Am scris anul trecut despre IONETIC, atunci când am prezentat soluția companiei care permite producătorilor să crească densitatea energetică din mașinile lor cu 30% și să își optimizeze volumul ocupat de baterii cu până la 120% comparativ cu alte soluții.

De asemenea, în ce privește proiectarea unui pachet cu baterii, software-ul poate crea un model în doar trei zile, iar astfel, timpul pentru dezvoltare se reduce cu 90%.

Am stat de vorbă cu James Eaton, co-fondatorul și CEO-ul IONETIC, pentru a afla mai multe despre soluțiile companiei și cum acestea pot ajuta industria să folosească sisteme de baterii optimizate.

Începuturile IONETIC

Înainte să pună bazele companiei, James cerceta bateriile la Imperial College London și ajuta companiile să crească performanța modelelor actuale și viitoare de mașini electrice.

Companiile auto, la începutul tranziției lor către vehiculele electrice, se confruntau cu probleme similare, printre care alegerea bateriilor potrivite pentru mașinile lor electrificate.

„Poți alege pachete cu baterii foarte scumpe, care sunt inaccesibile sau poți alege modele gata făcute, care vin cu tot felul de sacrificii în ce privește performanța, iar ce încercăm noi să facem este să combinăm acești doi factori. Aceasta este de fapt misiunea IONETIC”, ne-a împărtășit el.

Provocările de a dezvolta pachete de baterii personalizate

Atunci când dezvolți baterii pentru mașini electrice care să se potrivească în mai multe modele, te confrunți cu mai multe provocări, ne-a comunicat CEO-ul companiei.

Însă tot el ne spune că, dacă realizezi design-ul, testarea și producție în cadrul unei singure echipe, costul per total se reduce, iar administrarea întregului proces este și ea mai facilă.

Apoi, trebuie să stabilești metoda prin care să dezvolți bateriile într-un mod cât mai eficient în ce privește spațiul, fără a sacrifica performanța.

Pentru a face acest lucru, James a explicat că „am dezvoltat o platformă, care este bazată pe hardware și software și care ne permite să facem toate aceste trei lucruri [design, fabricare și testare] mai eficient.”

„În ce privește software-ul, am creat unul care să proiecteze automat pachete de baterii, deci doar trebuie să îi spui cât spațiu, masă și energie ai la dispoziție, practic ceea ce îți dorești să obții, iar software-ul îți va spune „ok, de asta ai nevoie.”

Din punct de vedere hardware, echipa de la IONETIC a luat mai multe decizii, în ce privește geometria, materialele și procesele de fabricare, iar acest lucru permite echipei să proiecteze mai repede bateriile, fără a irosi timp prețios.

De asemenea, în loc să testeze un nou produs, cu componente și materiale noi, echipa de ingineri a companiei a decis să testeze spațiul de design al platformei.

„Astfel, poți reduce testele pe care trebuie să le faci, poți realiza acest proces mai rapid, fără să construiești la fel de multe prototipuri”, ne-a explicat CEO-ul IONETIC.

De asemenea, din punct de vedere al fabricării, oficialii companiei au ales să implementeze linii de producție flexibile, astfel încât să poată produce și baterii pentru mașini, dar și pentru autobuze, camioane sau alte produse.

De asemenea, companiile care au nevoie de un număr specific de pachete de baterii pot comanda cât de puține au nevoie de la IONETIC, neexistând o comandă minimă, iar James a explicat că „dacă vrei 500 de baterii într-un an și în următorul 800, nu este niciun fel de problemă, pentru că producem și pentru companii cu un volum mic de comenzi.”

Cum și-ar putea optimiza companiile mari bateriile

James Eaton susține că și marile companii din industrie pot beneficia de serviciile start-up-ului său, deoarece ar putea atinge autonomii mai mari și ar putea să își reducă dimensiunea bateriilor, mașinile fiind astfel mai comode pentru pasageri.

