Devenind operațional din data de 30 noiembrie 2023, odată cu lansarea oficială a Sistemului Garanție-Returnare, centrul va deschide un nou capitol în modul în care ne raportăm la ambalajele de băuturi în viitor, schimbând fundamental obiceiurile noastre de consum și reciclare.

Centrul regional din Bonțida este primul de acest fel dintre cele care urmează să fie deschise de către RetuRO. Situat în interiorul parcului industrial Olympian, centrul dispune de o suprafață de 4.700 de metri pătrați și este dotat cu echipamente avansate de numărare și sortare de la Anker Andersen A/S, lider de piață în domeniu.

Prin acest centru, cât și prin sistemul pe care îl administrează, RetuRO contribuie la modelarea unui viitor mai sustenabil, în care fiecare persoană și fiecare acțiune contează în protejarea mediului.

Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO, a declarat că „acest centru, alături de celelalte planificate și de cele aproximativ 80.000 de puncte de returnare din toată țara, va angaja activ 19 milioane de români, construind astfel cea mai complexă infrastructură de reciclare din țară.”

„În colaborare strânsă cu toți actorii implicați, ne propunem să facem din reciclare un obicei zilnic, o parte integrantă a identității românești, pentru a conduce România spre un viitor mai verde și responsabil.”

Reprezentanții industriei producătoare de băuturi și ai retailerilor au evidențiat rolul crucial al acestor sectoare în inițierea și susținerea SGR, și au prezentat eforturile prin care vor contribui la un viitor mai sustenabil.

Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu (ABRM), adaugă: „cu noua noastră linie de ambalaje etichetate cu logo-ul SGR, suntem pregătiți să facem tranziția către un sistem de reciclare eficient și integrat. Acest proiect reprezintă nu doar o schimbare semnificativă pentru consumatorii și producătorii de băuturi din România, ci și un exemplu de bune practici la nivel european.”

Alice Nichita, Președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (APBRS), precizează că „în 2024, ajustările la realitățile pieței vor reprezenta o provocare, dar suntem hotărâți să găsim soluții. Împreună, construim o piață mare și specifică, cu încrederea că vom aduce schimbări semnificative și durabile în comunitatea noastră.”

RetuRO a fost înființată de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi şi ale comercianților pentru a gestiona sistemul de garanție-returnare, în curs de implementare în România.

Compania, spune Gemma Webb, a fost formată ca o societate ce are la bază principiul not-for-profit, ceea ce înseamnă că, prin actul constitutiv, aceasta și-a asumat obligația de a reinvesti eventualul profit exclusiv în dezvoltarea sistemului.

Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%), Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%), şi un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, ce deține 20% din acțiuni sunt cei patru acționari ai RetuRO.

Luiza Maria Neag, Președinte al Asociației Retailerilor pentru Mediu (ARM), precizează că „avem responsabilitatea și oportunitatea unică de a educa și motiva consumatorii să participe activ la SGR. Prin diverse tactici, stimulente și mesaje cât mai creative am reușit să obișnuim românii cu aceste concepte și obiceiuri. Cu fiecare client adus în fața unui automat de colectare am reușit să eliminăm cel puțin un deșeu din natură.”

Viitorul economiei circulare în România

Sistemul Garanție-Returnare este un proiect de economie circulară prin care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv.

Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.

După golirea ambalajului, clientul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Aceste produse, parte din SGR, vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului de pe 30 noiembrie, și vor putea fi identificate după marcajul "Ambalaj cu garanție", aplicat pe etichetă.

RetuRO recomandă tututor românilor să nu își facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor putea fi răscumpărate în punctele de returnare în baza unei garanții, pentru că nu s-a plătit suma de 50 de bani la cumpărarea produsului și nu sunt marcate cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanție.

Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată și până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiționale.

Ambalaje returnate în magazine vor ajunge în centre regionale de colectare și sortare pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori.

RetuRO nu se va ocupa de reciclarea propriu-zisă a ambalajelor, în schimb, acest proces va rămâne, în continuare, în sarcina companiilor de reciclare. Companiile de reciclare vor fi alese prin intermediul licitațiilor, pe baza celui mai bun preț, aceasta fiind, de altfel, una dintre sursele de finanțare ale SGR.

Unul dintre principalele beneficii ale Sistemului de Garanție-Returnare este că va asigura o calitate mai bună a materiei prime, respectiv ambalajele recuperate, în comparație cu ceea ce este disponibil în prezent pe piață. Materia primă va fi ulterior trimisă către companiile de reciclare pentru procesare.