Green Start-Up Sustainability Forum & Awards 2023, ediția cu numărul unu, a adus la masă mai mulți actori din spațiul public și privat care au venit cu soluții la anumite probleme sau dificultăți cu care ne confruntăm în diverse industrii și sectoare din România.

Legat de orașul de 15 minute au vorbit reprezentanți precum Mihai Rotaru, fondator și CEO Neobility, Iulia Dorobanțu, co-fondatoare Charger.ro, Andreea Petre, Cost și Contract Manager la Genesis Property, Adrian Țuțuianu, partner architect and co-founder, Triptic Studio și Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6.

Andreea Petre, care în prezent se ocupă cu reconversia și regenerarea completă a unui parc de birouri, a declarat că „dacă vorbim de calitatea vieții, eu consider că sunt câteva măsuri care se pot lua și ar avea un efect imediat, cum ar fi o acordare sporită a atenției pentru sincronizarea semafoarelor, care ar fluidiza instant semafoarele sau eliberarea trotuarelor de mașinile parcate ilegal, nu doar prin acordarea de amenzi, pentru că se pare că această măsură nu funcționează.”

Totodată, spune ea, există și măsuri mai complexe prin care se pot reorganiza orașele, cum ar fi întemeierea unui plan de acțiune cu ajutorul unei baze de date sau cooperarea și dialogul permanente cu spațiul privat.

În cadrul proiectului Yunity Park, Genesis Property a reușit să convertească o parcare într-un parc cu mai multe facilități și în care au fost incluse cele 17 măsuri de dezvoltare durabilă adoptate de experții ONU.

Andreea Petre a explicat mai în detaliu cum a fost regândit spațiul de lucru Yunity Park de către Genesis Propery pentru a implementa cu succes cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale ONU. Au fost implementate panouri solare, stații de încărcare pentru mașini electrice și hibrid, dar și pentru biciclete și trotinete electrice și este disponibilă pentru toată lumea chiar și apa potabilă.

O parte dintre obiectivele de dezvoltare durabilă concepute de experții ONU sunt permanente, iar altele sunt îndeplinite temporar, prin expoziții sau evenimente la care este invitată și comunitatea.

Dilema mobilității urbane ideale

De cealaltă parte, Charger.ro oferă soluții pentru companiile care vor să integreze sisteme de încărcare pentru mașinile electrice și plug-in hibrid, dar și alte soluții pentru încărcarea soluțiilor de micro-mobilitate urbană, cum ar fi biciclete sau trotinete electrice. Pentru instalarea acestor stații de încărcare, indiferent pentru ce tip de vehicule sunt ele destinate, Charger.ro asigură și acest serviciu prin echipe specializate disponibile la nivel local în România.

Charger.ro oferă toate aceste servicii pentru companii, persoane fizice, dar și instituții acolo unde se dorește implementarea stațiilor de încărcare pentru vehicule nepoluante sau pentru mobilitate urbană electrică.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

Mihai Rotaru, fondator și CEO Neobility, este de părere că „Bucureștiul este un oraș foarte congestionat, cea mai congestionată capitală a Europei și ce s-a făcut în ultimii ani nu adresează cu adevărat această problemă. Eu nu cred că oamenii vor mașini pentru mobilitate. Nu este plăcut să stai în trafic, tu ai nevoie să ajungi undeva și asta e.”

Pentru el, orașul de 15 minute este o idee foarte bună și susține că nu mai folosește mașina aproape deloc în oraș, ci doar pentru deplasări extra-urbane. Locuind într-o zonă cu una din singurele piste de biciclete din București, mai exact cea de pe Calea Victoriei, Mihai a observat de-a lungul timpului cât de importantă este această arteră destinată bicicliștilor pentru traficul urban din locul respectiv.

„Dacă am reuși să replicăm asta la nivelul orașului, ar fi fenomenal, dar cred că problema cea mai mare pe care o avem stă în sistemul de valori sau în dorințele percepute de oameni, mai degrabă decât în bani”, explică CEO-ul Neobility.

