Legat de rezultatele proiectului, atât Glovo, cât și E-Mobility Rentals s-au declarat mulțumiți de cantitatea de emisii salvată din atmosferă, dar și de răspunsul curierilor cu privire la vehiculele pe care le-au avut la dispoziție.

„Am dat drumul la proiect în luna august și până acum rezultatele ne bucură. Am integrat 49 de vehicule electrice în 10 flote partenere Glovo, iar curierii au depășit deja 40 de tone de CO2 salvate”, spun oficialii E-Mobility Rentals. Cele 10 flote nu sunt încă electrificate complet, adaugă aceștia, însă ele ar putea fi formate doar din vehicule nepoluante în viitor.

Glovo este unul dintre partenerii principali ai E-Mobility Rentals, iar activitatea curierilor care pun în mișcare serviciul de livrări le oferă experților date vitale pentru business și planurile pentru parteneriate viitoare, cum ar fi kilometri parcurși, schimburi de baterii și consumul de energie electrică.

Și reprezentanții Glovo sunt de părere că această colaborare inițială cu E-Mobility Rentals este un succes, unul unic în Spațiul Economic European.

„Pentru Glovo, în prezent, da, este un proiect derulat la nivel local, in București. Mai avem și alte proiecte de acest fel în alte câteva țări în care Glovo operează. În SEE, avem proiecte în desfășurare cu vehicule electrice (biciclete) în Croația și Muntenegru in prezent, dar România este singura țară în care avem proiectul în desfășurare cu scutere și mașini electrice”, au declarat pentru Green Start-up oficialii Glovo.

Vehiculele electrice, bucuria curierilor mereu în mișcare

Foarte important pentru cele două companii a fost și feedback-ul din partea curierilor, care folosesc vehiculele electrice pentru livrări. Scutere, mașini electrice sau dubița, toate au fost foarte apreciate pentru manevrabilitate, spațiul de depozitare, confort și autonomia bateriilor, care pot fi realimentate instant, folosind o tehnologie ingenioasă.

Bateriile interschimbabile pot fi înlocuite la stațiile swap E-Mobility Rentals, unde se vor încărca până când un alt operator vine să le preia pentru vehiculul său. Această soluție elimină problema timpilor de încărcare și așteptarea la stațiile de încărcare, care uneori se pot aglomera destul de rapid.

Până în prezent, au fost efectuate 4.149 de swapuri la cele 10 stații e-Mobility Rentals instalate în capitală.

Am testat chiar noi dubița E-Mobility Urban Cargo și am fost foarte plăcut surprinși de ea. Manevrabilă, spațioasă și cu funcții și dotări mai mult decât generoase pentru un astfel de vehicul, cum ar fi cameră de dat cu spatele, te vei distra cu ea în traficul din București mai mult decât vei crede la prima vedere. Am menționat deja că are mult spațiu de depozitare, chiar și pentru cei mai activi curieri, nu?

Am aflat de la Glovo că „în prezent, avem 49 de curieri care utilizează vehiculele. Avem un feedback foarte bun de la aceștia: manevrabilitate mai mare în orașul foarte aglomerat, autonomie nelimitată fără downtime pentru încărcare, asistență nelimitată din partea e-Mobility Rentals.”

Vehiculele aflate în flota E-Mobility Rentals pot fi echipate cu până la trei baterii, care le oferă o autonomie totală de până la 180 de kilometri, mai mult decât suficient pentru deplasări urbane pe distanțe nu foarte mari.

„Mini dubița noastră, specială pentru livrări, este o mașină concepută pentru transportul bunurilor. Are o capacitate mare de încărcare, de 1.4 metri cubi (1.400 de litri) și două locuri. Iar scuterele vin în 4 tipuri, de asemenea echipate cu o baterie universală, electrică, interschimbabilă, 100% originală”, completează experții E-Mobility Rentals.

Echipa companiei românești se ocupă de tot ceea ce au nevoie curierii, cum ar fi instruirea acestora, de întreținerea aplicației pentru mobil și stațiile swap, dar și de asistența tehnică 24/7, dacă este nevoie de ea. Totodată, asigurarea obligatorie este deja făcută pentru toate vehiculele, iar în caz de incident, curierii vor primi un nou vehicul cu care să își facă treaba.

