Analiză semnată de Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, companie de tranzacționare și investiții pe bursele internaționale.


Inovația în domeniul aplicațiilor software și electronice permite vehiculelor să prevadă, să identifice și să evite eventualele coliziuni. Pe lângă gestionarea evoluției rapide a electrificării, automatizării și conectivității, producătorii trebuie să abordeze noi roluri și responsabilități contractuale. Întreprinderile sunt, în general, optimiste în ceea ce privește viitorul, în ciuda diferiților factori de risc.

În contextul în care conflictele globale și tensiunile comerciale sunt în creștere, cerințele și reglementările ESG devin tot mai riguroase. În egală măsură, riscurile asociate software-ului și autonomiei nu au fost încă pe deplin înțelese, drept urmare sectorul se confruntă cu o serie de noi provocări.

Conform unei analize realizate de compania de servicii financiare Allianz, producătorii europeni de automobile se confruntă cu un mediu dificil, în frunte cu Germania, chiar dacă Industria automobilelor este de o importanță vitală pentru economia europeană (reprezintă 6% din producția totală a UE).

China, motiv de îngrijorare pentru piețele din Europa și SUA

Tranziția către vehiculele electrice se desfășoară într-un ritm tumultuos din cauza tensiunilor geopolitice, a scăderii cererii și a incertitudinilor legate de reglementare. În aceste condiții, pot fi observate disparități regionale majore.

China se „confruntă” cu liderii tradiționali din sectorul auto. În acest context, Europa și Statele Unite, îngrijorate de dependența de China și de impactul asupra propriilor industrii auto, reacționează prin ridicarea barierelor comerciale și a supravegherii.

China joacă un rol disruptiv crucial, în special în domeniul vehiculelor electrice. A doua cea mai mare economie are un avans important pentru producătorii europeni de automobile, care au reacționat lent. Constructorii europeni se confruntă cu o concurență acerbă, mai ales atunci când vine vorba de piața de mașini accesibile pentru clasa de mijloc.

Acest lucru presupune prețuri mai mici și marje mai strânse. Cei care nu reușesc să țină pasul cu modificările din sector vor întâmpina dificultăți. Nu numai că marjele constructorilor chinezi de automobile sunt mai mari, dar aceștia au și mult mai multe resurse deoarece sunt întreprinderi de stat. Această situație obligă companiile europene să producă în pierdere, scenariu deloc sustenabil.

Vânzările de vehicule ușoare din SUA s-au ridicat la 15,4 milioane de unități în primul trimestru din 2024, cu 2,7% peste nivelul din anul precedent. Producția de automobile din America de Nord a crescut cu 9,6% în ritm anual în 2023. Se preconizează că vânzările vor continua să crească, dar vor rămâne sub ritmul pre-pandemic, deoarece costurile de finanțare ridicate continuă să limiteze vânzarea.

Cu toate acestea, piața auto a pierdut din avânt la începutul anului 2024, deoarece costurile ridicate de finanțare continuă să marginalizeze potențialii cumpărători și să accentueze întârzierile la plata creditelor auto.

Provocările legate de accesibilitate s-au atenuat datorită combinației dintre forța pieței muncii și scăderea prețurilor vehiculelor, dar decalajul creat de ratele ridicate ale dobânzilor rămâne considerabil.

Rezerva Federală nu a mai crescut ratele dobânzilor din iulie anul trecut, dar ratele ridicate de finanțare continuă să afecteze sectorul auto. Cu toate acestea, scăderea prețurilor vehiculelor și stimulentele mai mari au contribuit la scăderea ratei medii lunare de plată pentru vehiculele noi.

Cum și-a revenit industria auto din SUA

Industria auto din SUA a revenit la o stare de relativă normalitate după mai mulți ani de perturbări legate de pandemie. Cu o tendință de creștere a producției, nivelurile de aprovizionare au revenit la niveluri „mai sănătoase”, permițând vânzărilor să crească până la sfârșitul anului trecut, subliniază analistul financiar din cadrul XTB România.

Volumele de vânzări au pierdut din tracțiune în 2024, deoarece provocările privind accesibilitatea persistă, în condițiile costurilor ridicate de finanțare. Pe de altă parte, am putea asista la o menținere a tendinței de creștere a vânzărilor în acest an, pe măsură ce prețurile scad la niveluri mai sustenabile. La rândul lor, băncile centrale ar putea anunța reduceri ale dobânzilor, fapt ce ar ajusta din presiunea resimțită de bugetele consumatorilor.

Producătorii europeni încearcă să se adapteze, în ciuda dificultăților

În același timp, producătorii auto din Europa și Asia avertizează că vor avea un an dificil, deoarece creșterea costurilor și scăderea cererii pentru vehiculele electrice pun presiune asupra profiturilor.

Mercedes-Benz Group AG a declarat că intenționează să vândă mai multe mașini cu motoare cu combustie decât se aștepta, pe fondul vânzărilor dezamăgitoare de vehicule electrice. Toyota Motor Corp., care vede că veniturile operaționale vor scădea cu 20% în acest an fiscal, se bazează pe hibrizi pentru a contracara scăderea producției. BMW AG, chiar dacă performează mai bine în sectorul EV, a semnalat probleme, inclusiv cheltuieli de producție mai mari.

Inflația persistentă, creșterea economică atenuată în mare parte din Europa și o redresare prelungită în China - unde reducerile excesive de preț la vehiculele electrice afectează producătorii, se adaugă factorilor de risc cu care se confruntă industria.

Dar mulți producători auto resimt încetinirea din sectorul de EV după ce guvernele au pus capăt subvențiilor pentru această tehnologie, ceea ce face ca vehiculele electrice, deja mai scumpe, să fie și mai puțin atractive. De asemenea, infrastructura de încărcare subdezvoltată continuă să descurajeze potențialii cumpărători. Într-un astfel de context agitat, este importantă capacitatea de adaptare și viteza cu care o companie își ajustează activitatea pentru a face față noilor provocări, punctează Radu Puiu.

Economia României, influențată de evoluția companiilor auto

Anul 2024 este prognozat să fie unul dificil, majoritatea companiilor - nu doar cele din sectorul auto - fiind preocupate să identifice modalități de a livra valoare către investitori.

Având în vedere că impulsionarea consumului pare foarte dificilă, într-un mediu cu dobânzi ridicate care restrâng tot mai mult puterea de cumpărare a populației, companiile se orientează către optimizarea costurilor. Astfel, au fost anunțate disponibilizări la scară largă pentru multe firme precum Ford, Tesla sau General Motors.

Trebuie evidențiat că România depinde foarte mult de evoluția economică externă, fiind strâns corelată cu economiile europene, în special cu cea germană, dar și cu cea a Chinei. Germania continuă să traverseze o perioadă mai dificilă.

Potrivit datelor furnizate de Eurostat, România ocupă locul 3 între statele membre ale blocului comunitar cu cele mai semnificative creșteri ale producției industriale în luna martie, cu un nivel de 3,5%.