Reuters scrie că 2005 a fost anul în care a fost implementat primul sistem major de comercializare al carbonului, care a forțat centralele și fabricile de producție să cumpere permise de carbon atunci când aveau să elibereze emisii de gaze cu efect de seră. Acest lucru a dus la o reducere de 43% a emisiilor de carbon din aceste sectoare.

Acum, reprezentanții UE au aprobat o înțelegere de anul trecut care implică reducerea emisiilor de CO2 cu 65% înainte de următorul deceniu comparativ cu nivelurile din 2005.

24 de țări membre UE au votat cu privire la aprobarea acestei reforme, iar dintre acestea, două au votat împotriva ei, Polonia și Ungaria, în vreme ce alte două, Belgia și Bulgaria, s-au abținut.

Prin noua reformă, oficialii își propun să crească prețul pe care industriile poluante trebuie să îl plătească, inclusiv aviația, industria producătoare de ciment și transportul naval, iar în același timp, să obțină miliarde de euro din vânzarea de permise de carbon. Aceste fonduri ar putea fi folosite de guverne pentru investiții în tehnologii verzi.

Industria aviatică trebuie să facă destul de multe schimbări, una dintre ele fiind implementarea a 2% combustibili sustenabil pentru aeronave în 2025, iar această cotă ar urma să crească la 70% până la jumătatea acestui secol.

Noul acord prevede și o scădere a emisiilor de carbon cu două-treimi până în 2050, lucru care ar putea aduce beneficii și în ce privește creșterea calității aerului.

Legat de permisele de carbon, aviația va pierde accesul la cele gratuite până în 2026, în vreme ce industriile grele nu vor mai avea acces la acestea începând cu anul 2034, lucru care va duce la o creștere a prețurilor în cazul generării de emisii poluante.

Deoarece mai mulți reprezentanți ai pieței de permise de carbon s-au așteptat la această reformă, prețul acestora a înregistrat o creștere treptată, astfel că recent, costul pentru o tonă de emisii de carbon a ajuns la 88 de euro, o creștere de mai bine de trei ori comparativ cu prețurile din 2020.