Potrivit World Economic Forum, vânzările de mașini electrice la nivel global au crescu mai multe două ori în 2021 față de anul precedent, cu 6.6 milioane de unități vândute față de 3 milioane.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), datorită acestui lucru, mașinile electrice au obținut o cotă pe piața mașinilor de 9%.

În vreme ce vânzările mașinilor cu motoare cu ardere internă va scădea tot mai mult, dat fiind faptul că Uniunea Europeană va interzice comercializarea acestor mașini începând cu 2035, vehiculele electrice sunt una dintre puținele alternative reale pe care le avem pentru transportul personal.

Potrivit Departamentului pentru Energie al SUA, pentru producția bateriilor unei mașini electrice se folosesc, în medie, 8 kg de litiu, motiv pentru care anul trecut, producția metalului a ajuns la 100.000 de tone.

În prezent, rezerva de litiu a planetei este estimată la aproximativ 22 de milioane de tone.

Dacă am folosi toată rezerva pentru producția de baterii, am putea fabrica circa 2.5 miliarde de baterii, însă acestea sunt folosite și pentru alte dispozitive, precum laptopuri și smartphone-uri, iar aceasta este una dintre principalele probleme.

În plus, litiul este folosit și pentru producția de avioane și trenuri, printre altele, astfel că nu doar bateriile depind de metalul neferos.

IEA susține că „doar câteva companii pot produce litiu de calitate și puritate înaltă. Deși câteva proiecte de expansiune sunt pregătite, problema este cât de repede pot acestea să intre în funcțiune.”

Experții IEA sunt de părere că ne-am putea confrunta cu o criză de litiu în 2025, ceea ce este o problemă întrucât, potrivit Credit Suisse, cererea de litiu s-ar putea tripla între 2020 și 2025.

Stuart Crow, președintele Lake Resources, a declarat că „pur și simplu nu va fi suficient litiu pe planetă, indiferent de cine se extinde. Producătorii de mașini încep să se întrebe dacă producătorii de baterii pot furniza pachetele.”

De aceea, producători precum Volkswagen vor să recicleze cât mai multe baterii cu putință, întrucât acest lucru poate reprezenta o potențială soluție la problema legată de aprovizionarea cu litiu.

Litiul, o resursă concentrată în câteva regiuni din lume

O altă problemă de luat în calcul este aceea că litiul nu este disponibil la scară largă peste tot pe Pământ, astfel încât doar câteva țări controlează atât rezervele, cât și producția.

„China deține practic 70-80% din întregul lanț de aprovizionare pentru mașini electrice și pentru baterii cu litiu”, a adăugat Crow.

Chile are cele mai mari rezerve de litiu din lume, împreună cu Argentina și Bolivia, iar cele trei țări controlează puțin sub 60% din rezerva totală a metalului.

Totuși, extragerea litiului este un proces care necesită cantități importante de apă, iar regiunea nu dispune de suficientă pentru a satisface cererea.

De exemplu, mina San Cristóbal din Bolivia folosește circa 50.000 de litri de apă pe zi pentru extragerea litiului, în vreme ce companiile miniere din Chile ar folosi atât de multă apă încât ar putea afecta rezervele populației.

Reciclarea bateriilor ar putea fi o posibilă soluție pentru controlul problemelor legate de lanțul de aprovizionare, întrucât World Economic Forum susține că „aproximativ 54% din bateriile care au ajuns la sfârșitul perioadei de exploatare vor fi reciclate în 2030.”

IEA prezentă avansurile tehnologice ca fiind o altă soluție, întrucât „tehnologiile emergente, precum extragerea directă a litiului sau recuperarea îmbunătățită a materialului din fluxurile de deșeuri sau minereuri de slabă calitate, oferă o posibilă schimbare pentru volumele de aprovizionare.”