Pe măsură ce piața mașinilor electrice devine tot mai populară, cu noi modele care ajung pe piață, tot mai mulți șoferi încep să le și adopte. Unul dintre motivele pentru care mașinile electrice devin mai populare este acela că ele au o amprentă de carbon mai mică atunci când se află pe șosea.

De asemenea, la început, modelele electrice erau relativ compacte, precum Nissan Leaf sau BMW i3, ceea ce nu era atractiv pentru familii, de exemplu, dar acum mașinile pe baterii pot fi găsite în aproape orice categorie, chiar și SUV-uri sau pick-up-uri.

Și autonomia a crescut semnificativ, iar tehnologiile pentru încărcare rapidă și numărul crescut de stații de încărcare contribuie la o anxietate de autonomie mai mică și la mai mult timp petrecut pe șosea. În 2011, autonomia medie a unui vehicul pe baterii era de 109 kilometri, în vreme ce în 2021, numărul a crescut la aproximativ 376 de kilometri, mult mai potrivit pentru distanțe lungi.

Totodată, subvențiile oferite de guverne au contribuit și ele și continuă să joace un rol important în ce privește rata de adopție a mașinilor curate.

Campionii planetei la adopția vehiculelor electrice

Dacă e să ne uităm la primele cinci țări care conduc planeta în ce privește adopția transportului alternativ, datele din 2022 arată că Norvegia este în fruntea tuturor, cu o cotă de piață a mașinilor electrice de 80%. Urmează Islanda, cu o cotă de 41%, Suedia cu 32%, Olanda cu 24$ și China cu 22%. Locul Chinei în acest top se datorează parțial faptului că mai multe branduri de mașini electrice au apărut în ultimii ani la nivel național, printre care BYD, NIO și Geely.

Doar în 2022, China a vândut un număr impresionant de 4.4 milioane de vehicule electrice, mai mult decât restul planetei la un loc, care a cumulat 3 milioane de unități.

De asemenea, datorită faptului că în China nu existau mulți producători de mașini cu motoare termice, Great Wall fiind unul dintre cele mai cunoscute în Europa, piața auto din China a văzut mașinile electrice ca pe o oportunitate de a se dezvolta și a ieși în evidență.

După un deceniu de subvenții, care au făcut ca vehiculele pe baterii să fie mai ieftin de achiziționat decât cele tradiționale, dar și de instalat stații de încărcat, China a devenit unul dintre liderii la nivel global când vine vorba de adopția vehiculelor fără emisii.

Însă care sunt motivele din spatele succesului demonstrat de Norvegia, țara cu cea mai mare adopție a vehiculelor electrice, dacă este să ne luăm după statisticile de anul trecut. Aparent, din anul 2019, atunci când majoritatea stațiilor pentru încărcarea mașinilor electrice erau modele Tesla, țara a făcut pași mari în direcția implementării unei soluții de încărcare pentru toate celelalte branduri de mașini cu baterii.

Magnus Korpås, profesor la Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie, a declarat că „în Norvegia, suntem foarte obișnuiți cu mașinile electrice. Acestea sunt mașinile comune acum. Dacă îți cumperi un alt model, te abați de la standard.”

Unul dintre motivele pentru care s-a întâmplat acest lucru îl reprezintă eforturile țării de a promova vehiculele curate, care au început acum aproximativ trei decenii. Fiecare lucru a fost important la vremea respectivă, de la subvenții, la reglementări și cel mai important, infrastructura.

O altă explicație pentru popularitatea mașinilor electrice în Norvegia este faptul că guvernul s-a implicat să ușureze experiența de utilizare a șoferilor și acasă, deoarece 82% dintre posesorii de mașini electrice ai țării își încarcă mașinile la domiciliu.

De asemenea, în 2013, Norvegia avea mai multe puncte de încărcare pe cap de locuitor comparativ cu orice altă țară din lume, iar în 2022, existau în Norvegia de 2.5 ori mai multe încărcătoare rapide publice decât oriunde altundeva în lume.

Există în continuare câteva probleme în ce privește adopția mașinilor electrice, așa cum precizează și șoferii norvegieni, cum ar fi faptul că sistemul descentralizat de stații de încărcare implică utilizarea mai multor aplicații, cu modalități de plată diferite și cu hărți proprietare, ceea ce poate fi un impediment atunci când îți conduci mașina, de exemplu.

