În 2022, Kaufland și-a redus amprenta de carbon cu 1.450 de tone, cu 3.5% mai mult față de valoarea înregistrată în 2021, potrivit celor mai recente date de sustenabilitate al retailerului.

Totodată, compania a evitat producerea a 116.000 kg de deșeuri operaționale, echivalentul a 27 de camioane de deșeuri, și a economisit circa 1.250.000 dm³ de resurse de lemn, echivalentul a 1195 de copaci.

”Pentru noi, sustenabilitatea este parte integrantă a business-ului, o componentă din ADN-ul companiei. Considerăm că în 2023, la fel ca până acum, sustenabilitatea înseamnă să acționezi cu responsabilitate, grijă și apreciere față de tot ceea ce te înconjoară: mediu, resursele planetei, oameni astfel încât și generațiile viitoare să poată beneficia de aceleași condiții de trai ca și noi”, ne-a precizat Valer Hancaș, Director de Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România, companie care, anual, alocă peste 8 milioane de euro proiectelor de responsabilitate socială.

De exemplu, compania va continua și în acest an o serie de proiecte de mediu și de educație ecologică și și-a propus ca în acest an, magazinele din rețeaua națională să devină cea mai accesibilă și comodă destinație pentru reciclare, având în vedere faptul că peste 60% dintre români au început să recicleze cel puțin o dată pe săptămână, iar jumătate aleg centrele puse la dispoziție de supermarketuri.

”O afacere sănătoasă nu poate exista în absența unei strategii de sustenabilitate coerente”, ne-a mai spus Valer Hancaș.

Informații pe larg despre inițiativele de sustenabilitate planificate de Kaufland în acest an, despre interesul clienților retailerului pentru zona de mediu, colaborarea cu parteneri care împart aceleași viziuni asupra viitorului și cum poți construi un mediu în care echipa se poate dezvolta am aflat de la Valer Hancaș, Director de Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România.


Definiția sustenabilității în 2023

Valer Hancaș: Pentru noi, sustenabilitatea este parte integrantă a business-ului, o componentă din ADN-ul companiei. Considerăm că în 2023, la fel ca până acum, sustenabilitatea înseamnă să acționezi cu responsabilitate, grijă și apreciere față de tot ceea ce te înconjoară: mediu, resursele planetei, oameni astfel încât și generațiile viitoare să poată beneficia de aceleași condiții de trai ca și noi.

În toate demersurile pe care le întreprindem și în politicile pe care le urmăm, avem în vedere principala miză: implicarea face diferența. Pentru a respecta această promisiune, am implementat proiecte dedicate comunității și reducerii impactului asupra mediului, inițiative care vizează reducerea consumului de plastic și promovarea consumului conștient, prin limitarea risipei resurselor.

Cred că în actualul context este necesar, mai mult decât oricând, să respectăm principiile dezvoltării durabile. Pentru Kaufland, acest lucru înseamnă să acționăm într-un mod care promovează conștientizarea socială, de sănătate și de mediu, în activitatea zilnică a companiei.

Toate aceste acțiuni se înscriu în principiile sustenabilității, care trebuie să fie nu doar urmate, ci și comunicate în mod transparent publicului. Din acest motiv, am aderat la Pactul Global al Națiunilor Unite (UNGC), la începutul lui 2020.

Astfel, oferim un cadru global pentru angajamentul nostru extins față de sustenabilitate, iar principalii piloni strategici pe care ne concentrăm sunt: „zero” foamete, sănătate și bunăstare, educație, creștere economică și producție și consum sustenabil.

Obiective de sustenabilitate pentru 2023: ”să devenim un etalon”

Valer Hancaș: Avem ca obiectiv să devenim un etalon la capitolul sustenabilitate și ne propunem să convingem un număr cât mai mare de clienți să colecteze deșeuri, în vederea reciclării.

Anual, alocăm peste 8 milioane de euro proiectelor de responsabilitate socială.

Așadar, și în 2023, continuăm proiecte importante de mediu și de educație ecologică. Ne dorim ca în 2023 să creștem semnificativ cantitatea de ambalaje reciclate. Mai mult, ne-am fixat ca obiectiv să devenim cea mai accesibilă și comodă destinație pentru reciclare, din România.

