Potrivit McKinsey, importanța ESG poate fi atribuită în mare parte criteriilor legate de mediu, deși nici celelalte două nu sunt mai puțin importante, spun experții, în special aspectele legate de sfera socială.

Află aici ce reprezintă criteriile ESG și de ce ele sunt importante pentru companii.

Totuși, pentru că evaluarea ESG implică revizuirea operațiunilor unei companii, aceste criterii au fost criticate de-a lungul timpului.

Executivii companiilor se tem că evaluarea și implementarea politicilor ESG poate perturba activitatea unei companii, anume obținerea profitului, cu condiția respectării regulilor sociale de bază.

Luând în calcul schimbările climatice, regulile sociale de bază nu mai sun suficiente, din moment ce clienții cumpără mai mult, iar companiile produc mult mai mult decât o făceau în trecut.

„Greenwashing-ul” este și el o problemă mare în rândul companiilor, deoarece s-a descoperit că unele companii și-au exagerat sau chiar au mințit cu privire la eforturile pentru mediu, doar pentru a primi atenție pozitivă din partea investitorilor.

În plus, unii experți sunt de părere că trei din patru companii de investiții nu au încredere în afaceri când vine vorba de îndeplinirea obiectivelor ESG.

Executivii mai au o nemulțumire când vine vorba de ESG, anume faptul că este greu să implementezi o strategie cu care să mulțumești toți stakeholderii.

Liderii unei companii pot fi avantajați dacă implementează politici fie în favoarea consumatorilor, fie pentru angajați sau pentru mediu, însă și acționarii au un cuvânt de spus în ce privește modul în care este condusă o companie.

O altă problemă potențială legată de ESG este aceea că nu există încă un mod clar de a evalua o companie din acest punct de vedere.

Asta înseamnă că notele ESG pot varia destul de mult în funcție de ce urmărește fiecare evaluator, întrucât unii ar putea fi interesați de investiția pe care compania o face în training-ul angajaților, în vreme ce alții vor ca reprezentanții companiei să primească cât mai multe ore de pregătire.

ESG-ul va fi tot mai important, iar companiile trebuie să se adapteze

Deși s-ar putea să nu fie de acord cu evaluarea ESG sau să le fie greu să implementeze politici care să se adapteze acestor nevoi, liderii multor companii încearcă să le facă pe plac autorităților și investitorilor.

Ei vor ca firmele lor să devină mai responsabile, fie prin îmbunătățirea condițiilor de muncă sau creșterea salariilor, fie prin setarea obiectivelor climatice cu baze științifice pentru reducerea emisiilor și a impactului asupra mediului.

O companie care a luat în serios mai ales partea legată de mediu este Patagonia, al cărei fondator a decis să o doneze, astfel încât toate profiturile care rămân după reinvestirea în activitățile sale vor fi trimise către acțiuni de mediu.

Evident, nu toate companiile trebuie să facă acest lucru pentru a-și îmbunătăți metricele ce țin de ESG, însă prin adoptarea politicilor orientate către mediu și îmbunătățirea aspectelor sociale, ele își pot îmbunătăți imaginea în fața investitorilor.

De asemenea, autoritățile ar trebui să implementeze crierii mai clare de evaluare, astfel încât executivii să poată știi exact ce aspecte să îmbunătățească, astfel încât firmele lor să devină mai responsabile.