Nhood (companie deținută de Asociația Familială Mulliez - AFM - din Franța) are menirea de a oferi servicii integrate de consultanță imobiliară și de a asigura întreaga paletă de servicii proprietarilor de active ai AFM. Mai mult, compania are deschidere și către alți proprietari de active, din afara ecosistemului AFM, interesați de servicii de calitate.

Compania este prezentă în 11 țări din Europa și Africa. Pe plan local, Nhood este mandatată de Ceetrus, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari din UE, să administreze portofoliul de 20 de centre comerciale Auchan la nivel național, precum și să continue dezvoltarea celui mai amplu proiect de regenerare urbană din România – Cartier Coresi, din Brașov.

Un oraș în 15 minute pornind de la un cartier

În România, unul dintre cele mai cunoscute proiecte administrate de Nhood este Cartierul Coresi din Brașov, cel mai amplu proiect de regenerare urbană din România. Aici, Nhood a realizat conceptul de urbanism “orașul sfertului de oră”/

“Pentru noi, un oraș smart înseamnă un oraș centrat pe nevoile și aspirațiile oamenilor. Imaginați-vă cum ar fi să ajungeți în aproape 15 minute pe jos sau cu bicicleta la locul de muncă, școală, magazin, sau la sala de sport”, explică Ramona Grozăvescu.

“Noi am preluat și adaptat acest concept, lăsând în urmă ideea ”cartierelor dormitor” (cartiere cu o alimentară și o școală) pentru a face loc orașului sfertului de oră. Pentru activitățile copiilor, muncă, sport, servicii medicale și de divertisment, locuitorii din Cartier Coresi nu trebuie să traverseze de multe ori orașul sau să parcurgă zilnic zeci de kilometri pe străzi aglomerate şi poluate”, mai spune reprezentanta Nhood.

Conceptul de oraș de 15 minute a fost lansat de Carlos Moreno, profesor la Universitatea Sorbona, pentru Paris și implementat de primarul orașului, Anne Hidalgo. “Acest trend poate fi cu ușurință aplicat în vechile cartiere ce au potențial de ar fi revitalizate: o veche fabrică în sală de spectacole sau centru sportiv, un teren viran într-un loc de joacă”, explică experta Nhood.

“Cartier Coresi reprezintă primul demers de reînnoire urbană și remodelare a unei zone industriale aflate în zona de nord a oraşului. Acolo am dezvoltat un proiect integrat de revalorizare a fostei platforme industriale Tractorul. În analiza privind dezvoltarea proiectului, am ținut cont în primul rând de impactul proiectului asupra mediului şi reutilizarea urbană a terenului. Cartier Coresi integrează patru funcționalități: centrul comercial – Coresi Shopping Resort, rezidențial – Coresi Avantgarden, dezvoltat alături de Kasper Development), office – Coresi Business Campus dezvoltat alături de Ascenta, și hotelul Qosmo, inaugurat în iulie 2021 și operat de către Kronwell”, spune aceasta.

Astfel, prin prezența acestor facilități în apropiere, se reduce traficul și deplasarea, astfel încât poluarea aerului se reduce substanțial.

Măsurarea amprentei de carbon

Nhood a început anul trecut printr-un proiect de măsurare a amprentei de carbon, fapt care a permis organizației identificarea surselor de emisii ale gazelor cu efect de seră și crearea unui set de măsuri care să reducă această amprentă.

La nivelul organizației, Nhood va trece la o flotă de mașini electrice, au favorizat trenul ca mijloc de transport atunci când era posibil și au favorizat achiziția de produse ecologice.

“De asemenea, avem multe acțiuni pe care le desfășurăm pentru bunăstarea colegilor. Echipa HR, denumită intern Happy Team, creează diverse momente care contribuie la creșterea satisfacției și a stării de bine. Avem și o zi dedicată voluntariatului, în care fiecare coleg se poate implica într-o cauză în care el crede precum și evenimente de CSR: plantări, ecologizări, donare de sânge, alergări pentru diverse cauze, dăruirea zilei de naștere, Ora Pământului, Ziua Internațională a Mediului, etc.”, explică Ramona Grozăvescu.

“Pentru clientul nostru Ceetrus, am demarat o serie de evaluări și certificări ale portofoliului de 20 de centre comerciale pe care îl administrăm la nivel național. Am început cu o evaluare pentru a identifica riscurile climatice la care sunt expuse centrele comerciale. Pentru aceasta am folosit un instrument ESG al Moody’s, evaluare ce se bazează pe o metodologie de screening al unor diverși indici, pentru a identifica locațiile care sunt deosebit de expuse la pericolele climatice. Locațiile sunt punctate pentru o serie de riscuri legate de climă pe o scară de la 0 (risc scăzut) la 100 (risc ridicat). Criteriile pentru această analiză includ proiecții detaliate ale pericolelor climatice care măsoară gradul relativ de schimbare a evenimentelor extreme, cum ar fi intensitatea și frecvența precipitațiilor, temperaturile ridicate, seceta, stresul hidric, potențialul și cutremur.”, a mai spus aceasta.