Unul dintre proiectele la care lucrăm în prezent este „Tricou de Uriaș”. Alături de Asociația 11even și Federația Română de Rugby, vrem să setăm un nou record pentru cel mai mare tricou din lume, atestat de Guinness World Records.

Și nu mărimea comparabilă cu suprafața unui teren de rugby a Tricoului de Uriaș este ceea ce-l face special, ci faptul că țesătura este realizată complet din material plastic reciclat, provenit în urma valorificării a peste 250.000 de PET-uri.

Toate aceste PET-uri au fost colectate în luna martie la automatele de reciclare din magazinele Kaufland din toată țara de către clienții dornici să devină parte din misiunea noastră. Recordul se va stabili pe 22 aprilie, chiar de Ziua Internațională a Pământului.

Ulterior, materialul folosit pentru Tricoul de Uriaș va fi transformat în peste 12.000 de tricouri de adulți și copii, care vor fi donate în cadrul evenimentelor Bucurie în Mișcare, pe parcursul anului.

Un alt exemplu ar fi „Campionatul Reciclării”, un proiect național de educație ecologică adresat școlilor din România, care pot câștiga premii în valoare totală de 250.000 lei. Informațiile și obiceiurile se fixează mult mai ușor la vârste timpurii.

De aceea, este important să le vorbim copiilor, pe înțelesul lor, despre natură și cum o putem ocroti, făcând gesturi mărunte, în fiecare zi. Și este cu atât mai necesar acum, când ne apropiem de lansarea Sistemului de Garanție-Returnare. Programul se desfășoară în perioada martie - iunie 2023, alături de Asociația Act for Tomorrow și cu sprijinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și RetuRO.

Mergem mai departe și cu programele din sfera reducerii risipei alimentare și a sprijinirii comunităților, cum sunt programele de finanțare pentru organizațiile neguvernamentale – StartONG și #ÎnStareDeBine sau proiecte umanitare, precum Cantina Socială și Bucătăria Comunitară Carusel.

O altă direcție din sfera de sustenabilitate este reprezentată și de susținerea furnizorilor locali, care rămâne prioritară în politica noastră de achiziții și în 2023. Peste 80% din portofoliul nostru este format din producători locali.

Cuantificarea inițiativelor cu impact social și impact în comunitate

Valer Hancaș: Rezultatele sunt cuantificate la nivel intern, iar ulterior incluse în rapoarte și studii anuale. Consider că este vital, fiind unul dintre cei mai mari jucători din industrie, să comunicăm în mod transparent care este impactul fiecărei inițiative de CSR și sustenabilitate pe care o derulăm.

Kaufland încorporează efectele proiectelor sale în rapoarte anuale: Raportul de Sustenabilitate, Raportul de investiții comunitare și Studiul de impact socio-economic, realizat de KPMG Advisory.

În 2022, Kaufland România a obținut pentru al cincilea consecutiv titlul de “Cea mai transparentă și performantă companie în direcția sustenabilității”, pe baza unei evaluări a CST Index. Consider că această atestare este o realizare foarte importantă, pentru că se desfășoară pe baza unei analize complexe a gradului de transparență în comunicare și a performanței activității companiei în atingerea țintelor și obiectivelor de sustenabilitate.

Ce doresc clienții Kaufland

Valer Hancaș: Da, cu siguranță am observat o creștere a interesului românilor pentru tot ceea ce înseamnă sustenabilitate: de la originea și modul de fabricare a produselor pe care le achiziționează, până la comportamentul propriu în raport cu mediul înconjurător și aprecierea pentru eforturile de CSR ale companiilor.

Un studiu realizat în 2022, alături de Reveal Marketing Research, indică faptul că 7 din 10 români sunt deschiși să adopte un stil de viață sustenabil, iar peste jumătate dintre ei ar plăti mai mult pentru un produs care poartă eticheta eco-friendly.

Mai mult, un alt studiu, derulat de IZI Data confirmă faptul că românii sunt tot mai interesați de reciclare. 69% dintre respondenți declară că reciclează cel puțin o data pe săptămână, iar 48% aleg centrele specializate de reciclare, puse la dispoziție de supermarketuri.

