Euronews.green scrie că vehiculele europene care pot intra în zonele cu emisii reduse trebuie să poarte în parbriz o vinietă care să ateste faptul că ele eliberează mai puține noxe, astfel că reprezintă un pericol minim pentru sănătatea localnicilor.

Aceste zone cu emisii reduse au devenit foarte importante întrucât 97% dintre europenii care locuiesc în orașe sunt expuși la niveluri periculoase de poluare, peste cele recomandate de Organizația Mondială a Sănătății. Peste 300.000 de decese premature sunt cauzate de poluare în Europa, iar calitatea precară a aerului este responsabilă pentru 20-25% dintre decesele asociate cu bolile cardiovasculare, dar și 10% dintre cazurile de cancer.

Prima directivă care a urmărit reducerea nivelului de poluare la nivel european a fost aprobată în 1980, iar de atunci, alte propuneri legislative și modificări au avut loc pentru a înăspri aceste prevederi.

Spania este una dintre țările europene care a luat în serios introducerea zonelor cu emisii reduse, astfel că în 2021 a fost aprobată o lege care impune ca pentru toate orașele cu o populație de peste 50.000 de locuitori să existe măcar o astfel de zonă.

Totuși, unii cetățeni nu sunt încântați de aceste decizii, cum este cazul și pentru anumite așezări urbane din Belgia sau Germania, unde oamenii sunt de părere că cei săraci vor fi cel mai greu afectați de amenzi.

Însă faptul că zonele cu emisii reduse funcționează este dovedit, astfel că în Londra, aceste zone au dus la reducerea nivelului de oxizi de azot cu 36 de micrograme per metru cub (36%), a traficului rutier cu 9% și a nivelului de dioxid de carbon cu 13%.