În SUA și în UE, cota de vehicule electrice noi vândute anul acesta este ceva mai mică, de 12%, respectiv 6%, deși analiștii se așteaptă la creșteri din acest punct de vedere.

În 2022, în România au fost înmatriculate circa 10.000 de mașini electrice, numărul lor total la nivel național ridicându-se la aproximativ 25.000, iar în primul trimestru al acestui an, numărul de mașini electrice și plug-in a crescut cu 30% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Totodată, numărul mașinilor diesel la noi în țară a scăzut și el cu 2%, cota sa de piață fiind de doar 13.3%.

Modelele electrice preferate de șoferii din lume

În general, cele mai populare branduri producătoare de mașini electrice la nivel global sunt BYD, care a vândut anul acesta aproape 1.2 milioane de vehicule, urmat de Tesla, cu 888.000 de unități și BMW cu 220.000. Geely, Volkswagen, General Motors și Mercedes-Benz sunt următoarele, cu vânzări cuprinse între 212.000 și 165.000 de mașini pe baterii.

Dacă ne uităm în Europa, Tesla iese pe primul loc, cu modele precum Model Y și Model 3, urmate de Volvo XC40, în formă electrică sau hibrid, respectiv Volkswagen ID.4.

În ciuda faptului că este unul dintre cele mai accesibile modele electrice din regiune, Dacia Spring nu are foarte mult succes în Europa, înregistrând un număr de 27.000 de unități vândute și situându-se astfel pe locul al 10-lea.

Tesla se află în vârful clasamentelor și acasă, unde tot Modelele Y și 3 sunt preferatele șoferilor, urmate de Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Bolt și Kia EV6.

Câteva dintre motivele care stau în spatele succesului prezentat de Model Y și 3 ar putea fi spațiul la interior, autonomia și viteza de încărcare cu care acestea sunt dotate.

Unde trebuie să ne îndreptăm cu adopția mașinilor nepoluante pentru o planetă curată

Experții în domeniul auto sunt de părere că planeta trebuie să accelereze și să adopte mai multe vehicule electrice, estimând că va fi nevoie de o creștere a vânzărilor de 75-95% până în 2030 pentru a ne atinge obiectivele climatice. Dată fiind rata adopției acestor vehicule din prezent, țintele pot fi încă atinse, susțin analiștii, deoarece rata anuală de creștere a vânzărilor în ce privește modelele fără emisii a fost de 65% în ultimii cinci ani.

Și tot ce are nevoie o țară este să atingă o cotă de 1% din piața vehiculelor pentru a experimenta o creștere accelerată, chiar dacă aceasta nu va fi identică în toate regiunile.

De asemenea, regiunile care trebuie să fie mai iuți din acest punct de vedere sunt Europa, SUA și China, pentru că lor le aparține 60% din totalul vânzărilor de vehicule la nivel global.

Unul dintre modurile prin care putem încuraja adopția mașinilor nepoluante este prin instalarea mai multor stații de încărcare, astfel încât șoferii să fie mai relaxați când pleacă la drum. În 2023 există circa 14.7 milioane de puncte de încărcare la nivel global, iar acest număr ar putea crește la 45 de milioane până în 2027, însă stațiile de încărcare la domiciliu ar putea avea parte de o creștere mai rapidă, numărul lor potențial fiind dublu față de cel al stațiilor publice.

Expertul în piața mașinilor electrice, Nick Maynard, a explicat că „este clar că inițiativele de reglementare de până acum nu funcționează, cum ar fi cea potrivit căreia toate clădirile noi trebuie să aibă și stații de încărcare.”

„Pentru extinderea rețelelor de încărcare pentru mașini electrice este nevoie de cooperarea sectorului public cu cel privat pentru a determina cauza problemei și a se găsi o soluție, altfel, rata de adopție va fi mică în continuare”, a adăugat acesta.

România va beneficia din acest punct de vedere de pe urma parteneriatelor și inițiativelor marilor companii, cum sunt OMV Petrom și MOL, care se grăbesc să implementeze mai multe stații de încărcare în benzinării pentru șoferi.

Oficialii MOL Group au anunțat anul trecut că vor instala 14 astfel de stații de încărcare cu o putere de 200 kW la benzinăriile companiei de pe autostrăzile A1 și A2, zece unități fiind deja montate la momentul respectiv.

În august anul acesta, OMV Petrom a anunțat, de asemenea, implementarea unui număr de 328 de stații de încărcare în 80 de locații la nivel național.