În plus, Nhood a continuat cu o certificare Breeam in use a întregului portofoliu, un standard internațional pentru evaluarea și îmbunătățirea performanței de mediu a clădirilor comerciale sau de birouri.

“Certificarea Breeam in Use oferă o serie de beneficii atât pentru proprietarii de imobile, cât și pentru ocupanții acestora. Pentru proprietari, certificarea poate atrage investitori și chiriași datorită standardelor ridicate de mediu și performanță, contribuie la reducerea costurilor de întreținere și la creșterea valorii imobilului pe piața imobiliară. Pentru ocupanți, Breeam in Use îmbunătățește sănătatea și confortul în clădiri, deoarece evaluează și pune accentul pe aspecte precum aerul proaspăt, lumina naturală și gestionarea deșeurilor, toate acestea având un impact pozitiv asupra stării de spirit și a performanței oamenilor.”, explică Ramona Grozăvescu.

În plus, în 2023, Nhood se concentrează pe un studiu legat de biodiversitate, alături de parteneri și profesori de al Universitatea Babeș Bolyai din Cluj-Napoca.

Schimbările climatice sunt unul dintre aspectele cele mai presante și mai cunoscute când vine vorba despre amenințările viitorului, însă nu sunt singurul – daunele aduse biodiversității planetei sunt un alt aspect foarte important de luat în calcul. Un studiu al WWF (World Wildlife Fund) arată că populațiile monitorizate de vertebrate au înregistrat o scădere devastatoare cu 69% în medie din 1970, conform Raportului Living Planet Report 2022.

“Rezultatele evaluării centrelor Ceetrus vor fi gata în curând și ne vor oferi o imagine clară despre acțiunile pe care le putem implementa pentru dezvoltarea și protejarea biodiversității din jurul acestora”, explică Ramona Grozăvescu.

De asemenea, Nhood vrea să dezartificializeze 1.000 de mp de sol în fiecare centru comercial, pe care îl vor transforma în infrastructură verde și socială.

“Printre acțiunile care vor fi luate în considerare se numără: crearea unor insule de micro-habitat prin plantarea unor arbori, arbuști din specii locale, care vor atrage la rândul lor specii de animale. Plantarea acestora va fi coordonată și pentru acoperirea altor funcții, precum umbrirea naturală a clădirilor, umbrirea mașinilor care parchează sau a clienților în zone de așteptare; amenajarea unor locuri și organizarea unor activități dedicate biodiversității orientate în special către copii”, a mai spus reprezentanta Nhood.

În acest context, în Cartierul Coresi Nhood a creat prima grădină urbană din portofoliu, cu aproximativ 3.000 de mp de spații verzi și spații publice de relaxare.

“Mai avem în vedere un proiect pilot ’’Zero waste to landfill’’ în 2 centre comerciale – Drumul Taberelor din București și în Coresi din Brașov, unde ne dorim să implementăm un proiect de management al deșeurilor prin care acestea să nu mai ajungă la groapa de gunoi. Astfel, fracțiile de hârtie, carton, plastic, metal și sticlă să fie sortate și reciclate iar fracția umedă să fie transformată în compost, pe care să îl folosim pentru spațiile verzi. Asta presupune găsirea unui prestator de servicii de salubritate care să colecteze separat aceste fracții. Pentru partea de compost suntem în discuții cu câțiva furnizori pentru achiziția unor compostoare și tocătoare de vegetație & carton pentru a ne putea îndeplini obiectivul de a nu mai trimite nimic la groapă și a valorifica toate deșeurile din centre”, a mai spue aceasta.

Ce poate învăța un oraș dintr-un cartier

Poate un oraș să se dezvolte pornind de la experiența unui cartier? Ramona Grozăvescu consideră că da.

“Cred că cel mai important lucru este să pornim de la firul ierbii și să creăm proiecte care pun în centrul atenției omul cu nevoile și aspirațiile lui pentru următorii 20-30 de ani. Mai avem nevoie și de o viziune foarte curajoasă de a gândi un astfel de proiect la nivel macro, integrat în țesutul existent, aliniat la strategia de dezvoltare a orașului sau a regiunii, astfel încât el să devină o soluție pentru oraș și nu o problemă și mai mare.”, spune aceasta.

În plus, orice asemenea proiect este unul care implică și autoritățile publice.

“La Brașov am început prin creionarea unui masterplan, adică viziunea proiectului, și am continuat cu consultarea și implicarea comunității în proiect cu mult timp înainte de deschiderea oficială a centrului comercial, am susținut evenimentele culturale locale și am devenit o porta-voce pentru ele. De asemenea, Coresi a dezvoltat relații foarte bune cu instituțiile publice brașovene precum Primăria, Universitatea Transilvania, Muzeul de istorie, Prima Școală Românească, Filarmonica, Agenția Metropolitană și multe alte instituții de acest gen. De exemplu, am donat Primăriei 10 hectare de teren pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere și a celei sociale (pentru construirea unei creșe) a contribuit la dezvoltarea armonioasă a acestei zone.”, a spus aceasta.