În cadrul Green Start-Up Sustainability Forum & Awards s-a dezbătut pe larg tema orașelor de 15 minute. Primarul sectorului 6, Ciprian Ciucu, și-a prezentat punctul de vedere în ce privește modul prin care facilitățile de bază ale cartierelor bucureștene ar putea deveni mai inteligente și mai accesibile pentru toți locuitorii, indiferent de locuința acestora.
Potrivit edilului sectorului 6, pentru că această parte a Bucureștiului nu are un Centru Vechi sau clădiri de patrimoniu, fiind dezvoltat undeva în anii '60-80, el a fost gândit de către urbaniștii și autoritățile vremii respective ca un oraș de 15 minute. Astfel, complexurile comerciale din sectorul 6, ridicate în fiecare cartier, cum ar fi Drumul Taberei, serveau drept zone unde puteau fi făcute cumpărături sau ca zone de agrement sau pentru aprovizionarea cu diverse bunuri.
„Dacă ne uităm atent la cartierele Drumul Taberei, Militari, Crângași, care au fost reproiectate sau proiectate de la 0, o să vedeți că au deja acest concept embedded, adică așa a fost gândit. În ultimii 10-15 ani, aceste centre de cartier unde găseam farmacie, alimentare, au fost privatizate, dar rolul lor de centre de cartier a fost luat de anumite mall-uri”, a explicat Ciprian Ciucu.
Astfel, mall-urile și supermarketurile apărute în zonă au preluat spiritual rolul de centre de cartier, iar în cadrul acestora există bine planificat mai multe facilități pentru populație. Astfel, ceea ce îi revine unui primar într-un astfel de context, potrivit chiar edilului sectorului 6, este să implementeze prin investițiile pe care le face conceptele instaurate anterior. Din punctul său de vedere, acest lucru ar trebui să simplifice planificarea.
Reintegrarea școlilor în spațiul public și grădini de blocuri deschise
Ciprian Ciucu își amintește că unul din primele lucruri pe care le-a făcut când a preluat frâiele Primăriei de Sector a fost să redeschidă curțile școlilor. Astfel, primarul și-a dorit să reintegreze școlile în comunitățile locale, permițându-le copiilor și nu numai, să se poată juca în aer liber chiar și în afara orelor de curs.
Prin investițiile pe care le-a făcut în bazele sportive a 15 școli și licee din Sectorul 6, edilul a reintegrat școlile și liceele în viața localnicilor, dincolo de programa școlară. Totodată, pentru a respecta ordinea în cadrul instituțiilor de învățământ, primăria de sector a asigurat pază și curățenie.
Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.
„Sectorul 6, ca și restul Bucureștiului, pe lângă partea construită de comuniști are și dezvoltare urbană de tip nou, adică blocuri. Vin dezvoltatori care fac 3.000 de apartamente, 5.000 de apartamente sau poate chiar mai mult, dar nu fac nici un fel de facilitate urbană, fac doar locuire”, a declarat reprezentantul Primăriei Sectorului 6.
Din punctul său de vedere, acest lucru este eronat, pentru că poate îngreuna accesul comunităților respective la facilități de strictă necesitate, cum ar fi cumpărături uzuale sau la instituții de educație.
„La 1.000-1.500 de apartamente faci cel puțin o grădiniță. De ce? Pentru că trebuie să asiguri acces la servicii de educație. Noi nu avem capacitatea să ținem pasul cu bugetul dezvoltatorilor. Și atunci, ca să dăm aceste facilități, cine vine să facă câteva mii de apartamente, trebuie să știe că acolo se vor muta oameni tineri, care fac copii și atunci e normal să își asume și aceste investiții, pe care noi le putem introduce în rețeaua școlară sau le putem administra privat”, adaugă Ciprian Ciucu.
