Business Insider scrie că pentru construcția noii capitale vor fi necesari 35 de miliarde de dolari pentru a putea acomoda cei 30 de milioane de rezidenți ai zonei metropolitane din Jakarta, care se scufundă încet din cauza schimbărilor climatice. În prezent, 40% din suprafața Jakartei este sub nivelul mării.

Deși alte țări și-au mutat capitalele în trecut, aceasta este prima dată în istorie când schimbările climatice au determinat o astfel de schimbare și ar putea reprezenta o imagine de viitor pentru alte orașe aflate în pericol din cauza schimbărilor climatice.

Locația în care este construită Nusantara se află în Kalimantanul de Est, care a fost selectat în baza poziționării în apropierea mării, dar și a faptului că această zonă este mai ferită de dezastre naturale, cum sunt erupțiile vulcanice, cutremurele sau tsunami-urile. Eroziunea constantă a determinat ca în prezent, 40% din suprafața Jakartei să fie sub nivelul mării, în vreme ce până în 2050, experții estimează faptul că o treime din acest oraș ar putea fi sub ape. Deși construiesc în prezent noua capitală a țării, autoritățile indoneziene investesc miliarde și în protejarea actualei metropole.

Nusantara se va afla pe teritoriul indonezian al Insulei Borneo, care este împărțită cu Malaiezia și Brunei. În prezent, 23 de milioane de oameni locuiesc pe insula care este căminul urangutanului de Borneo, specie în pericol, dar și a pădurii tropicale bătrâne de 140 de milioane de ani. Între 150.000 și 200.000 de muncitori lucrează în prezent la ridicarea noului oraș.

În prezent au fost construite șoselele principale pe care vor fi ridicate clădirile administrative, iar la început, circa 500.000 de oameni vor putea locui în viitoarea capitală.

Pentru a ameliora impactul climatic pe care îl are construirea unui oraș de la zero, autoritățile indoneziene au promis că Nusantra va fi o capitală „verde” prietenoasă cu transportul alternativ, alimentată doar de energie regenerabilă până în 2045. În acest sens, se construiește în prezent un parc fotovoltaic de 50 de megawați, iar până la finalul acestui deceniu, doar vehicule electrice vor putea circula pe străzile sale.

Finanțarea acestui proiect ar putea fi o dificultate, pentru că autoritățile indoneziene vor furniza doar 20% din fondurile necesare construirii orașului, iar sursele externe de finanțare nu au fost încă găsite.