”Orice companie ar trebui să înțeleagă care sunt acele probleme de interes pentru industria lor și să facă o analiză sinceră a impactului negativ pe care-l au și să vadă dacă pot reduce output-urile negative. Dacă modelul de business produce un impact negativ de mediu, poate nu e suficient să plantezi copaci, ci pe termen lung ar fi mai bine să investești într-un model de business mai bun sau să investești în tehnologie verde”, ne-a spus Ciprian, unul dintre invitații evenimentului CSR Growing Responsible, în care am abordat tema raportărilor ESG în cadrul companiilor din România.

Poți urmări aici înregistrarea CSR Growing Responsible, eveniment organizat de wall-street.ro și Green Start-Up cu susținerea Mastercard România și Telekom România.

Potrivit lui Ciprian, cea mai importantă acțiune pe care trebuie să o facă o companie e să se uite la sine pentru a vedea modul în care poate să reducă orice tip de impact negativ pe care l-ar avea și nu doar să prezinte acțiunile întreprinse pentru a câștiga de partea sa clienții sau investitorii.

Raportarea ESG și de ce este esențială pentru orice companie listată la bursă

”O organizație care investește în educația de clase primare, dar care nu are produse sau servicii care să aibă legătură cu părinții sau școlile, pe termen lung va pierde din energia internă. Nu e nimic greșit ca firmele să fie strategice în implicarea în societate. Asta dă sustenabilitatea acțiunillor lor cu adevărat”, afirmă reprezentantul Social Innovation Solutions, precizând faptul că, mai întâi de toate, firmele ar trebui să vadă ce din impactul lor negativ pot să reducă.

În opinia sa, în ceea ce privește realizarea unei strategii de business care să ia în considerare și raportarea ESG, pe care și companiile din România vor fi nevoite să o facă din 2023, dacă firmele de mari dimensiuni sau cu reprezentare și în afara granițelor au susținerea companiilor mamă și un istoric privind raportarea non-financiară, la nivelul IMM-urilor, ESG este un concept abstract pentru antreprenori. Totodată, aceștia nici nu înțeleg ce înseamnă să fii o companie sustenabilă.

Despre raportarea ESG pe înțelesul tuturor - ce este, etape de implementare, ce au de făcut companiile pentru raportarea non-financiară, puteți afla pe larg din acest material.

”Chiar dacă această înțelegere apare, educarea antreprenorilor nu este, încă, suficientă, adesea mulți dintre ei consideră că nu au resurse. Dacă ne uităm în viitor, în următorii 7-10 ani, va fi mai simplu pentru unele companii, mai ales pentru companiile medii, pentru că există suport de tehnologie care să ajută la automatizarea raportării. Mai important, automatizarea măsurării impactului”, declară Ciprian Stănescu.

Viziune pe termen lung

Acesta dă exemplul startup-urilor care trec prin incubatoarele Future Makers, organizate de echipa Social Innovation Solutions, care au 2-5 angajați.

”Nu se gândesc într-un framework ESG, ci se gândesc la ce va fi viitorul. Viitorul nu e despre raportări și litere, ci despre business sustenabil, un business natural. Trăim într-o bulă foarte mică însă. Ce ar trebui să facă fondatorii? De ce să țină cont când fac o strategie de business? Cred că ar trebui să-și ia niște timp și să vadă în această strategie cum integrează, nu inserează, un tip de raportare care nu doar să-i ajute să arate mai bine în fața unor investitori sau în fața unor clienți, ci să măsoare mai din timp. Mai ales în ultima lună sau în ultimele săptămâni înainte de primul draft de raport de sustenabilitate, toată lumea aleargă să măsoare ce trebuia să măsoare cu 6 luni înainte”, mai spune Ciprian.

Astfel, primul pas spre o strategie de business care să țină cont de factorii ESG este cel al unui audit de sustenabilitate.

”Ce înseamnă această companie și o proiecție pe următorii 3 ani? Un plan de acțiune pe 2 ani și dezvoltarea unei echipe de sustenabilitate. Sună a magie, pentru că uneori nu poți să faci o echipă de sustenabilitate când ai doar 3 angajați. Dar una dintre persoanele fondatoare poate să își ia această responsabilitate. De ce am zis și 2 ani? Pentru că abia după 2 ani poți să-ți dai seama de rezultate”, explică el.

Mastercard: obiectivele sustenabile trebuie să fie pe agenda fiecărui angajat

Reprezentantul Social Innovation Solutions este de părere că un antreprenor trebuie să fie sincer cu el, clienții și investitorii în cazul unui eșec în ceea ce privește atingerea țintelor de sustenabilitate.

”Cred că un raport de sustenabilitate sau un raport ESG poate și ar trebui să fie un instrument de comunicare mai ales pentru companiile sub 50 de angajați, pentru a deveni și modele în piață și pentru a arăta și altor companii că chiar și la început e important și se poate face. Evident fără să exagerezi și să-l faci un scop de PR”, declară Ciprian, precizând faptul că un element foarte important pentru o strategie ESG vizează modul în care sunt măsurate și colectate datele.

”Cel mai important în implementarea strategiei de sustenabilitate e măsurarea. E mai bine să măsori bine, decât să ai un raport frumos.”

Cum putem convinge fondatorii că sustenabilitatea înseamnă profit?

”Există costuri de a deveni sustenabil. Dar costurile de a nu deveni sustenabil sunt mult mai mari”, este de părere Ciprian Stănescu.

În viziunea sa, pe termen scurt a deveni mai sustenabil vine cu niște costuri.

”E ca la digitalizarea de acum 20 de ani. Am fi putut să nu investim în servere și date în Cloud, dar asta nu ne-ar fi dus foarte departe”, declară Stănescu, convins de faptul că, din păcate, în România atât mediul de business cât și cel public nu știu cum să aibă o viziune pe termen lung și ce înseamnă, de fapt, termen lung.

”Termen lung în România de multe ori înseamnă până la Crăciunul următor. Ce încercăm noi e să forțăm acest mușchi de termen lung și mediu să fie folosit. Mereu mai apare o criză, evident. La următoarele crize de tipul acesta poți să fii mai bine pregătit”, spune el, dând, din nou, exemplul startup-urilor care trec prin programele de incubare ale Social Innovation Solutions.

Telekom România Mobile: activitatea ESG, un demers cu rezultate pe termen lung

”Noi lucrăm cu aproximativ 100 de startup-uri în fiecare an. Unele din business-urile astea sunt făcute de liceeni, altele sunt făcute de persoane la 40 de ani cu 70 de angajați. Oriunde ne uităm e un val de companii mici și medii pentru care sustenabilitatea e la de importantă ca vânzările și marketing-ul. Nu înțeleg ce înseamnă sustenabilitatea, dar știu că ce fac ei e important și e deschidere la învățare și schimbare. Am pornit anul trecut un program de susținere de IMM-urilor, un fel de MBA pentru sustenabilitate și ce vedem deja în multe companii care au aplicat în 2022 la Transformator e că înțeleg că pot exista marje de profit mai joase. Îi întrebăm „s-ar putea să vă scadă un pic profitul”. Și ei spun că nu-i interesează. Ne zic că profitul nu pare cel mai important lucru față de a vinde sustenabil. Avem speranță pe termen mediu. Pe termen lung e mai complicat”, concluzionează Ciprian Stănescu.