Am discutat cu reprezentanții RetuRO pentru a afla cum se va face colectarea, care este rata de colectare din România în prezent, dar și care sunt așteptările de la acest amplu proiect de responsabilizare socială.

Operatorii economici care produc sau comercializează produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 litri și 3 litri, au avut termen limită finalul lunii februarie a acestui an pentru înregistrarea în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR).

Cei care nu s-au înscris pe platformă până la termenul stabilit vor fi sancționați în baza legii cu amenzi de până la 40.000 de lei sau suspendarea temporară a activității, până când se vor înregistra.

RetuRO a fost desemnată administrator al Sistemului Garanție - Returnare în România în august 2022, iar Gemma Webb, CEO RetuRO, cu care am vorbit despre planurile și așteptările acestui sistem, s-a alăturat echipei în calitate de prim angajat. Aceasta ne-a spus că „echipa RetuRO se află încă în primul an de construcție. Și pe aceste aspecte ne-am concentrat la început – respectiv să formăm o echipă, apoi un plan de implementare viabil; ulterior, am continuat cu procesul de obținere a finanțării pentru cel mai mare proiect de economie circulară din țară.”

Până în toamna acestui an, RetuRO își propune să aibă o echipă de 40 de oameni, iar până în primăvara anului viitor, compania ar putea număra nu mai puțin de 600 de angajați.

Începuturile RetuRO

RetuRO a fost înființată de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi şi ale comercianților pentru a gestiona sistemul de garanție-returnare, în curs de implementare în România.

Compania, spune Gemma, a fost formată ca o societate ce are la bază principiul not-for-profit, ceea ce înseamnă că, prin actul constitutiv, aceasta și-a asumat obligația de a reinvesti eventualul profit exclusiv în dezvoltarea sistemului.

Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%), Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%), şi un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, ce deține 20% din acțiuni sunt cei patru acționari ai RetuRO.

Misiunea RetuRO este de a implementa cel mai mare proiect de economie circulară din România, anume Sistemul de Garanție-Returnare.

Implementarea SGR este crucială pentru ca România să își atingă obiectivele legate de colectarea și reciclarea maselor plastice asumate la nivel european, dar nu numai. Acest sistem ar trebui să ajute țara să devină un spațiu mai curat, cu un nivel mult mai redus de poluare al ecosistemelor. Astfel, PET-urile, dar și alte forme de deșeuri ar putea ajunge mult mai ușor în centrele de reciclare, în loc să fie uitate lângă o șosea sau în natură.

Prin colectarea materialelor nereutilizabile și prin reciclarea acestora, se vor putea fabrica noi produse, în loc să se folosească materie primă poluantă și care are un preț mai mare de prelucrare.

Cum va funcționa Sistemul de Garanție-Returnare

„Sistemul de Garanție-Returnare își propune să încurajeze returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosință pentru a fi reciclate, contribuind în acest fel la creșterea cantității și a calității materialelor colectate pentru reciclare. Obiectivul nostru este să colectăm anual peste 7 miliarde de ambalaje din piață”, a declarat pentru Green Start-Up Gemma Webb.

„Sunt eligibile ambalajele primare nereutilizabile de sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 L și 3 L inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care poartă marcajul SGR (logo și cod de bare EAN).”

De asemenea, ambalajul trebui predat întreg, nedegradat sau nedeformat, golit în întregime de conținut.

Așadar, în momentul în care consumatorii vor cumpăra produse cu ambalaje fabricate din materialele menționate anterior, vor plăti o garanție în valoare de 50 bani. După ce au folosit ambalajele respective, se vor întoarce cu acestea la orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți, unde vor primi înapoi garanția, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Acest lucru ar trebui să simplifice mult nu doar procesul de colectare, dar ar putea încuraja mobilizarea consumatorilor, fiind un proces simplu și care nu implică prezentarea unor dovezi de achiziție.

Reprezentanta RetuRO adaugă faptul că „producătorii, la rândul lor, vor trebui să achite un tarif de administrare al SGR către RetuRO, care va fi calculat în funcție de material, greutate, volum și cantitate.”

Nu în ultimul rând, pentru funcționarea corectă și continuă a sistemului pe termen lung, și RetuRO va plăti comercianților garanția pe care aceștia au achitat-o consumatorilor. În plus, comercianții vor primi și o sumă de bani pentru eforturile de colectare depuse, în funcție de numărul de ambalaje recuperate de la cetățeni.

Astfel, „preluarea ambalajelor este un serviciu plătit, nu este o obligație gratuită a comercianților.”

Pentru localizarea mai facilă a punctelor de colectare, este important pentru consumatori să știe că fiecare comerciant cu o suprafață de peste 200 de metri pătrați este un punct de colectare desemnat.