Kaufland a devenit, în mai 2022, singurul retailer cu două sisteme de colectare a deșeurilor, disponibile național, în fiecare magazin din țară.

Ca răspuns la feedback-ul venit din partea consumatorilor, care au colectat peste 15.000.000 ambalaje din PET, sticlă și aluminiu, plus încă 1.000.000 de ambalaje de la produsele cosmetice și de curățenie, am decis în a doua parte a anului să testăm colectarea mai multor tipuri de materiale. Cu sprijinul partenerilor, am colectat 4,5 tone de deșeuri electrice și electronice (DEEE) și peste 650 kg de maculatură, în schimbul cărora, clienții au primit vouchere de 25% reducere la achiziționarea de noi produse.

Vocea comunității

Valer Hancaș: Nevoile clienților și, de altfel, ale tuturor stakeholderilor sunt fundamentale pentru stabilirea strategiei de sustenabilitate, pentru actualizarea și dezvoltarea continuă a acesteia, precum și pentru procesul de raportare.

Pentru a afla care sunt aceste nevoi și cum putem să le răspundem în mod optim, ne bazăm pe procesul de materialitate pe care îl realizăm anual. Mai exact, dialogul permanent și bidirecțional cu grupurile noastre de stakeholderi: clienți, angajați, furnizori, ONG-uri, asociații, autorități. Fără această etapă, managementul sustenabilității ar fi imposibil.

Cea mai recentă analiză de materialitate a fost realizată în 2022, iar cu ajutorul acesteia am identificat temele de CSR relevante pentru noi, la nivel intern, și extern, pentru comunități.

Ne adresăm în permanență comunității noastre, comunicând transparent toate proiectele și inițiativele pe care le lansăm sau în care ne implicăm, cum se desfășoară acestea și ce rezultate au. În acest scop, folosim diferite metode, cum sunt: rapoartele de sustenabilitate, comunicările de presă și evenimentele, revistele pentru clienți, site-ul Kaufland România, canalele de social media, newsletter-ele, aplicațiile speciale cum este Kaufland Card etc.

Încurajăm în permanență feedback-ul atât online, cât și prin numerele de telefon puse la dispoziție prin Departamentul de Relații cu Clienții sau direct în magazine.

Organizăm periodic sondaje pe diferite teme de interes cum sunt: extinderea gamei de produse sustenabile și a gamei de produse sănătoase, ambalajele ecologice, transparența privind originea produselor, implicarea în teme sociale și responsabilitatea față de mediu, serviciile pentru clienți și conștientizarea cu privire la temele de sustenabilitate.

Dezvoltarea echipei Kaufland

Valer Hancaș: În domeniul nostru de activitate, oamenii ocupă un loc central în tot ceea ce facem. Fiecare acțiune este gândită ținând cont de nevoile clienților, partenerilor și angajaților. În mod firesc, crearea, menținerea și consolidarea echipelor a fost mereu un aspect cheie în acest angrenaj.

În prezent, suntem unul dintre cei mai mari angajatori de pe piața locală, cu circa 17.000 de angajați. Responsabilitatea noastră pentru bunăstarea acestora, cu tot ceea ce implică aceasta, primează.

Pentru a ne asigura că toți angajații Kaufland România beneficiază de un mediu de lucru propice, urmăm cu strictețe un set de reguli și principii. Astfel, punem accent major pe meritocrație, oferim pachete salariale și de beneficii competitive, promovăm egalitatea de șanse între sexe și am implementat cu succes programe de incluziune pentru persoanele cu dizabilități și nu numai.

Anual ne actualizăm pachetul de beneficii pentru a include zile libere suplimentare, acces la programul 7card și oportunități de perfecționare. Punem la dispoziția angajaților programe de pregătire și multiple oportunități de avansare accesibile tuturor, indiferent de etapa carierei în care se află, de mediul și cultura din care provin.

Suntem mândri că toate aceste eforturi pentru prioritizarea nevoilor angajaților angajamentul de a oferi un mediu de lucru corect și benefic dezvoltării au fost recunoscute prin obținerea titlului de Angajator de top pentru al opta oară consecutiv în România și pentru a cincea oară în Europa.

