Studiul a fost realizat de Fundația Progress la finalul programului Școala de Bani din Bibliotecă (SBB), o inițiativă prin care copiii și adulții din mediul rural au parte de educație financiară care să îi ajute în managementul propriilor finanțe și dezvoltarea competențelor digitale pentru folosirea serviciilor bancare online.

90 de bibliotecare din mediul rural au fost formate, cu sprijinul BCR, pentru a deveni traineri de educație financiară în comunitățile lor. Bibliotecarele participante au primit instruire și sprijin pentru a putea oferi comunităților rurale informații și sfaturi utile privind gestionarea finanțelor personale, economisirea, investițiile și utilizarea serviciilor bancare online.

Camelia Crișan, CEO al Fundației Progress, și Claudiu Gherman, Managerul de proiect al SBB din cadrul Fundației Progress, au prezentat impactul proiectului în urma căruiacopiii și adulții din comunitățile rurale și mic urbane au învățat noțiuni de educație financiară.

Principalele concluzii ale studiului:

  • Peste 4.300 de participanți, atât copii cât și adulți, au înregistrat o îmbunătățire semnificativă a cunoștințelor financiare în urma cursurilor din cadrul proiectului.
  • Au participat copii între 10 – 16 ani și adulți care au învățat noțiuni din cursul dezvoltat de BCR prin Școala de Bani. Atât copiii, cât și adulții și-au îmbunătățit semnificativ cunoștințele financiare după participarea la cursuri.
  • Aceștia au dobândit mai multe cunoștințe la finalul cursului, îl percep ca fiind util și le crește încrederea în capacitatea lor de a lua decizii financiare mai bune.
  • Adulții au învățat: noțiuni din 2 cursuri ale Școlii de bani: „Relația mea cu banii” și „Echilibrat la cumpărături”, cum să-și creeze cont pe ghiseul.ro, care sunt pericolele online: tentative de fraudă electronică, site-uri false, metoda accidentul și furtul de identitate online.
  • Copiii au învățat noțiuni din cursul „Inteligența financiară pentru copii”, dezvoltat de BCR prin Școala de Bani.
  • Proiectul s-a derulat în 90 de biblioteci din mediul rural și mic urbane din 33 de județe, în perioada iulie 2023 – martie 2024, iar studiul a fost realizat în perioada noiembrie 2023 – aprilie 2024.

La evenimentul EduFinFest de la București au fost prezenți 16 beneficiari ai programului, alături de 10 bibliotecare. Printre ele, și Amelia Farcaș, bibliotecară în localitatea Marca, Județul Sălaj, care a împărtășit din experința ei de a face parte dintr-un program de educație financiară și despre cum o vor ajuta noțiunile dobândite să facă alegeri financiare mai sănătoase.

„Munca bibliotecarilor în comunitățile rurale și implicarea acestora în facilitarea serviciilor de educație financiară își arată rezultatele. Proiectul nostru și impactul său, dovedite de prezentul raport de cercetare confirmă și utilitatea și încrederea în viitoarele decizii financiare, pe care le vor lua participanții. Ne arată și o creștere a gradului de conștientizare a situației lor financiare. Susținerea noastră trebuie continuată și extinsă, pentru ca un număr cât mai mare de români, mai ales cei din mediile vulnerabile, să devină mai eficienți, protejați și alfabetizați digitali în interacțiunile lor financiare", a spus Claudiu Gherman, Manager de proiect , Fundația Progress

Cea de-a treia ediție a EduFinFest și-a propus să aprofundeze cum putem face alegeri financiare mai sănătoase pentru noi, cu scopul de a ne crea pe termen lung o viață mai bună. Totul în contextul în care un studiu realizat de către Cult Market Research la cererea BCR, în 2023, arată că principala îngrijorare a românilor (61%) în acest moment este apariția unei situații neprevăzute, a cărei rezolvare implică cheltuirea unei sume de bani de care nu dispun.

Proiecte, precum Școala de Bani din Bibliotecă, contribuie la introducerea noțiunilor de educație financiară în medii unde accesul la educație este poate redus.

„Inteligența financiară se învață. Știm că avem nevoie de educație financiară, și tocmai de aceea, prin Școala de Bani, încercăm de mai bine de 8 ani să ajutăm România să aibă o relație mai bună cu banii, pentru a ne atinge adevăratul potential ca țară. De la acest gând am pornit și când am dat startul proiectelor de educație financiară, indiferent că vorbim despre proiecte dezvoltate de noi sau prin parteneriate. Suntem mândri să susținem programul Școala de Bani din Bibliotecă și să ajungem cu educația financiară în zonele rurale și mic urbane din România, unde putem construi, în primul rând, capital de încredere. Parteneriatele strategice de acest gen sunt foarte importante pentru a duce mai departe misiunea noastră de a educa financiar cât mai mulți români și de a-i ajuta să facă alegeri financiare bune, pentru ei și cei dragi din jurul lor.”, a spus Ionuț Stanimir, Director de Marketing și Comunicare la BCR