Adevărul este că sectorul auto nu poate fi ignorat când vorbim despre sustenabilitate și există mai multe soluții care se dezvoltă de la companii mici, dar și de la jucători consacrați. Astăzi, ne vom concentra asupra numelor mai puțin populare, dar care au șansa de ne oferi cele mai inovatoare soluții pentru naveta „verde” pe care ne-o dorim.

Serviciile de micro-mobilitate din România

Piața auto din România este destul de diferită de cea din Europa de Vest, pentru că șoferii români preferă în general vehicule mai mari, dar din fericire, modelele electrice au început să devină tot mai populare și la noi.

Totuși, SUV-urile și break-urile nu sunt soluții de viitor pentru transportul prin oraș, unde fiecare metru de spațiu contează. Aici intervine E-Mobility Rentals cu propria soluție pentru transport urban curat.

E-Mobility Rentals este o companie românească, fondată în 2022, ce a creat primul serviciu de închirieri de vehicule electrice cu baterii interschimbabile prin intermediul rețelei proprii de stații de încărcare și înlocuire baterii descărcate (Swap Stations), din Europa.

Un lucru special la E-Mobility este chiar infrastructura de încărcare, ce nu este una clasică, cu stații și cabluri de încărcare, pentru că acest lucru ar putea descuraja clienții din a adopta această alternativă de transport. În schimb, E-Mobility Rentals s-a gândit că o variantă potrivită pentru alimentarea bateriilor ar fi încărcarea lor în stații special amenajate, unde șoferii le pot lăsa și de unde pot lua altele gata încărcate.

Momentan, E-Mobility Rentals a gândit și modificat aceste vehicule să funcționeze doar în acest mod în ce privește încărcarea. Atlfel, Alex ne-a spus că dacă se va dori, ele pot fi modificate pentru a suporta și încărcarea pe cablu, însă schimbul de baterii este mai eficient și mai rapid pentru șoferi. Totuși, cu un adaptor special, bateriile utilizate de vehiculele E-Mobility Rentals pot fi încărcate și la priză, pentru cei care își doresc acest lucru.

Stațiile de încărcare suportă până la 20 de baterii la un moment dat, iar încărcarea completă se face în patru ore. Energia electrică necesară este furnizată de partenerul unde sunt instalate lockerele respective.

Am testat chiar noi un astfel de microcar electric și trebuie să recunosc că senzația pe care acest tip de vehicul o oferă nu este una foarte diferită de o mașină obișnuită. Volanul, tableta și controalele sunt exact unde te-ai aștepta să fie. Singurele diferențe sunt poziționarea pedalelor, comutatorul pentru treptele de deplasare și locația frânei de parcare.

Câteva dintre dotările cu care vine dubița pe care am condus-o chiar noi sunt geamurile electrice, tableta din bord pentru diferitele setări, camera de mers cu spatele și sistemul de ventilație. Camera de mers cu spatele este și ea utilă, chiar dacă nu imperios necesară, având în vedere cât de compact este acest vehicul, în general, dar calitatea ei este mai bună decât m-am așteptat eu.

E-Mobility a încheiat acum câteva luni și un parteneriat cu Glovo, unul dintre cele mai populare servicii de food delivery din România, iar printre rezultatele de până în prezent se numără 24.890 de litri de benzină economisiți, dar și un număr de 49 de vehicule disponibil în flota companiei.

„Până la finalul anului, estimăm că livratorii activi în pilot vor realiza 5.400 de swapuri, 324.000 km curați (pentru care s-ar fi consumat în jur de 32.400 l de benzină) și vor salva peste 73 de tone de CO2 din aer”, ne-au comunicat recent oficialii E-Mobility Rentals.

Transformă-ți vechea mașină într-un model pe baterii

Acest gând ar putea rezona cel mai bine cu pasionații de mașini, care poate au deja o mașină veche ce nu mai corespunde cu normele de poluare actuale, ceea ce implică un upgrade. Totuși, s-ar putea să nu fie necesar să renunțe la modelul respectiv, care poate fi valoros măcar la nivel personal și care poate fi trecut pe electric.

