Portul din Rotterdam creează anual 14 milioane de tone de CO2. Practic, e la același nivel cu al cincilea cel mai mare poluator industrial din Europa, adică un complex energetic din Germania numit Weisweiller. Studiul publicat de Transport & Environment cuantifică pentru prima oară emisiile cauzate de încărcarea, descărcarea și realimentarea navelor în porturi.

Emisiile celui mai mare port din Europa, Rotterdam, ajung la 13,7 milioane de tone, de două ori mai mari decât cel mai mare competitor, portul Anvers din Belgia. Acest lucru vine în contextul în care între 2012 și 2019 volumul de mărfuri din portul Rotterdam a crescut cu 13%.

Cu toate că guvernul olandez a promis să închidă termocentralele sale până în 2029, investițiile într-o infrastructură verde pentru porturile sale rămân reduse și puțin credibile. Astfel, nu sunt alternative verzi pentru operațiunile portuare din Olanda.

De asemenea, Spania este unul dintre cei mai mari poluatori portuari. 3 dintre porturile din top 10 sunt în Spania. Algeciras are cele mai mari emisii, adică 3,3 milioane de tone de CO2, în timp ce Barcelona și Valencia sunt aproape, cu 2,8 milioane de tone și 2,7 milioane de tone de CO2.

Rotterdam este responsabil pentru 640 de kilotone de emisii datorate operațiunilor de încărcare, descărcare și realimentare, urmat de porturile Anvers și Pireu (Grecia). Italia are, de asemenea, cele mai mari emisii operaționale, urmată de Spania și Olanda.

Operațiunile de încărcare și descărcare de containere sunt cei mai mari poluatori în 7 din primele 10 porturi, în timp ce transportoarele de petrol sunt cei mai mari poluatori în Rotterdam, Anvers și Vlissingen.

Jacob Armstrong, sustainable shipping officer la Transport & Environment a spus că „Industria maritimă are profituri enorme acum. Porturile sunt în centrul acestor operațiuni, iar impactul lor climatic e enorm. Cu toate acestea, nu vedem tentative de electrificare și folosire a combustibilor sustenabili, iar porturile nu fac suficiente acțiuni pentru a se îmbunătăți”.

2202 Port Rankings Briefing by start-up.ro on Scribd