Totodată, pentru a integra și mai bine comunitățile locale de blocuri în întregul ecosistem al cartierului, Primăria Sectorului 6 a scos gardurile blocurilor și le-a înlocuit cu floră și vegetație irigată și întreținută periodic. Astfel, întregul cartier și sector devine un spațiu verde plăcut de mari dimensiuni și bine dezvoltat.
Cum se poate implica primarul de sector pentru o mobilitate mai bună
„Ce poți face ca primar de sector pe mobilitate. Nu prea multe, pentru că, ca să ajungi din punctul A în punctul C, trecând prin punctul B, nu te oprești la aria unui sector. Primăria Generală a promis un plan pentru biciclete, un plan de mobilitate pentru transportul alternativ. Noi am venit în întâmpinarea lor și le-am pus deja documentele la care am lucrat noi”, explică edilul sectorului 6.
Pentru stabilirea unui plan solid de mobilitate urbană sustenabilă, cel puțin în ce privește Bucureștiul, este nevoie de implicare și din partea Primăriei Generale, pe lângă cele de sector. Până când se va forma o strategie solidă de infrastructură pentru biciclete în sectorul 6 și în București, Ciprian Ciucu a lucrat împreună cu echipa sa pentru implementarea parcărilor moderne pentru biciclete, monitorizate video, un concept împrumutat de la Cluj.
În general, în ce privește mobilitatea urbană, reprezentantul sectorului 6 susține că „ori mergem cu automobilul individual și atunci continuăm să investim în pasaje, ca în sectorul 3 și 4, în supralărgiri, penetrații și poduri și tuneluri. Sau ne oprim din această nebunie, care defavorizează mobilitatea cu automobilul personal și mergem și investim în transport alternativ și în transport public. Asta înseamnă în primul rând metrou, tramvaie, troleibuze, autobuze și biciclete.”
În ce privește infrastructura de transport din capitală, este nevoie ca investițiile realizate în mobilitatea cu automobilul personal să meargă către celelalte forme de transport, cum ar fi cel public sau cel alternativ, care include piste pentru biciclete.
Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.
În ce privește orice strategie aplicată la nivelul orașului București, Ciprian Ciucu atrage atenția că este nevoie de implicare tuturor primarilor de sector, dar și a edilului general. Discuțiile în ce privește infrastructura de transport, dar nu numai, trebuie să aibă loc cu toți actorii la masă, mai ales atunci când se împart bugetele pentru anul următor.
Eliberarea eficientă a trotuarelor și a drumurilor publice
Pentru că în București problema parcărilor este una bine-cunoscută de către locuitori, primarilor le revine datoria de a găsi strategii prin care să elibereze carosabilul și trotuarele de mașinile parcate. Acest lucru ajută pe de-o parte la fluidizarea traficului, dar și la facilitarea deplasării pietonilor.
Astfel, edilul sectorului 6 explică: „am undeva la 285.000 de mașini în sectorul 6 și doar 45.000 de locuri de parcare rezidențiale. Dacă vin și zic nu mai parcați niciunul pe trotuar, îmi pun oamenii în cap. Dar dacă începi incremental, astăzi un kilometru sau 500 de metri de trotuar. Vin, repar trotuarul, mașinile pleacă de acolo, că am reparat trotuarul și pun stâlpișori. Și nu mai au unde să se urce cu mașinile pe trotuar.”
Cu o astfel de strategie aplicată de-a lungul anilor, primăria de sector a reușit să elibereze mare parte din cartierul Drumul Taberei de mașinile parcate pe trotuar.
În acest sens, reprezentantul Sectorului 6 dă exemplul Copenhagăi, oraș care a fost în mare parte pietonalizat de către un arhitect șef care a implementat măsuri de reducere a locurilor de parcare puțin câte puțin timp de mai mulți zeci de ani.
„Aceste lucruri nu se fac dintr-o dată, ci se fac incremental, se fac planificat, se fac conștientizând ceea ce faci”, a concluzionat Ciprian Ciucu.
Comentezi?