Despre această categorie de vehicule am mai vorbit pe Green Start-Up, chiar recent într-un interviu cu cei de la E-Mobility Rentals. De data aceasta am reușit să ajungem la sediul lor din Calea Șerban Vodă pentru a ne plimba chiar noi cu un astfel de vehicul, ca să știi dacă e ceva ce ți s-ar putea potrivi.

Ideea de microcar este relativ nouă la noi în țară, chiar dacă de-a lungul timpului eu unul am mai observat astfel de vehicule pe străzi, dar acelea erau modele pe benzină, destul de zgomotoase.

De ce microcar-uri pentru transportul urban?

Cei de la E-Mobility Rentals propun o altă abordare pentru acest tip de autovehicule. Motorizări electrice, silențioase și nepoluante, cu autonomii mai mult decât satisfăcătoare pentru mediul urban. Unde mai pui că „încărcarea” se face la fel de rapid ca la o mașină cu combustibili fosili. Dacă te întrebi „cum este posibil?”, vei afla răspunsul imediat.

Întâi de toate, ce vehicule au în flotă cei de la E-Mobility Rentals? În prezent, compania de micromobilitate urbană mizează foarte tare pe scutere și motociclete electrice, potrivite pentru conducătorii auto cu permis AM sau A, dar oferă spre închiriere și mașini care pot fi conduse de persoane care dețin un permis de categoria B1, care se poate obține la vârsta de 16 ani.

Pe viitor, vor fi adăugate chiar și vehicule pentru posesorii de permis categoria B, spune Alexandru Vasiliu, Sales and Marketing Director, E-Mobility Rentals, care m-a însoțit în plimbarea pe care am făcut-o miercuri dimineață în jurul Parcului Tineretului.

Fiind o companie cu servicii Business to Business, destinate în special curierilor și livratorilor, cele mai populare vehicule pe care E-Mobility Rentals le oferă sunt scuterele și mini dubițele, ne-a împărtășit Alex.

În parcarea plină de mașini roșii cu un loc în față și volanul pe mijloc, cele mai compacte vehicule cu patru roți ale companiei, se afla și o dubiță albă, pe care am luat-o și noi la plimbare.

Dubița este foarte interesantă, iar primul lucru pe care îl vei remarca este că e mică. Dar aș zice eu că nu e o senzație de claustrofobie în interior. Spațiul este suficient de mare înăuntru astfel încât chiar și doi adulți de talie medie spre mare vor sta destul de confortabil unul lângă altul.

Poziția la volan este una familiară, dar ușor neobișnuită.

Să explic. Volanul și comenzile de lângă, respectiv semnalizatorul și maneta pentru acționarea ștergătoarelor sunt în fața ta, exact ca la o mașină normală, iar tot acolo vei găsi și vitezometrul și indicatorii din bord.

Partea mai puțin obișnuită vine când cauți pedalele, pentru că ele sunt poziționate aproape central, deci vei sta puțin orientat spre dreapta, dar fiind doar două pedale, doar piciorul drept va sta în zona lor.

Cât despre pedale, ele sunt puțin prea apropiate, dar eu m-am obișnuit repede să le diferențiez, chiar dacă le-am mai căutat puțin băbește ici-colo. Comutatorul pentru cutia de viteze, un buton rotativ cu trei poziții, R pentru mersul cu spatele, N pentru neutru și D pentru drive, este pus pe mijlocul bordului, sub ecranul tactil. Frâna de mână este pusă pe mijloc, sub aceste două comenzi și se eliberează și acționează ca la Mercedesurile vechi, fiind o manetă de care tragi sau o eliberezi în față.

Cum se conduce un microcar electric în București

Când vrei să te pui în mișcare, miști butonul cutiei de viteze în R sau D și apeși accelerația, atât de simplu.

Pentru când vrei să dai cu spatele, vizibilitatea în oglinzi este bună, dar ce faci cu carcasa din spate, care blochează vizibilitatea în spate? Fără griji, cum pui mașinuța în R se va activa camera de mers cu spatele. Da, această dubiță are o cameră de mers cu spatele în care vezi chiar bine ce se întâmplă.

Oricum, faptul că este scurtă implică faptul că nu vei face prea multe manevre, dar ține seama de faptul că volanul nu are servodirecție, deci atunci când stai pe loc îl vei învârti greu.

Și uite așa, ne-am pus în mișcare pe străduțele din jurul Parcului Carol I, destul de libere miercuri la ora 11. Alex spune că vehiculele din flota actuală a E-Mobility Rentals sunt în principiu potrivite pentru curierii care vor să transporte marfa într-un mod mai comod decât cu bicicleta. Totuși, eu cred că și oamenii obișnuiți ar fi mai mult decât bucuroși să conducă aceste vehicule, dată fiind curiozitatea trecătorilor.