Unde pot fi returnate ambalajele utilizate

SGR este un proiect național și va fi implementat pe întreg teritoriul României. Astfel, conform legii, fiecare operator economic care produce, importă sau vinde băuturi îmbuteliate în ambalaje incluse în SGR va face parte din program. Acest lucru este important pentru a asigura un flux constant de consumatori și, implicit, de ambalaje returnate.

„În esență, fiecare comerciant - mare sau mic - va avea obligația de a asigura colectarea ambalajelor, individual. Comercianții care au magazine sub 200 metri pătrați se pot asocia și pot organiza puncte de colectare împreună cu primăriile. Detaliile pot fi stabilite la nivel local, în condițiile legii. De asemenea, ei vor avea două opțiuni pentru procesul de colectare - manual sau automat. Fiecare comerciant poate alege opțiunea care i se potrivește cel mai bine”, ne-a spus CEO-ul RetuRO.

Cine va recicla ambalajele preluate

Ambalaje returnate în magazine vor ajunge în centre regionale de colectare și sortare pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori.

RetuRO nu se va ocupa de reciclarea propriu-zisă a ambalajelor, în schimb, acest proces va rămâne, în continuare, în sarcina companiilor de reciclare. Companiile de reciclare vor fi alese prin intermediul licitațiilor, pe baza celui mai bun preț, aceasta fiind, de altfel, una dintre sursele de finanțare ale SGR.

Reprezentanta RetuRO a explicat pentru Green Start-Up că „până în acest moment, am evaluat lista reciclatorilor și capacitățile lor de procesare, iar în perioada următoare vom avea și discuții punctuale cu aceștia.”

Unul dintre principalele beneficii ale Sistemului de Garanție-Returnare este că va asigura o calitate mai bună a materiei prime, respectiv ambalajele recuperate, în comparație cu ceea ce este disponibil în prezent pe piață. Materia primă va fi ulterior trimisă către companiile de reciclare pentru procesare.

În total, la nivel național, vor exista 17 centre de numărare și sortare, înființate gradual, până la jumătatea anului 2024. În prezent există două astfel de centre mari regionale, respectiv în Timișoara și București, iar în curând se vor finaliza negocierile și pentru celelalte.

Cele două centre disponibile în prezent permit RetuRO să lanseze SGR, ne-a spus Gemma, iar pe viitor, centrele care vor fi înființate vor fi puse în funcțiune etapizat în anul 2024 pentru a suplimenta capacitatea de numărare și sortare a materiei prime primite.

Ce se întâmplă cu ambalajele nereturnate

Potrivit CEO-ul RetuRO, poate cea mai importantă componentă a SGR în România, dar nu numai, sunt consumatorii, pentru că aceștia dețin ambalajele ce trebuie returnate spre sortare și reciclare. Fără efortul lor, toată planificare și finanțarea unui astfel de sistem sunt în zadar. Chiar dacă ei nu au obligația de a returna ambalajele odată ce nu le mai folosesc, clienții nu își pot recupera garanția plătită inițial de 50 de bani pentru ambalajele respective, iar pe termen lung, acest lucru i-ar putea motiva să adopte un stil de viață și de consum mai sustenabil.

„Prin neparticiparea la returnarea ambalajelor de băuturi parte din SGR, consumatorii pierd cei 50 de bani plătiți inițial ca garanție. Noi credem că garanția va reprezenta o motivație financiară pentru indivizi să participe în SGR și asigură colectarea și reciclarea corectă a mai multor ambalaje, promovând astfel sustenabilitatea mediului, reducând gunoiul și deșeurile”, am aflat de la oficialii RetuRO.

Comercianții care încă nu s-au înscris în SGR pe platforma celor de la RetuRO sunt încurajați să facă acest lucru cât mai curând posibil.

Pentru a iniția procesul de înregistrare, operatorii economici, care comercializează băuturi în ambalaje incluse în scopul SGR, trebuie să-și creeze un cont de utilizator pe platformă și să introducă o serie de date de identificare. Contractul cu comercianții va fi în curând disponibil pentru consultare și semnare pe platforma noastră.

Neprezentarea înregistrării în baza de date gestionată de RetuRO va fi sancționată cu o amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 RON. De asemenea, operatorii economici care nu își respectă obligațiile și legea națională riscă bunăstarea afacerii lor - ceea ce implică și imposibilitatea de a-și continua activitatea de business.

SGR, pus pe picioare cu sute de milioane de lei

„Avem 426 milioane de lei disponibili pentru a face ca cel mai mare proiect de țară dedicat protecției mediului să transforme comportamentele de reciclare a 19 milioane de români”, ne-a spus Gemma Webb, CEO-ul RetuRO SGR. Așadar, amploarea acestui proiect național a implicat și o investiție semnificativă pentru punerea în funcțiune a centrelor de numărare și sortare, dar și pentru remunerarea comercianților, respectiv a consumatorilor.