Astfel, în cazul unui Nissan Leaf, bateria ar urma să fie cu 40% mai eficientă din punctul de vedere al densității energetice volumetrice și cu 36% mai densă din punct de vedere gravimetric, ceea ce înseamnă că ar avea un număr mai mare de kWh per kilogram. Astfel, ne-a explicat co-fondatorul IONETIC, pachetul de baterii ar urma să fie mai mic și mai ușor, fără a sacrifica autonomie sau performanță.

„Într-un Porsche Taycan putem avea o densitate energetică cu 25% mai mare, iar bateriile ar fi mai scunde cu 20%, ceea ce înseamnă că putem umple spațiul pe care l-au lăsat gol la picioarele pasagerilor din spate, unde putem adăuga încă 15kWh și să adăugăm încă 96 de kilometri la autonomie”, a declarat el.

James a explicat că, pachetul de baterii ar avea fix aceleași dimensiuni, însă optimizările aduse mașinii de performanță i-ar permite să aibă o autonomie cu 193 de kilometri mai mare.

În plus, el susține că platforma dezvoltată de IONETIC poate aduce beneficii oricărui vehicul electric, în cazul unora, mai mult decât pentru altele, însă în cazul mașinilor electrice, orice îmbunătățire contează.

„Cred că oricine poate vedea îmbunătățiri cu ajutorul arhitecturii noastre. Cât de mare este acea îmbunătățire, acest lucru poate varia de la dublarea energiei din vehicule, până la a adăuga cu 30% mai multă energie și orice altă valoare între acestea”, am aflat.

Cum optimizează platforma spațiul pentru eficiență maximă

Fiind un tool pentru optimizare, trebuie să îi oferi mai întâi date pentru a obține rezultate.

Astfel, dacă vrei să umpli un spațiu de un metru lățime, de exemplu, poți opta pentru module gata fabricate, însă acestea îți vor permite să umpli doar 71% din spațiul respectiv.

În schimb, sistemul celor de la IONETIC folosește tot spațiul disponibil în vehiculul electric, proiectând baterii personalizate, iar astfel, vehiculul primește cu 40% mai multă energie în sistem.

Soluția companiei poate fi utilizată și pentru companii care se ocupă cu conversia mașinilor cu motoare cu ardere internă în vehicule electrice, precum Fellten, despre care poți citi mai multe din articolul nostru story, iar James susține că echipa sa poate dubla cantitatea de energie pe care un astfel de vehicul o poate înmagazina.

Dezvoltarea bateriilor mai ușor de reciclat

Toate bateriile de mașini electrice, indiferent cât de optimizate sunt, își vor atinge la un moment dat durata maximă de exploatare.

James ne-a spus câteva lucruri despre cât de mult se așteaptă ca bateriile companiei sale să reziste și ce se va întâmpla cu acestea atunci când nu vor mai putea fi utilizate de mașini electrice.

Astfel, „nu suntem îngrijorați cu privire la primul, al doilea sau chiar al treilea proprietar. Va trece mult timp până când aceste baterii își ating durata maximă de exploatare”, a declarat el.

În același timp, CEO-ul IONETIC se așteaptă ca toate pachetele de baterii de pe mașini electrice să fie reciclate sau reutilizate.

El a explicat faptul că „încercăm să reducem numărul de prototipuri pe care îl facem, pentru că asta înseamnă mai puține deșeuri, iar în ce privește prototipurile de baterii pe care le facem, le transformăm în sisteme de stocare energetică, astfel că dacă nu sunt certificate pentru utilizare în vehicule electrice, le instalăm în containere și le folosim ca mediu de stocare.”

De asemenea, pentru a face bateriile mai ușor de reciclat pentru recuperarea componentelor, IONETIC își construiește celulele astfel încât să poată fi prelucrate mai ușor atunci când nu mai pot fi reîntrebuințate.

Planurile IONETIC pentru 2023 și viitorul mai îndepărtat

Unul dintre obiectivele companiei de anul acesta este mărirea echipei, însă în același timp, James își dorește ca primele livrări către clienți să aibă loc tot anul acesta pentru testarea modulelor pe șosele.

În ce privește planurile pentru restul deceniului, CEO-ul își dorește ca start-up-ul să poată atinge o capacitate de producție de un gigawatt-oră înainte de anul 2030.

Sursă foto: IONETIC