Jumătate din tot plasticul produs vreodată a fost fabricat în ultimii 15 ani, iar producția se va dubla până în 2050. De ce? Pentru că este ieftin și ușor de folosit. Dar impactul său poate crea probleme în viitor. Anual, 8 milioane de tone de deșeuri de plastic ajung în oceane din țările de coastă.

cirplus a fost înființată în 2018 și anul acesta a fost distins cu premiul Best Startup la Green Tech Festival. Compania își propune să digitalizeze o piață complicată și plină de birocrație. cirplus este un marketplace pentru materiale plastice circulare care are peste 1.200 de companii înrolate din peste 100 de țări.

Compania din Hamburg a fost fondată în 2018 de Christian Schiller, un antreprenor în serie, primul angajat al BlaBlaCar Germania și cel care a crescut platforma la 80 de milioane de utilizatori. Cofondatorul său este Volkan Bilic, un veteran al tehnologiilor web și un expert în blockchain. De asemenea, Volkan are doi ani de experiență în industria materialelor plastice, în trecut ocupându-se cu automatizarea proceselor de fabricație în Turcia.

După ce a plecat de la BlaBlaCar, Christian a călătorit un an și a asistat cu ochii lui la criza plasticului și a fost inspirat să găsească o soluție. Astfel s-a născut ideea de cirplus.

Ce face cirplus pentru a lupta cu criza plasticului?

Pentru a combate poluarea cu plastic, cirplus folosește software pentru a aduce materiale reciclate de înaltă calitate înapoi în lanțul de aprovizionare la un cost mai mic, utilizând o potrivire inteligentă a ofertei și a cererii, bazată pe volume, calitate și preț. La mijloc stă tehnologia dezvoltată, pentru că în viitor algoritmii de inteligență artificială vor prezice disponibilitatea, prețurile, calitatea și cantitatea, oferind un indice al mărfurilor disponibile din plastic reciclat.

Misiunea e una complicată. Asigurarea unei aprovizionări stabile de materiale reciclate de calitate este o muncă greoaie. Din acest motiv, materialele plastice noi, așa numitul plastic virgin, sunt încă mai ieftine și mai convenabile pentru companiile din întreaga lume.

„Plasticul reciclat are mai multe probleme, inclusiv lipsa standardelor stabilite pentru verificarea calității pe o piață fragmentată, necesită procese de testare a materialelor în laborator care sunt consumatoare de timp și lipsește o transparență privind calitatea, cantitatea și prețul aprovizionării”, spune Christian Schiller pentru Green Start-Up.

„cirplus a combinat digitalizarea și standardizarea pentru a crea o platformă de achiziții care conectează managerii de deșeuri, reciclatorii și producătorii pentru a cumpăra și vinde materiale plastice reciclate într-un mod fiabil și rentabil”, explică reprezentanții cirplus.

Folosind software-ul său, cirplus poate aduce materiale reciclate de înaltă calitate înapoi în lanțul de aprovizionare la un cost tranzacțional mai mic. Înainte de cirplus, managerii de deșeuri, reciclatorii și producătorii achiziționau offline materiale plastice reciclate la târguri de profil, dând telefoane sau folosind chiar și faxul. Astfel, procesul putea durea zile, chiar și săptămâni.

Platforma este un marketplace care în momentele sale de vârf are până la 1,3 milioane de tone de material listate. După ce a explorat piața din Germania, la începutul acestui an s-a lansat pe piața din Marea Britanie.

De ce este atât de complicat să ai materiale reciclate la costuri reduse?

„Principalul obstacol în scăderea costurilor materialelor reciclate și, astfel, stabilirea unui lanț de aprovizionare continuu este că în prezent nu există nicio soluție rapidă pentru a crește volumul de reciclare. Sunt necesare o varietate de măsuri”, crede Christian Schiller.

Cheia poate fi în digitalizarea fluxurilor și a tranzacțiilor. De exemplu, în Europa 20 de milioane de tone de deșeuri din plastic… s-au pierdut. Adică nu există o trasabilitate a acestora. Urmărirea deșeurilor e importantă pentru a crea un flux de aprovizionare și pentru a putea să reducem poluarea.

„Platforma noastră poate urmări în timp real locurile în care deșeurile sunt generate și procesate în prezent și poate furniza informații celor care doresc să cumpere materiale din plastic care să se bazeze pe date în timp real din piață”, explică fondatorii startup-ului.

De asemenea, un alt obiectiv al cirplus este standardizarea industriei. Spre deosebire de plasticul virgin, anterior nu exista un standard pentru materiale reciclate. Din cauza aceasta, firmele preferau să cumpere plastic nou, pentru că știau exact de unde a venit și cum a fost fabricat. Reciclatele nu aveau așa ceva. Dar cirplus a impus un nou standard în industrie, alături de Institutul German de Standardizare și 16 jucători importanți. Standardul a fost lansat în noiembrie 2021 și este integrat în marketplace, acolo unde cei care vând trebuie să-l respecte.

„Această inovație a făcut ca plasticul reciclat să fie mai rentabil și mai accesibil pentru industrie. Și putem oferi o dovadă a calității acestuia. Mai simplu, acest lucru are potențialul de a crește vânzarea de plastic reciclat și de a-l face o opțiune viabilă pentru mai mulți cumpărători, care au nevoie de standarde specifice în procesul lor de achiziție”, explică fondatorii cirplus.

„În ceea ce privește dificultatea procesului de digitalizare, știam că nu va fi simplu. Așa cum este de obicei în procesele de inovare, vedem „early adopters”, în special din Europa de Est și Asia, care nu se tem de schimbare și de folosirea tehnologiei. Ei chiar ne susțin activ în dezvoltare. De asemenea, acum suntem în discuții cu braduri mari, inclusiv din zona de bunuri de larg consum și din industria auto pentru a-i ajuta să fie circulari”, ne spune Christian Schiller.

Ce impact are asupra mediului cirplus?

Pe lângă transformarea unei industrii, cirplus are un impact important asupra reducerii deșeurilor de plastic, care pot provoca daune planetei.

„Putem reduce emisiile de dioxid de carbon cu 80% dacă folosim o tonă de material reciclat, în loc să facem plastic de la zero. Cirplus poate să facă acest lucru la o scară largă, cu peste 500.000 de tone disponibile pe platformă”, explică Christian.

Majoritatea deșeurilor de plastic ajung în continuare în gropi de gunoi și incineratoare. În Germania, de exemplu, 6 milioane de tone de deșeuri de ambalaje sunt încă produse în fiecare an și doar 25% sunt reciclate.

„În viziunea cirplus, această problemă creată de om ar fi putut fi deja rezolvată printr-o politică inteligentă de reglementare a piețelor. Pe lângă schimbările de politici publice, sunt necesare noi tehnologii și investiții pentru a crește cantitatea de materiale reciclate de înaltă calitate”, consideră Christian Schiller.

Obiectivul startup-ului este ca în doi ani să-și găsească poziția pe piață, acel product market fit, dar și un preț corect.

„În cinci ani obiectivul nostru este să devenim o platformă globală pentru mase plastice circulare. Astfel, orice companie care cumpără și vinde plastic reciclat va veni mereu pe cirplus”, încheie reprezentanții startup-ului.