Eusebiu Blaj, Account Executive, Google Cloud, ne-a povestit mai multe despre inițiativele companiei în materie de sustenabilitate, ce a făcut Google până în prezent în acest sens, dar și ce plănuiește în viitor, totul la Green Start-Up Sustainability Forum & Awards.

„Misiunea Google este aceea de a organiza datele din întreaga lume și de a le face accesibile și utile pentru toată lumea”, spune Eusebiu. Printre serviciile care fac posibil acest lucru se numără Google Search, Google Maps și YouTube, iar fondatorii Google au reușit să construiască structura primului server al companiei din piese de LEGO pentru cele 10 hard disk-uri. Astfel, s-au folosit materiale deja existente pentru a elimina nevoia de a utiliza materie primă pentru producția unei carcase speciale.

Acest lucru se întâmpla în anul 1996, astfel că Google și-a propus să aibă o perspectivă sustenabilă încă de la începutul existenței sale.

Potrivit lui Eusebiu, când vorbim de serviciile Google, un punct foarte important al acestora sunt centrele de date ale companiei. În medie, un astfel de centru de date al Google este de două ori mai eficient decât un centru de date comparabil din punct de vedere al consumului, spune Eusebiu.

În ultimii cinci ani, toate centrele de date Google au devenit de cinci ori mai eficiente, iar asta înseamnă că pentru aceeași cantitate de energie pe care o foloseau acum cinci ani, ele pot produce în prezent de cinci ori mai multă putere de calcul.

„Acest lucru este foarte important pentru că, în general, amprenta de carbon generată de Google este direct corelată cu consumul de energie electrică”, adaugă Eusebiu Blaj.

Realizările de sustenabilitate la Google

Primul rezultat important în ce privește sustenabilitatea la Google a venit în anul 2007, atunci când compania americană a reușit să devină prima din lume neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon, urmând ca zece ani mai târziu, în 2017, să fie prima mare companie care să își asigure 100% din necesarul energetic din surse regenerabile.

În 2030, Google își propune să devină prima mare companie de pe glob care să opereze încontinuu fără a elibera emisii poluante de carbon.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

Optimizarea consumului de energie al centrelor de date este un punct esențial pentru unul dintre cei mai mari operatori de astfel de puncte de calcul din lume. Astfel, cu ajutorul DeepMind și ai algoritmilor săi de inteligență artificială, Google a reușit reducerea consumului de energie electrică din centrele de date cu până la 40% prin răcirea corespunzătoare a serverelor, explică Account Executive-ul Google Cloud.

Waymo este un alt serviciu oferit de Google, momentan în anumite piețe, care implică utilizarea de mașini electrice fără șofer pentru servicii de taximetrie. Și în cazul acestui serviciu, eficientizarea joacă un rol crucial, pentru că algoritmii de calcul își prestabilesc cel mai scurt și eficient traseu, fără a primi impuls fizic din partea unui om.

Centre de date alimentate cu energie curată

Centrul de date Google din Saint Ghislain din Belgia este primul astfel de punct de calcul al companiei care a adăugat panouri solare în cadrul ansamblului din care face parte. Astfel, cele peste 10.000 de panouri fotovoltaice asigură energia necesară funcționării tuturor calculatoarelor, dar și restului de aparatură care se află în centrul de date respectiv.

În țările unde energia solară poate nu este cea mai bună investiție momentan, Google a ales să îmbunătățească alte aspecte legate de eficientizare. Așadar, în Hamina, Finlanda, centrul de calcul Google este răcit cu ajutorul apei extrase din Golful Finlandei, lucru care a dus la o economisire energetică importantă.

Eusebiu explică faptul că, înainte de a fi returnată în mare, apa respectivă este amestecată cu apă rece din Golf, pentru ca temperatura să fie una optimă pentru vietățile marine și ecosisteme, în general.

Bay View, în California, este un alt centru de date major al Google și primul al companiei care a devenit water-positive. Ce înseamnă asta? Înseamnă că în cadrul acestui centru de date, este produsă mai multă apă non-potabilă decât se consumă.

Este un aspect foarte interesant pentru prezervarea resurselor limitate de apă și se face în mai multe moduri, cum ar fi colectarea apei de ploaie, dar și reciclarea apei utilizate în cadrul complexului. O unitate externă de igienizare se ocupă de tratarea apei respective, care nu poate fi consumată de angajați, dar poate fi refolosită în diverse procese, cum ar fi răcirea serverelor.

Nu mai vorbim de faptul că centrul de date din Bay View este și complet electric, ceea ce înseamnă că nu produce în mod direct emisii de carbon.

În anul 2020, patru din cinci centre de date Google au funcționat cu 90% energie fără emisii de carbon.

Produse fabricate cu materiale reciclate

Google nu a fost de la început o companie hardware, însă cu timpul, nevoile consumatorilor au dus la crearea de telefoane inteligente, Google Pixel, sau dispozitive pentru uz casnic, Google Nest. Foarte bine integrate în ecosistemul companiei, aceste dispozitive au fost proiectate din anul 2020 să înglobeze cât mai multe materiale reciclate. Astfel, ele nu doar funcționează pe baza unor servicii care au un impact foarte redus asupra planetei, dar chiar ele sunt fabricate într-un mod sustenabil.

Pentru aceste produse, până în 2025, Google își propune să elimine tot plasticul din ambalaje, iar 50% din componența dispozitivelor să conțină materiale reciclate.

Proiecte pentru o lume mai sustenabilă

Cu ajutorul sateliților și serviciului de hărți, Google vrea ca în viitor să poată cartografia toate clădirile din lume care sunt sau care ar putea fi alimentate cu energie solară din producție proprie. Acest proiect se cheamă Project Sunroof, iar „scopul final este acela de a da posibilitatea fiecărui proprietar de casă să vadă dacă este rentabil să monteze panouri solare pe acoperiș”, a detaliat pentru Green Start-Up Eusebiu.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

Astfel, proprietarii își pot calcula costul pentru instalarea panourilor, dar și dacă rentează o astfel de instalație, în funcție de poziția geografică și numărul de ore sau zile în care soarele strălucește pe cer în zona respectivă.

Breezometer, de acum parte a Google, este un alt proiect în desfășurare al companiei care își propune să măsoare calitatea aerului din diverse zone, date pe care oamenii le pot folosi pentru a se deplasa sau chiar pentru a locui în arii cu o calitate mai bună a aerului.

În încheiere, reprezentantul Google a declarat: „companiile își pot atinge obiectivele de sustenabilitate prin utilizarea soluțiilor și serviciilor Google. Există foarte multe tool-uri care sunt disponibile în mod gratuit pentru companii și utilizatorii finali pentru a lua decizii mai sustenabile și fiecare decizie pe care o luați în direcția sustenabilității, fie ea cât de mică, are un impact major asupra planetei.”

Acestea sunt câteva dintre proiectele și eforturile pe care Google le desfășoară pentru a deveni o companie sustenabilă, cu un impact cât mai redus asupra mediului înconjurător. Prin toate celelalte proiecte software și actualizări hardware aduse centrelor de date și clădirilor operate de companie, amprenta de carbon poate fi redusă și mai mult, iar impactul asupra planetei poate deveni unul pozitiv.