”. ”Ne ferim de ideea de sustenabilitate generală. Noi am propus un model circular, să ne distanțăm de modelele liniare și să aruncăm la gunoi. Produsele noastre intră la un sistem circular. Amidonul de porumb trebuie regândit procesele de producție ca să eficientizezi și să ai o amprentă de carbon redusă. Să existe și partea de recuperare a produsului respectiv”, ne-a precizat reprezentanta Promateris, referindu-se și la modelul de business al companiei din care face parte, cu o istorie de peste 60 de ani în piața de ambalaje, și la reinventarea acesteia, într-o companie care reciclează și produce ambalaje compostabile sau refolosibile.

Acțiuni pentru ziua de mâine

În timp ce Daniel Pintilie, fondator și CEO WATTO este de părere că ”sustenabilitatea ca o acțiune gândindu-te la ziua de mâine, astfel să-ți pese, ca ceilalți să poată beneficia de resurse și să impactezi cât mai puțin pe cei din jurul tău”, Alex Burghelia, cofondator Flip.ro definește sustenabilitatea ca ”suma acțiunilor simple pe care le facem ca să ajutăm planeta să respire”.

Cofondatorul Flip.ro este de părere că în acest moment există două tipuri de companii: ”cele care fac „by nature” business sustenabil și cele care trebuie să investească pentru a face business green”.

La rândul său, referindu-se la posibilitatea ca în viitor clienții să renunțe la serviciile sau produsele companiilor care nu au strategii de sustenabilitate, Danil Pintilie este de părere cî există posibilitatea ca firmele să fie ”forțate și motivate să devină mai conștiente, iar asta ar veni din partea clienților care să refuze să cumpere de la companii care nu au programe eficiente de sustenabilitate. Știm cu toții de companii mari au pierdut din clienți doar pe zona de sustenabilitate”.

În opinia Mariei Desmirean, varianta ca pe viitor clienții să se îndepărteze de acest gen dee companii este plauzibilă, dar vine și cu un risc. ”Faptul că firmele din dorința de a atrage clienți, au ajuns să facă claim-uri false în ceea ce privește sustenabilitatea business-urilor și a produselor. E important să știm să măsurăm amprenta de carbon și să existe un sistem standardizat de măsurare. Se pune problema transparenței business-urilor. Consumatorii cer sustenabilitate, uneori care nici nu este fezabilă din punct de vedere tehnic momentan, iar companiile din satisfacerea acestei nevoi încep să arunce cu informații care nu au în spate date științifice. Ar fi excelent să avem un sistem standardizat pentru a măsura ceea ce spun companiile”, a precizat reprezentanta Promateris.