Există mai multe alegeri pe care le putem face în acest domeniu, iar alegerea celor mai inovatoare companii nu este ușor de realizat. Totuși, sunt câteva care ies în evidență, iar cu o parte dintre ele am reușit să discutăm chiar noi pe parcursul anului 2023.

Cucerirea rețelei de încărcare a Europei

În vara anului acesta am scris despre eforturile Driveco de a deveni unul dintre cei mai influenți operatori de stații de încărcare de pe continent. Ion Leahu-Aluas, CEO-ul companiei, este un antreprenor francez cu origini române care vrea să domine piața de stații de încărcare din vestul Europei și să meargă dincolo de această regiune.

„Suntem compania care produce stațiile de încărcare, noi le instalăm, noi le operăm și avem o soluție software completă care administrează fiecare încărcător în timp real, pentru că mulțumită Internet of Things, acestea sunt foarte ușor de interconectat”, a declarat la vrmea respectivă CEO-ul Driveco pentru Green Start-Up.

În prezent disponibile în Franța și Belgia, stațiile Driveco sunt instalate și operate complet de către echipa specializată a companiei. Potrivit lui Ion Leahu-Aluas, în Franța, Driveco are cea mai mare rețea de stații de încărcare, cu una dintre cele mai mari rate de disponibilitate de 99%.

Cu ajutorul soluțiilor sale, compania a reușit să ajute sectorul auto să își reducă amprenta de carbon cu 18.000 de tone din încărcarea vehiculelor, iar un milion de sesiuni de încărcare au avut deja loc.

Energia solară este unul dintre punctele forte pe care îl au stațiile Driveco. Până acum, această rețea de puncte de încărcare a cumulat 5 megawați de energie electrică instalată, aceasta fiind operată chiar de stațiile însele. În următorii cinci ani, dacă se dovedește a fi o mișcare viabilă, compania franceză ia în calcul folosirea sistemelor de stocare locale pentru a maximiza eficiența punctelor de încărcare, dacă mai mulți șoferi le vor folosi.

În jur de 50.000 de șoferi folosesc stațiile de încărcare Driveco de mai atâtea ori pe lună, deci nu este de mirare că această companie este populară în regiune. Baza de date pe care o are la dispoziție arată faptul că există aproximativ 70.000 de utilizatori unici care își încarcă mașinile cu soluțiile furnizate de Driveco, ceea ce înseamnă o rată de retenție destul de bună.

Pentru fiecare nivel de putere, Driveco oferă prețuri mai mici decât media de pe piață. Compania reușește să facă acest lucru și să livreze în același timp tehnologie modernă și fiabilitate, prin internalizarea fluxului de energie.

În ce privește 2023, Driveco a plănuit explorarea restului Franței și instalarea a 300 de stații de încărcare pe care a vrut să le producă anul acesta. În același timp, compania franceză specializată în stații de încărcare vrea să ajungă în cât mai multe piețe din Europa de Vest până la finalul anului viitor.

O soluție mai eficientă pentru proiectarea sistemelor cu baterii

IONETIC este un startup britanic ce ajută companiile auto, mai ales pe cele mici, să-și optimizeze spațiul alocat pentru pachetele cu baterii cu ajutorul soluției sale pe bază de software.

În ce privește proiectarea unui pachet cu baterii, software-ul poate crea un model în doar trei zile, iar astfel, timpul pentru dezvoltare se reduce cu 90%.

„Poți alege pachete cu baterii foarte scumpe, care sunt inaccesibile sau poți alege modele gata făcute, care vin cu tot felul de sacrificii în ce privește performanța, iar ce încercăm noi să facem este să combinăm acești doi factori. Aceasta este de fapt misiunea IONETIC”, ne-a împărtășit James Eaton, co-fondatorul și CEO-ul IONETIC.

Înainte să pună bazele companiei, James cerceta bateriile la Imperial College London și ajuta companiile să crească performanța modelelor actuale și viitoare de mașini electrice.

Sursă foto: IONETIC

„Am dezvoltat o platformă care are la bază atât soluții hardware, cât și software, care ne permit să realizăm mai ușor cele trei mari procese (design, producție și testare)”, a explicat acesta.

James Eaton susține că și marile companii din industrie pot beneficia de serviciile start-up-ului său, deoarece ar putea atinge autonomii mai mari și ar putea să își reducă dimensiunea bateriilor, mașinile fiind astfel mai comode pentru pasageri.

Astfel, în cazul unui Nissan Leaf, bateria ar urma să fie cu 40% mai eficientă din punctul de vedere al densității energetice volumetrice și cu 36% mai densă din punct de vedere gravimetric, ceea ce înseamnă că ar avea un număr mai mare de kWh per kilogram. Astfel, ne-a explicat co-fondatorul IONETIC, pachetul de baterii ar urma să fie mai mic și mai ușor, fără a sacrifica autonomie sau performanță.

Unul dintre obiectivele companiei de anul acesta a fost mărirea echipei, însă în același timp, James și-a dorit ca primele livrări către clienți să aibă loc tot anul acesta pentru testarea modulelor pe șosele.

În ce privește planurile pentru restul deceniului, CEO-ul își dorește ca start-up-ul să poată atinge o capacitate de producție de un gigawatt-oră înainte de anul 2030.

Producătorii de renume lucrează la dezvoltarea mobilității viitorului

Toyota este una dintre companiile care a fost destul de reticentă legat de adoptarea la scară largă a vehiculelor electrice, iar producătorul japonez a mizat mai degrabă pe mașini hibrid. Totuși, în ultimii ani, compania a început să lanseze tot mai multe modele pe baterii, chiar și alimentate pe hidrogen, cum ar fi modelul Mirai.

Toyota a anunțat anul trecut lansarea unei noi variante a SUV-ului subcompact CH-R, care a venit în Europa sub formă de plug-in hibrid, iar producătorul japonez de vehicule și-a propus să lanseze încă cinci modele electrice pentru piața europeană în viitor.

Potrivit Toyota, bateriile folosite de viitorul model CH-R plug-in hibrid vor fi originare tot din Europa, iar producătorul nu anunțase la vremea respectivă dacă el va fi disponibil și în alte țări. Bateriile europene vor ajuta regiunea din punct de vedere al independenței în ce privește tehnologia cu baterii.

Întrucât bZ4X și-a făcut apariția în anul 2022 și în Europa și este primul model electric pe baterii al companiei în această regiune, producătorul japonez vrea să mai lanseze alte cinci modele nepoluante.

Gill Pratt, șeful Toyota Research Institute, a declarat că „din cauza problemelor de aprovizionare cu materiale pentru baterii și costul ridicat al acestora, dar și lipsa infrastructurii, considerăm că este mai bine să folosim o combinație de vehicule electrice, plug-in hibrid și full-hibrid pentru a reduce emisiile de CO2 în următorii 10-15 ani.”

bZ Compact SUV concept, un model prezentat tot în anul 2022, ar putea fi unul dintre aceste vehicule, care și-ar putea face apariția pe piața auto în anul 2025, în vreme ce bZ 3 sedan este o altă mașină electrică pe care Toyota ar putea să o lanseze în viitor în Europa.

Acestea sunt doar o parte dintre companiile care se mișcă cu pași repezi în direcția cea bună pentru mobilitatea electrică în Europa, dar și pe restul globului, iar eforturile lor combinate ne vor permite să conducem vehicule nepoluante într-un viitor ideal al transportului.