Strategie de incluziune

Valer Hancaș: Pentru Kaufland, satisfacția echipei este primordială. Pentru aceasta, o strategie bazată pe echitate, incluziune și diversitate este esențială. Investim permanent în acești trei piloni vitali pentru managementul echipelor, astfel încât orice angajat să se simtă binevenit și să aibă parte de sprijin și îndrumare în carieră.

În afară de o politică solidă de promovare a egalității între sexe, am pus la punct inițiative și programe care pun accent pe unicitatea fiecărui membru al echipei, pe asigurarea de resurse potrivite nevoilor specifice ale angajaților și pe integrarea optimă a tuturor persoanelor.

În 2019, am lansat programul A.C.C.E.S. (Angajare de Candidați cu Cerințe și Evoluții Speciale). Ne preocupăm ca orice persoană dornică să își poată găsi locul în echipa Kaufland. Prin urmare, din echipa noastră fac parte aproximativ 500 de persoane cu nevoie speciale, fiecare magazin din rețea având un angajat cu dizabilități. De asemenea, suntem deschiși și pentru candidații străini și oferim program de integrare chiar și celor care nu vorbesc româna.

În 2022, ca parte a sprijinului pe care ne dorim să-l acordăm categoriilor vulnerabile, am decis să creăm peste 300 de locuri de muncă pentru persoanele care, din cauza conflictului din Ucraina, au fost nevoite să se refugieze în România.

Evoluția unui business fără o strategie de sustenabilitate

Valer Hancaș: Am afirmat în repetate rânduri că pentru a putea performa, indiferent de industrie, sustenabilitatea trebuie să stea la aceeași masă cu businessul. O afacere sănătoasă nu poate exista în absența unei strategii de sustenabilitate coerente.

Cred cu tărie în acest lucru și mă bucur să observ că, odată cu pandemia, tot mai multe companii au început să conștientizeze rolul sustenabilității, fie că discutăm despre impactul socio-economic al operațiunilor businessului, crearea unui avantaj competitiv sau despre a avea un impact pozitiv pe termen lung pentru stakeholderi.

Studiul EY România - Sustenabilitate și investiții responsabile în contextul COVID-19 , realizat în vara anului 2020, arăta că 80% dintre respondenți, membri în echipele de conducere din diverse companii și sectoare de activitate, considerau că integrarea sustenabilității în procesul decizional are un impact pe termen lung asupra performanței operaționale.

La o distanță de doi ani și jumătate, cercetarea Deloitte – 2023 CxO Sustainability Report, care a analizat răspunsurile a câteva mii de executivi din 24 de țări, releva că trei sferturi dintre aceștia au crescut investițiile în sustenabilitate, în 2022.

De asemenea, 20% dintre respondenți au declarat că resursele alocate au fost semnificativ mai mari decât în anii precedenți. Potrivit acestui studiu, schimbările climatice și eforturile de combatere ale efectelor negative ale acestora se află în top trei priorități pe agenda echipelor de conducere.

Concluziile acestor cercetări arată că businessurile încep să înțeleagă tot mai mult necesitatea unor strategii centrate pe protecția mediului și responsabilizare în raport cu comunitățile. Kaufland România a devenit, în ultimii ani, un etalon pe piața locală în ceea ce privește programele de sustenabilitate. Așadar, nu ne rămâne decât să continuăm în același ritm.

Cum putem construi un viitor sustenabil

Valer Hancaș: Un viitor sănătos se construiește prin fiecare acțiune, fiecare pas în direcția corectă pe care îl faci zilnic, fie că ești companie sau persoană fizică.

De aceea, Kaufland România a amplificat programele de colectare în vederea reciclării selectivă și inițiativele de educare a angajaților și clienților, în această direcție. În 2022, a devenit primul retailer din România cu două sisteme diferite de colectare selectivă, în fiecare magazin. Am continuat proiectele de ecologizare și pe cele de stopare a risipei alimentare. Am investit în sprijinirea ONG-urilor, prin acordarea de granturi nerambursabile în valoare de 1.000.000 euro, prin programul #ÎnStaredeBine.

Acestea sunt doar câteva exemple, dar fiecare acțiune care face bine în jur este o cărămidă pusă la temelia unui viitor sustenabil.