Dave Budge, cofondator al Jaunt Motors, companie care s-a unit cu Zero EV pentru a forma Fellten, ne-a povestit mai multe despre acest proces într-un material de la începutul acestui an.

În loc să încerce să dezvolte un model nou de mașină electrică de la zero și să concureze cu companiile existente, precum Tesla, spre exemplu, Jaunt Motors a decis că este o idee mai bună să modernizeze vechile mașini 4X4 pe care oamenii le foloseau și să le treacă pe baterii.

Compania a început să funcționeze acum trei-patru ani cu ideea de a concepe sisteme care pot fi folosite la început pentru transformarea modelelor vechi de Land Rover Defender în vehicule electrice.

Motivul, spune co-fondatorul companiei, a fost acela că „este o oarecare nostalgie peste tot în lume, deoarece atunci când te gândești la Land Rover, când te gândești la un safari în Africa sau la o călătorie în deșerturile din Australia, acesta este modelul care îți vine în minte.”

Astfel, combinând design-ul vechi al unei mașini gândite pentru transportul pe teren accidentat cu noile tehnologii ale mașinilor electrice, oamenii pot avea parte de o experiență mai sigură, iar în același timp, poluarea este redusă la minimum.

Potrivit lui Dave, pentru a transforma un model vechi de Land Rover sau Porsche într-o mașină pe baterii, clienții trebuie să plătească aproximativ 70.000 de dolari americani, pentru toate tehnologiile aferente și instalația de aer condiționat.

Deși această sumă poate părea foarte mare, este important să ținem cont de toate implicările unei astfel de conversii.

„Ne vom muta într-o fabrică nouă, vom crește de la un atelier mic la o unitate de fabricare și asamblare mai mare”, ne-a spus Dave la momentul interviului, ceea ce ar putea însemna că tot mai mulți oameni se vor putea bucura de transformarea automobilelor existente în modele pe baterii.

Elixirul tinereții pentru bateriile litiu-ion

Îmbătrânirea bateriilor cu litiu pare să fie una dintre problemele principale ale industriei, deoarece de obicei nu este nevoie de mai mult de câțiva ani pentru ca celulele să își piardă mare parte din capacitate. Unele companii s-ar putea să fi găsit soluții inovatoare care să ajute la rezolvarea acestei probleme.

Există mai multe moduri prin care bateriile îmbătrânesc, printre care expunerea la surse intense de căldură sau acumularea de cicluri de încărcare. Încărcarea bateriile cu litiu le poate accelera îmbătrânirea, deoarece în urma acestui proces este degajată căldură. Totodată, cu cât mai rapidă încărcarea, cu atât mai multă căldură este degajată.

Echipa principală de manangement a companiei este specializată în lucrul cu tehnologiile pentru sisteme de stocare a energiei, mașini electrice, baterii cu litiu și platforme de software ca serviciu.

În vreme ce alte companii s-au concentrat pe dezvoltarea diferitelor compoziții pentru baterii, Iontra a încercat să folosească tehnologiile deja disponibile pe piață, precum bateriile cu litiu și alte compoziții emergente, ajustând modul în care acestea sunt încărcate.

Daniel Higgs, director de vânzări la Iontra, ne-a împărtășit în interviu faptul că „obiectivele noastre pentru anul acesta și chiar pentru următorii este să continuăm să ne sprijinim clienții prin dezvoltarea de noi produse și prin continuarea eforturilor de comercializare.”

Cu cât mai multe companii vor apela la serviciile oferite de Iontra, cu atât mai bine va fi pentru consumatori, care se vor putea bucura mai mult de dispozitivele pe baterii pe care le dețin, fără a fi nevoiți să le trimită la reparat.

Acestea sunt doar o parte dintre startup-urile din industria auto despre care am scris pe Green Start-Up și care muncesc neîncetat pentru a ne oferi tuturor alternative mai sustenabile de a ne bucura de plăcerea condusului.