În ce privește electrificarea, există mai multe startup-uri și chiar companii energetice mai mari, printre care și benzinării, care își instalează propriile stații. Una dintre cele mai recente inițiative care vrea să electrifice rutele importante de transport de marfă din Europa îi aparține companiei Milence, compania specializată în infrastructura pentru încărcarea camioanelor electrice înființată de către Daimler Truck, Traton Group și Volvo Trucks, care a deschis recent primul punct de încărcare al său din Franța, respectiv al doilea din Europa.

Hub-ul de încărcare implementat de Milence în Franța se află în apropierea unei rute logistice importante folosite de camioanele care transportă marfă între Paris și orașele mari din Normandia, printre care se numără Le Havre sau Caen. Aflat la doar patru minute distanță de autostradă, hub-ul de încărcare oferă patru puncte de încărcare pentru vehicule comerciale de mare tonaj cu o putere de 400kW prin sistemul CCS.

Sistemul de încărcare combinat sau CCS este esențial pentru alimentarea rapidă a bateriilor vehiculelor electrice, în special ale celor comerciale medii și mari, care pot ajunge lejer la ordinul sutelor de kWh. Acest tip de încărcare poate reduce foarte mult timpii de încărcare, iar în plus, pentru camioane și autobuze se dezvoltă în prezent sistemul de încărcare la nivel megawatt (MCS).

Până în 2027, Milence își propune să instaleze 1.700 de puncte de încărcare pe cele mai importante și tranzitate rute comerciale din Europa pentru a facilita accesul la acest tip de mobilitate, iar această rețea s-ar putea întinde pe teritoriul a 15 state europene în anul respectiv.

Livrare optimizată de energie electrică

Desigur, încărcarea acestor vehicule se face ideal cu energie regenerabilă, astfel încât amprenta de carbon să fie redusă și mai mult, iar rețeaua energetică, mai liberă.

GridBeyond este o companie irlandeză care ajută la rezolvarea unora dintre problemele asociate cu adoptarea surselor de energie regenerabilă, cum ar fi furnizarea intermitentă de energie de către panourile solare sau centralele eoliene, care nu pot livra uneori puterea necesară pe timpul perioadelor de cerere crescută.

GridBeyond operează o platformă pe bază de AI care conectează sursele de distribuție a energiei cu piețele energetice sau în termeni mai simpli, sursele regenerabile, stocarea energiei și furnizarea acesteia către clienții industriali. Aceste elemente sunt administrate inteligent pentru echilibrarea rețelei.

Platforma folosește mai multe tipuri de date predictive, cum ar fi informații legate de vreme sau prețuri, pentru a ajuta la administrarea modului în care este distribuită energia.

GridBeyond a experimentat o creștere semnificativă în 2023, atunci când și-a extins echipa, dublându-și numărul de angajați la nivel global și când a achiziționat compania Veritone Business Energy. În ultimii trei ani, compania irlandeză a avut creșteri ale veniturilor de 70% anual, iar același lucru s-ar putea întâmpla și în 2024.

Prin optimizarea furnizării de energie de la surse regenerabile, putem echilibra rețeaua și evita penele de curent, care pot fi probleme foarte mari în ce privește alimentarea mașinilor electrice, mai ales pentru că stațiile de încărcare nu sunt încă disponibile în număr foarte mare.

Trenurile cu hidrogen, viitorul transportului public pe distanțe lungi

Există unele companii, precum Siemens, care experimentează cu trenuri pe baterii, care pot avea un avantaj pe rutele semi-electrificate, respectiv acele rute care nu au linii de înaltă tensiune pe tot traseul.

Producătorul de trenuri Stadler a dezvoltat Flirt 2, un tren pe hidrogen care potrivit companiei a depășit distanța de 2.800 de kilometri pe un singur plin, depășind semnificativ recordul stabilit de Alstom în 2022, de 1.175 de kilometri.

Recordul a fost stabilit în Colorado, SUA, iar călătoria a durat două zile și a fost acoperită de mai mulți mecanici care au condus trenul în schimburi.

Stadler, companie fondată în Elveția, a mai stabilit un record atunci când a operat un tren electric cu baterii pe o distanță de 224 de kilometri în Germania.

Dacă trenurile pe hidrogen vor deveni un punct important de interes pentru companii, această soluție s-ar putea dovedi chiar mai bună decât cele pe baterii, pentru că alimentarea rezervoarelor cu hidrogen ar fi mult mai rapidă decât încărcarea bateriilor de mari dimensiuni necesare pentru a mișca un tren.

Desigur, și infrastructura cu hidrogen ar trebui să evolueze pentru ca acest lucru să fie posibil, iar hidrogenul verde și cel roz ar trebui să fie alternativele prioritare. Află mai multe despre culorile hidrogenului și ce înseamnă ele din acest material.