Despre Leroy Merlin am mai scris anul trecut, când am vorbit despre misiunea companiei și acțiunile sale de sustenabilitate de la momentul respectiv, care antrenau și angajații, dar și comunitățile locale.

În prezent, Frédéric Lamy își menține același punct de vedere ca acum un an, astfel, în viziunea sa, sustenabilitatea este clar compatibilă cu mediul de business. „Cred că cea mai complicată parte în acest subiect este cum facem să ne transformăm propriul model de business”, spune fostul CEO Leroy Merlin România, care a părăsit șefia retailerului francez de bircolaj la finalul lunii iunie 2023.

Drumul către un retail sustenabil

Similar punctului de vedere prezentat anul trecut, acesta nu se simte vinovat pentru modul în care retailul a funcționat în trecut, însă crede cu tărie că este nevoie de o schimbare pentru ca generațiile viitoare să se bucure de un viitor foarte bun.

Modelul adoptat până în prezent de Leroy Merlin era bazat pe ideea de a atrage tot mai mulți clienți cărora să le vândă și mai multe produse într-un mod sustenabil. Acum, compania vrea să păstreze clienții pe care îi are și să le vândă produse mai durabile, în favoarea cantităților mari.

Astfel, Lamy susține că problema nu este creșterea companiei, pentru că toate companiile trebuie să crească pentru a avea succes, însă trebuie să se gândească la modul în care își vând produsele sau serviciile.

Modelul de business al viitorului, crede el, trebuie să facă tranziția de la vânzarea în număr cât mai mare sau către cât mai mulți clienți, adică de la supraconsum, la un mod rezonabil de vânzare. Pentru a face acest lucru, este nevoie de educație, atât în rândul retailului, cât și al clienților.

Strategia de sustenabilitate nu este echivalentă cu cea CSR, spunea Frédéric Lamy în cadrul evenimentului Sustenabil Zi de Zi, organizat de Environ la începutul lunii iunie.

De exemplu, spune el, „plantarea unei păduri este o acțiune foarte bună pentru un teambuilding. Îmi place foarte mult, e distractiv, este o contribuție mică pe care o poți face personal, dar nu va schimba lumea. E ceva simpatic.”

O acțiune adevărată de sustenabilitate se referă la capacitatea companiilor de a-și prioritiza modelul de lucru. În ce privește strategia de sustenabilitate a Leroy Merlin România, Lamy susține că „ne-am analizat toate informațiile și am ajuns la concluzia că, dacă vrem să fii sustenabili și cu adevărat utili lumii, cel mai mare impact pe care îl putem avea este concentrat pe amprenta de carbon a produselor noastre.”

Astfel, dacă de exemplu amprenta de carbon este redusă cu 30% până în 2028, contribuția adusă planetei va fi exponențială, susține fostul CEO Leroy Merlin România.

Acțiunile pentru comunitate, cum ar fi plantarea sau ajutarea celor nevoiași joacă și ea un rol important la nivel local și Frédéric Lamy susține că retailerul francez de bricolaj a desfășurat numeroase astfel de activități. Însă acțiunile mici de acest fel nu pot schimba lumea.

Fiecare om poate contribui la schimbare

O altă viziune a fostului CEO Leroy Merlin România este aceea că sustenabilitatea este o acțiune în care putem fi cu toții implicați și ar fi bine să fim implicați cu toții, indiferent de cine suntem.

Astfel, nu este vorba doar despre upper management, ci o abordare pozitivă este aceea că fiecare angajat poate contribui.

„Dincolo de programele clasice de training pentru angajați, ceea ce am implementat noi la Leroy Merlin, ne întrebăm angajații dacă și-ar dori să fie ambasadori a acestei strategii de sustenabilitate”, completează Lamy.

Din cei 200 de angajați dintr-un magazin Leroy Merlin care au fost întrebați acest lucru, fostul CEO nu se aștepta la mai mult de câteva persoane dornice să se implice în acest efort, însă așteptările i-au fost depășite când peste 50 de oameni s-au angajat să fie mai sustenabili.

Câteva strategii de sustenabilitate ce se pot aplica la diverse companii, dar mai ales la cele de retail din punctul de vedere al lui Frédéric Lamy ar putea fi tutorialele pe site, care să ajute clienții să devină mai sustenabili și evidențierea produselor mai prietenoase cu mediul în magazin.

În ce privește clienții, activitatea sustenabilă a unei companii nu lasă loc de improvizație, completează reprezentantul Leroy Merlin. Sinceritatea este un element cheie în interacțiunea cu clienții, chiar și atunci când un produs poate nu este sustenabil.

Pentru a aduce pe piață produse cât mai sustenabile, unul dintre pașii pe care Leroy Merlin îi face este că lucrează și comunică în permanență cu furnizorii pentru a afla care este amprenta de carbon a produselor și pentru a găsi moduri prin care să o reducă.

Strategia abordată în prezent de Leroy Merlin România este nu doar reducerea amprentei de carbon per produs, dar și reducerea ofertei prin eliminarea produselor cu un impact mare asupra mediului și promovarea constantă a alternativelor prietenoase cu mediul.

„Când faci acest lucru pe termen scurt, pierzi, însă pe termen lung, devii liderul pieței”, a încheiat fostul CEO Leroy Merlin România.