Adrian Țuțuianu vine în completarea modului ideal de a ne deplasa prin oraș și este de părere că punctul principal al unui sistem bine pus la punct de transport urban este inter-conectivitatea și modul în care poți ajunge la destinație, dar nu doar cu automobilul personal. Bicicletele și zonele pietonale sunt și ele foarte importante, din punctul lui de vedere.

În prezent, Adrian lucrează împreună cu alți experți la implementarea unei piste de biciclete de 5.5 kilometri în Brașov. Din experiența sa cu acest proiect, avizele și dificultatea cu care se obțin acestea reprezintă unul dintre cele mai mari dezavantaje când vine vorba de construirea unei infrastructuri de transport alternativ.

Cum putem moderniza orașele vechi pentru a le face smart

Adrian adaugă faptul că echipa sa lucrează în prezent la un proiect amplu realizat cu Banca Mondială pentru refacerea centrului orașului Apahida de lângă Cluj. Potrivit lui, prin curățarea și reamenajarea zonelor vechi din orașe se pot crea noi spații verzi și locuri de parcare, în anumite cazuri. Totodată, lansarea unor competiții poate aduce mari beneficii în acest sens, pentru că participanții ar putea fi motivați să propună proiecte care să optimizeze cât mai bine spațiul disponibil într-un oraș.

Astfel se poate decongestiona nu doar traficul rutier, dar se pot elibera și trotuarele, prin parcări subterane care să grupeze câteva blocuri, iar pietonii se pot bucura de spații mai mari pentru plimbări.

Mihai Rotaru a explicat pe larg situația mobilității la nivel global, comparativ cu Bucureștiul, exemple pe care autoritățile și actorii din mediul privat le pot folosi pentru a îmbunătăți deplasările urbane și la noi în țară.

„La nivel global, dacă vorbim despre trotinete, s-a dublat aproape numărul lor pe stradă între 2021-2022. În București a crescut și aici, dar sunt mai puține firme, problema este că nu s-a mișcat infrastructura deloc în București. În lume s-a mișcat foarte mult”, explică expertul în mobilitate urbană.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

În timp ce în lume există orașe precum Parisul, care se îndreaptă cu pași repezi spre a deveni un oraș de 15 minute, Bucureștiul pare că stă pe loc. Discuțiile în spațiul public sunt foarte importante, din punctul lui de vedere și ar trebui pus mai mult accent pe cauzele devastatoare pe care le poate avea poluarea în ce privește speranța de viață. În Europa, spune Mihai, poluarea ucide anual circa 400.000 de oameni, iar în România, 25.000 de vieți sunt curmate înainte de vreme din aceeași cauză.

Iulia Dorobanțu observă o susținere pentru micro-mobilitate din partea firmelor, care unele își instalează propria infrastructură pentru biciclete și trotinete electrice, astfel încât să își încurajeze angajații să folosească mijloacele de transport alternativ.

„Atât timp cât există informare și educație și nu doar investire într-un produs, o stație de autobuz smart pe care nimeni nu știe să o folosească, atunci cu siguranță se va propaga din ce în ce mai mult. Important e de la an la an să crească și cu 1%... și dacă suntem cu 20% mai bine decât acum și reușim să creăm niște strategii și să analizăm punctul de la care plecăm pentru că nu ne aliniem cu multe țări europene”, adaugă co-fondatoarea Charger.ro.

Cum poate arăta Bucureștiul în viitor

Chiar dacă din punct de vedere al mobilității și poluării, Bucureștiul arată destul de rău în prezent, există un consens între reprezentanți că lucrurile pot fi mai bune, dacă autoritățile publice vor coopera cu companiile și cu actorii din mediul privat.

Mihai spune că „Bucureștiul are o configurație care ne permite ca în maxim doi ani să fie cel mai mișto oraș din Europa. E un oraș foarte dens, metroul are stații îndepărtate, e un context ideal pentru mobilitate alternativă de last mile, spre exemplu.”

Astfel, prin colaborare și comunicarea în spațiul public, orașele din România, cu precădere cele mari, pot ajunge să fie cu succes zone urbane de 15 minute, unde orice locuitor, indiferent de cum alege să se transporte, are acces la facilitățile de bază promise de societatea modernă.