Directiva afirmațiilor verzi ar urma să forțeze companiile să trimită dovezi în legătură cu afirmațiile de mediu folosite în reclame înainte de a cataloga un produs ca fiind „biodegradabil”, „mai puțin poluant” sau ca având „conținut bio”. Statele membre UE ar urma să desemneze specialiști care să determine dacă aceste afirmații sunt sau nu fondate.

Parlamentul își dorește ca afirmațiile și dovezile respective să fie verificate în termen de 30 de zile, însă produsele și afirmațiile mai simple ar putea beneficia de un proces mai rapid de aprobare. Microîntreprinderile nu vor trebui să se supună acestei reglementări, iar IMM-urile ar avea un an în plus să implementeze acest sistem. Printre penalitățile care se pot aplica celor care nu vor respecta legea se numără amendarea cu suma de 4% din profiturile anuale.

Am discutat cu Miriam Thiemann, Policy Officer for Sustainable Consumption, Biroul European pentru Mediu (BEM), pentru a afla mai multe despre cum un sistem actualizat de etichetare a produselor sustenabile va ajuta industria, dar și consumatorii.

Afirmațiile de mediu bazate doar pe credite de carbon vor fi în continuare interzise, iar ele vor fi permise doar în cazul în care o companie a făcut tot ce a putut pentru a-și reduce pe alte căi amprenta de carbon. Astfel, creditele de carbon vor fi luate în calcul doar pentru emisii reziduale.

Parlamentul a decis deocamdată ca afirmațiile de mediu pentru produsele care conțin substanțe periculoase să rămână în continuare valabile, însă Comisia Europeană va analiza în curând dacă acest lucru ar rămâne valabil.

Raportorul Comitetului de Mediu Cyrus Engerer a declarat că „trebuie să oprim greenwashing-ul. Poziția noastră își propune să pună capăt afirmațiilor înșelătoare de mediu care au păcălit consumatorii prea mult timp. Ne vom asigura că afacerile vor avea toate cele necesare pentru a pune în aplicare această nouă directivă.”