Finanțarea proiectului a beneficiat de o puternică implicare și sprijin din partea producătorilor Bergenbier (Molson Coors), Coca-Cola HBC și United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg), printre alți reprezentanți ai industriei băuturilor.

Eforturile de reciclare ale României din prezent

Din păcate, România se află la coada clasamentului țărilor europene în ce privește rata de reciclare a ambalajelor, dar nu numai. Astfel, „în 2020, reciclarea deșeurilor de ambalaje din România a atins un nivel îngrijorător de doar 39,87%, situându-ne pe ultimul loc printre țările Uniunii Europene. Aceasta reprezintă o scădere de aproape 5% față de 2019”, explică Gemma Webb.

Imprevizibilitatea legislației, lipsa educației și a conștientizării publicului cu privire la practicile eco-responsabile sunt principalele cauze ale acestei statistici nefavorabile.

Totodată, România a fost identificată de Comisia Europeană ca una dintre țările cu risc de a nu atinge obiectivele pentru 2025 privind atât deșeurile municipale, cât și deșeurile de ambalaje. Acest lucru ne plasează alături de state precum Bulgaria, Croația, Grecia, Lituania, Polonia, Slovacia și Ungaria.

La polul opus se află alte țări ale UE, care sunt în fruntea clasamentului. Belgia conduce cu un impresionant procent de rata de reciclare de 79,2%, urmată îndeaproape de Țările de Jos cu 74,7%, și Luxemburg cu 71,9%, ne-au spus oficialii RetuRO.

Misiunea RetuRO, de a crea un traseu circular al ambalajelor, astfel încât acestea să nu mai ajungă în ecosistemele naturale ale țării, nu poate fi îndeplinită decât prin implicarea directă a populație. SGR poate fi factorul care va ajuta România să își îmbunătățească performanțele de colectare și reciclare a deșeurilor de ambalaje post-consum.

Care sunt așteptările celui mai amplu proiect de colectare și reciclare din România

Reprezentanții RetuRO SGR sunt încrezători că această desfășurare de forțe la nivel național va îmbunătăți reputația României ca stat sustenabil în ce privește reducerea deșeurilor provenite din ambalaje post-consum.

Astfel, „SGR în România va fi al doilea cel mai mare proiect de asemenea fel în Europa (după Germania) și cel mai mare proiect național de economie circulară, care va ajuta România să devină o țară mai curată și sustenabilă.”

Ce pot face oamenii și companiile pentru a fi mai sustenabili

Gemma Webb este de părere că este esențial ca oamenii să fie conștienți de puterea pe care fiecare individ o are când vine vorba de contribuția la schimbare.

„Este vorba despre fiecare individ, fiecare comunitate și fiecare organizație care își adună forțele și face alegeri conștiente pentru a reduce, reutiliza și recicla. Prin adoptarea în mod colectiv și responsabil a obiceiurilor prietenoase cu mediul, putem reduce semnificativ amprenta noastră ecologică”, spune ea.

De asemenea, CEO-ul RetuRO le oferă consumatorilor câteva sfaturi pe care oricine le poate lua în considerare începând de astăzi:

  • Alegeți produse cu ambalaj minim sau fără ambalaj și optați pentru opțiuni reutilizabile ori de câte ori este posibil și/sau alegeți materiale ecologice;
  • Reciclați în mod corespunzător și asigurați-vă că sortați și reciclați corespunzător ambalajele și deșeurile;
  • Susțineți schimbarea spre un comportament responsabil și sprijiniți orice inițiativă locală - un bun exemplu ar fi Sistemul de Garanție-Returnare; ne bazăm pe implicarea activă a fiecărui român în SGR, ceea ce înseamnă să returneze pur și simplu deșeurile de ambalaje marcate SGR la unul dintre punctele de returnare desemnate.

În ce privește actorii industriali, „cred că fiecare companie poate găsi un set de reguli și bune practici în funcție de domeniul/sectorul în care activează. Suntem bucuroși să vedem că multe companii adoptă practici ESG și se orientează către sustenabilitate, deoarece implicarea lor este crucială pentru bunăstarea planetei”, ne-a împărtășit reprezentanta RetuRO SGR.

Progresele tehnologice le-au permis companiile să facă schimbări în ce privește evoluția sustenabilă, iar noi descoperiri deschid noi porți în acest sens. Totuși, cel mai important, din punctul ei de vedere, este ca toate companiile să își educe și încurajeze clienții să recicleze corect, iar în același timp, să se implice și să dezvolte inițiative locale, să sprijine și să colaboreze cu partenerii din industrie.