Cvadriciclul pentru transport marfă s-a comportat foarte bine pe timpul plimbării. Accelerațiile până la viteza maximă de 45 de kilometri pe oră au fost destul de sprintene, iar suspensia și-a făcut foarte bine treaba, astfel că nu o să te zgâlțâie cum te-ai aștepta.

Dacă trebuie să oprești la trecerile de pietoni sau la semafor, o să poți face asta chiar foarte eficient, chiar dacă ești surprins de moment. Vehiculul are undeva la 600 de kilograme, 750 cu tot cu doi oameni în el, iar de frânat, frânează foarte bine și fără să îi scârțâie roțile. Să nu te mire dacă pietonii o să se uite surprinși la ceea ce conduci, noi am pățit-o de vreo două ori, dar pentru Alex, asta nu mai e deloc o surpriză.

Cei care au trecut pe lângă noi se uită curioși la acest vehicul și par a fi încântați de ceea ce poate el oferi. Chiar și șoferii sunt prietenoși, nu am avut parte de claxoane, nici chiar pe bulevard, pentru că totuși viteza de 45 km/h poate părea prea mică pentru ritmul din București. Cu toate astea, nu am fost împins de la spate și fiind vorba de o zonă frecventată de școlile de șoferi, am putut să țin pasul cu traficul.

Totuși un microcar, chiar și această dubiță, excelează pe străzile înguste, unde se mai parchează haotic și nu ai prea mult loc să depășești. Am avut „șansa” de a trece pe lângă o mașină prost parcată pe o străduță cu sens unic, iar dacă un autovehicul obișnuit, chiar și unul compact, ar fi avut dificultăți să treacă pe acolo, cu dubița electrică nu am avut nici cea mai mică emoție.

Motorașul electric, adaptat pentru gabaritul și viteza maximă, se descurcă foarte bine și la urcat rampele ceva mai abrupte. Gurile de canalizare, limitatoarele de viteză sau șinele de tramvai pot fi abordate fără probleme și nu le vei simți mai tare decât într-o mașină obișnuită.

Autonomie completă în doar câteva minute

În ce privește autonomia, te poți plimba cu cele trei baterii pe o distanță de 150 de kilometri, iar schimbul îl vei face la stațiile swap E-Mobility Rentals. Există mai multe astfel de stații swap în București, patru fiind amplasate în parcările magazinelor Kaufland, printre care cel din Barbu Văcărescu, sau chiar lângă Afi Cotroceni.

Faptul că nu trebuie să cuplezi aceste vehicule la o stație de încărcare face experiența mai plăcută. Pur și simplu scoți bateriile tip servietă din vehicule, le pui în stația respectivă după ce le-ai luat pe cele noi, pe care le pui înapoi în vehicul și îți continui deplasarea. E-Mobility Rentals îți oferă gratuit un schimb complet de trei baterii pe zi, ceea ce înseamnă că ai în total 300 de kilometri de autonomie zilnic pentru a te deplasa unde ai nevoie cu vehiculele de mici dimensiuni.

Ai grijă, totuși, căci bateriile sunt destul de „babane” la aproximativ 20 de kilograme și s-ar putea să te surprindă. Dar după ce tragi puțin de volan, s-ar putea să ai deja forma fizică necesară.

Revenind la plimbare, senzația de a merge cu un microcar cu 45 de kilometri pe oră este destul de intensă, fiind vorba de un vehicul mic, în care te simți mai degrabă ca pe o bicicletă, decât ca într-o mașină. Totuși, nu o să te simți în nesiguranță într-un astfel de vehicul, parțial și pentru faptul că nu te deplasezi foarte repede cu el, dar și pentru că este construit suficient de robust pentru a fi în relativă siguranță în cazul unei tamponări minore care se poate întâmpla în oraș.

La final a trebuit, evident, să parchez dubița, lucru care în mod normal este o corvoadă în București. Dar mulțumită dimensiunilor mici, vehiculul a intrat imediat și fără emoții în locul său de parcare.

În drumul nostru de aproximativ 10 kilometri, Alex m-a dus și pe la viitorul showroom al companiei, care se va afla în incinta U-Center și unde vor fi prezente actualele vehicule ale companiei, dar și viitoarele posibile turisme electrice pe care E-Mobility le va pune la dispoziția clienților.

În ce privește celelalte dotări ale dubiței, aceasta vine echipată cu geamuri electrice, cameră de dat cu spatele, ventilație și o tabletă în bord pentru acționarea diferitelor comenzi, cum ar fi radioul încorporat. Unde mai pui că vizibilitatea în acest vehicul este de neegalat, chiar dacă pentru mersul cu spatele ai nevoie de o cameră.

Per total, experiența a fost una inedită, într-un sens cât se poate de bun. Pentru că am mai promovat acest tip de vehicule în trecut, acum am și înțeles de ce el chiar este o alternativă excelentă pentru transportul urban. Sunt vehicule mici, electrice, cu autonomie bună, care pot chiar să transporte marfă, în funcție de construcție, și sunt arhisuficiente și sigure pentru transportul personal la muncă sau de agrement în oraș.