O fabrică de ultimă generație producătoare de pile de combustie cu hidrogen din Japonia ar putea fi un exemplu pentru alți jucători interesați să investească în acest domeniu.

Potrivit Business Green, Panasonic își dorește să demonstreze industriei energetice că fabricile care folosesc cantități importante de energie pot opera cu zero emisii folosind energia produsă de hidrogen, baterii și surse regenerabile de energie.

Compania japoneză vrea să facă un exemplu din fabrica Kusatsu, care fabrică pile de combustie cu hidrogen, și care este și una dintre cele mai inovatoare fabrici din lume în ce privește hidrogenul în general.

De fapt, chiar în această fabrică au fost fabricate în ultimii 13 ani sisteme pe bază de celule cu combustibil care generează electricitate și căldură pentru clădiri rezidențiale în mod foarte eficient.

În toamna anului trecut Panasonic a început producția următoarei generații de celule cu combustibile ușoare, care au o capacitate de 5kW, fiind capabile să producă electricitate pentru fabrici cu ajutorul hidrogenului.

Compania japoneză a declarat că noile celule „H2 Kibou” sunt cele mai eficiente când vine vorba despre producția de electricitate comparativ cu orice alt produs de acest fel disponibil în prezent, iar aceste celule pot genera electricitate până la cinci zile fără a avea nevoie de realimentare.

Panasonic testează noile celule de combustibil la fabrica ce le produce

Pentru a demonstra cât de bune sunt sistemele K2 Kibou, Panasonic a început testarea lor în fabrica unde acestea sunt produse, folosind 99 astfel de celule, 1.1 MWh de capacitate de stocare cu ajutorul bateriilor și panouri solare care pot produce până la 570 kW de energie electrică.

Noile pile de combustie funcționează în prezent pe bază de hidrogen gri, care este obținut din combustibili fosili, însă în viitor există planuri pentru a utiliza hidrogen verde, care este obținut prin electroliza apei, fiind neutru din punct de vedere al emisiilor.

Shinsuke Morita, șeful diviziei care se ocupă de producția pilelor de combustie cu hidrogen pentru Panasonic Europa, a declarat că „Panasonic a livrat mai mult de 250.000 de celule cu hidrogen de la fabrica Kusatsu din 2009. Avem tehnologia care poate folosi hidrogen verde pentru a produce electricitate. Acest lucru, împreună cu devotamentul Panasonic de a deveni o companie neutră din punct de vedere a emisiilor în ce privește operațiunile companiei până în 2030, a fost motivul pentru care am ales să testăm producția de energie curată la această fabrică.”

Morita a menționat și faptul că fabrica va face trecerea către hidrogenul verde atunci când acesta va fi disponibil la scară largă.

„Este destul de dificil să facem rost de cantitățile necesare de hidrogen verde acum. De aceea am început să folosim hidrogenul gri, dar vom face schimbarea atunci când acest lucru va fi posibil”, a declarat el.

În vreme ce producția de hidrogen verde a fost destul de costisitoare comparativ cu producția de hidrogen gri sau albastru, ambele fiind obținute din combustibili fosili, creșterea prețurilor gazelor naturale îi face încrezători pe producătorii de hidrogen verde că vor putea fi mai competitivi în această industrie.

După ce Panasonic va testa celulele de combustibili H2 Kibou la propria fabrică, compania intenționează să vândă noua tehnologie companiilor care vor să își reducă amprenta de carbon din procesul de fabricație.

În vreme ce unele fabrici au apelat la sursele de energie regenerabilă, precum energia solară sau cea eoliană, și la baterii pentru a pentru a avea un proces de producție mai sustenabil, sursele regenerabile nu pot furniza cantitățile necesare de energie mereu, ceea ce înseamnă că, la un moment dat, aceste fabrici trebuie să treacă la surse alternative, cum ar fi hidrogenul verde.

Teva Laou-Hap, șef la Panasonic industry, new business și technology în Europa, a declarat că, ”din cauza combinației de sisteme fotovoltaice cu baterii și pile de combustie cu hidrogen, chiar și companiile care nu dispun de spațiul necesar pentru a construi ferme de panouri fotovoltaice pentru a se alimenta cu suficientă energie electrică au șansa de a produce energie verde local.”

„Singurul combustibil achiziționat ar fi hidrogenul verde”, a adăugat Teva.

Sistemul H2 Kibou se întinde pe o suprafață de 6.000 de metri pătrați, iar Panasonic l-a construit pentru a avea dimensiuni asemănătoare cu acoperișul fabricii tocmai pentru a demonstra faptul că acesta ar fi putut fi instalat chiar pe fabrică.

Compania japoneză pune accent pe avantajele oferite de acest tip de energie și susține că acestea oferă stabilitate, flexibilitate și un cost redus de întreținere comparativ cu sistemele de energie regenerabilă.

„Dacă totul merge conform planului, vom implementa acest sistem și pe alte fabrici Panasonic în acest deceniu pentru a experimenta cu variațiile procesului de producție și de testare. Comercializarea către companiile externe ar putea avea loc în aproximativ același timp”, a explica Morita.

BMW este o companie producătoare de mașini care vrea să beneficieze de pe urma utilizării hidrogenului la una din fabricile din Leipzig.

Hidrogenul verde va fi produs în Spania

Anul acesta în aprilie, Banca Europeană de Investiții și Instituto de Crédito Oficial au finanțat dezvoltarea unei fabrici pentru producția hidrogenului în Puertollano cu 88 de milioane de euro.

Acest proiect va genera aproximativ 160 GWh de energie electrică anual de la sursele regenerabile și 1.000 de tone de hidrogen verde pe parcursul unui an.

Fabricile de hidrogen verde ar putea alimenta comunitățile din deșert cu apă curată

Agenția Internațională pentru Energie Regenerabilă a declarat recent faptul că producția de hidrogen verde în zonele aride s-ar putea dovedi utile când vine vorba de furnizarea apei potabile către comunitățile locale care nu au acces la ea.

Țări precum Mauritania, Namibia, Arabia Saudită și Australia planifică dezvoltarea fabricilor de hidrogen verde în zonele aride pentru a furniza electricitate ieftină către localnici.

Întrucât aceste fabrici nu s-ar putea baza pe rezervele locale de apă potabilă pentru a nu le seca, apa sărată ar trebui transportată din marea sau oceanul din apropiere.

Cu ajutorul procesului de desalinizare, apa poate fi utilizată pentru procesul de electroliză și poate fi furnizată, la nevoie, către comunitățile locale.