Avantajele vehiculelor electrice pentru livrări mai rapide și fără emisii

Există o multitudine de avantaje pe care vehiculele electrice, în special cele de mici dimensiuni le au pentru livrările în mediul urban, așa cum precizează și reprezentanții Glovo. Pe termen scurt, acestea includ autovehicule mai eficiente energetic și mai ieftin de operat, date fiind costurile reduse cu întreținerea și carburanții.

Am aflat, totodată, că 24.894 de litri de benzină ar fi fost consumați pentru un total de 248.940 de km și 56 de tone de CO2 s-ar fi împrăștiat în aerul pe care îl respirăm în București, dacă nu ar fi fost folosite vehiculele zero-emisii din cele 10 flote colaboratoare Glovo.

Un alt beneficiu imediat este acela al nivelului redus de zgomot, foarte important pentru aglomerările urbane, dar și confortul pe care un vehicul electric îl oferă șoferului, printr-o plimbare mai relaxată.

Pe termen lung, printre avantajele identificate de Glovo se numără reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, conformitatea cu reglementările viitoare și fiabilitatea mai mare, cu costuri de întreținere mai mici.

E-Mobility Rentals adaugă aici faptul că piața Mobility as a Service (MaaS), cu o valoare de 52.56 de miliarde de dolari în 2019, ar putea ajunge la peste 280 de miliarde până în 2027.

Dacă vorbim de dezavantaje, ele nu există, pentru că aceste vehicule sunt accesibile, iar operarea lor implică un cost mai redus decât la un vehicul cu combustibili fosili.

Potrivit E-Mobility Rentals, singurul posibil dezavantaj ar putea fi bateriile litiu-ion, care se degradează în timp și au o durată destul de mare de încărcare. Dar aceste probleme au fost rezolvate de către experții companiei, care au făcut în așa fel încât celulele să poată fi înlocuite la stațiile swap. De cealaltă parte, durabilitatea în timp este sporită datorită faptului că vehiculele din flota companiei au un consum redus de energie, iar degradarea celulelor este astfel încetinită.

„Mașinile sunt rezistente, până acum nu am avut probleme tehnice, din contră, la unul dintre evenimentele pe care le-am susținut anul acesta (Nostalgia), mașinuțele și-au depășit propriile limite și au transportat peste limita normală a capacității lor de 300L, pe un teren nu tocmai plat, pe lumină și pe întuneric”, ne-au comunicat oficialii companiei de mobility as a service din România.

Faptul că bateriile nu trebuie încărcate, ci schimbate la stațiile E-Mobility Rentals, prezintă un avantaj important pentru șoferi, pentru că elimină timpii de încărcare. Totuși și stațiile pentru swap trebuie să aibă timp să încarce bateriile între schimbări, iar din punctul de vedere al oficialilor companiei românești, infrastructura din prezent este suficientă pentru flota actuală.

Astfel, „cele 10 stații swap pe care le avem în București fac față foarte bine celor 100 de vehicule electrice pe care le avem acum în flotă. Stațiile Swap, care încarcă simultan 11 baterii electrice, au fost create special de către noi. Aparatura de ultimă generație le permite să încarce baterii de la 40 Ah până la 120 Ah.”

Flota nepoluantă Glovo în România și viitorul parteneriatului

Potrivit reprezentanților Glovo, la nivel național, în prezent o treime din vehiculele cu care curierii livrează sunt nemotorizate, iar cota celor complet electrice este de 10%. În București, jumătate din vehiculele folosite pentru livrări nu sunt motorizate, iar o treime sunt electrice.

Pentru un serviciu de livrări cât mai prietenos cu mediul, dar și cu comunitatea locală, Glovo încurajează în permanență adoptarea mijloacelor de transport pentru livrări cât mai puțin poluante, electrice sau nemotorizate cu combustibili fosili.

Cele două companii vor să continue acest parteneriat în vederea reducerii emisiilor și promovării unui transport urban mai prietenos cu mediul.

„Pilotul nostru a crescut în decursul celor 3 luni de test, de la 22 de vehicule inițial, la 49 astăzi. Este un semn că proiectul funcționează și își arată rezultatele”, spun reprezentanții E-Mobility Rentals.

„Până la finalul anului, estimăm că livratorii activi în pilot vor realiza 5.400 de swapuri, 324.000 km curați (pentru care s-ar fi consumat în jur de 32.400 l de benzină) și vor salva peste 73 de tone de CO2 din aer”, concluzionează aceștia.