Potrivit Digital Trends, mai mult de 95% din materiale din compoziția unei baterii pot fi reciclate prin hidrometalurgie, care implică casarea bateriilor într-un mediu controlat și îmbibarea componentelor într-o baie acidă.

Companiile explorează moduri prin care să poată face acest proces mai profitabil, întrucât reciclarea componentelor care alcătuiesc o baterie nu este nici ușor, nici ieftin.

Volkswagen și BMW sunt două dintre companiile care investesc semnificativ în reciclarea și reutilizarea a cât mai multor baterii posibile, pentru a asigura un model de business sustenabil.

Pe lângă litiu, care are o cotă de doar 11% din masa totală a unei baterii, există și alte metale, precum cobaltul, nichelul și cuprul.

China și Chile sunt printre puținele țări care controlează mare parte din rezerva de litiu a lumii, iar mașinile electrice au nevoie de până la 31% din această rezervă.

Litiul este minat prin două procese diferite, fie prin procesarea depozitelor de sare, fie prin săpatul în rocă.

După minarea spodumenului, bucăți din acesta sunt introduse într-o baie acidă, care permite litiului să iasă la suprafață, deși acest proces lasă în urmă foarte multe materiale poluante.

Litiul este mai ieftin de obținut astfel, comparativ cu procesarea sării, însă, de obicei, acest lucru presupune faptul că produsul obținut este de o calitate inferioară.

Procesarea sării este foarte comună în Chile, Argentina și Bolivia, și implică pomparea apei în subteran, iar aceasta iese la suprafață sub formă de saramură cu minerale.

Saramura este lăsată apoi să se evapore, astfel încât mineralele ies la suprafață și pot fi colectate și procesate.

Cobaltul, o altă componentă importantă care ajunge în baterii, este minat din Congo, care asigură aproximativ jumătate din rezerva totală a lumii.

Nichelul este un alt metal important din bateriile cu litiu, însă acesta este folosit și în alte industrii. De fapt, mare parte din nichelul extras este folosit pentru producție oțelului, în vreme ce doar 6% ajunge în producția bateriilor, iar acest metal este minat în mai multe locuri de pe Pământ.

Indonezia este responsabilă pentru aproximativ 30% din rezervele de nichel la nivel global.

Deși producția mașinilor electrice este un proces în urma căruia sunt eliberate mai multe emisii decât pentru producția mașinilor cu motoare pe ardere internă, mașinile alimentate de baterii își compensează emisiile eliberate inițial atunci când ajung pe drum.

În Europa, între 28 și 72% din emisiile de carbon pot fi reduse în urma conducerii mașinilor nepoluante, în funcție de proveniența curentului electric folosit pentru încărcarea lor.