Startup-ul olandez care prezentat recent un microcar electric cu panouri solare vrea să schimbe modul în care oamenii tranzitează orașul. Am stat de vorbă cu Robert Hoevers, CEO al Squad Mobility, pentru a afla mai multe despre microcarul electric.
Întrucât orașele, în special cele mari, devin tot mai aglomerate, iar locurile de parcare sunt tot mai puține, oamenii ar trebui să se îndrepte către adoptarea mijloacelor alternative de transport pentru deplasări atunci când își vizitează rudele, fac cumpărături sau chiar când merg la birou.
Pentru aceste activități, un microcar ar trebui să fie mai mult decât suficient, oferind o experiență de condus confortabilă și sigură pentru deplasările urbane, iar în același timp, un astfel de vehicul nu ar trebui să ocupe foarte mult spațiu nici în trafic, nici în parcare.
Aceasta este și viziunea pe care o are Squad Mobility, iar startup-ul olandez fondat în 2019 de către doi foști angajați ai Lightyear vrea să schimbe modul în care oamenii tranzitează orașul cu noul microcar al companiei. Am scris despre microcar-ul electric alimentat de la soare și aici.
Robert Hoevers, unul dintre fondatori are o experiență vastă în industria auto, fiind în trecut manager general la A1GP Netherlands, echipa olandeză care participa la A1 Grand Prix, o competiție internațională de curse, iar tot el se numără printre inițiatorii FIA Formula E, o competiție de curse dedicată exclusiv mașinilor electrice.
Tot el s-a numărat și printre primii angajați ai Lightyear, producătorul unei mașini electrice de lux, iar după ce a petrecut ceva timp în companie, el și Chris Klok au vrut să facă un vehicul pentru mase pe care oamenii să și-l permită.
Chris Klok, care este Șef de Design la Squad Mobility, are experiență în ce privește dezvoltarea de vehicule pe două și patru roți.
De-a lungul carierei a lucrat pentru companii precum Renault, unde a lucrat pe design-ul de concepte pentru interior, a proiectat și motociclete Piaggio și chiar a participat la dezvoltarea mașinii zburătoare PAL-V.
La Lightyear a fost responsabil de echipele de inginerie și de proiectare a prototipului, iar în prezent, se ocupă de partea de cercetare și dezvoltare pentru Squad Mobility.
Provocările dezvoltării unui microcar electric
Potrivit lui Robert, cea mai mare provocare atunci când vine vorba despre dezvoltarea microcarului companiei a fost încadrarea produsului ca preț între un scuter electric și o mașină mai accesibilă cu motor cu ardere internă.
„Scuterele electrice sau cele normale costă între 3.000 și 5.000 de euro în UE, iar cele mai accesibile mașini pe benzină încep undeva pe la 13.000-15.000 de euro, iar noi a trebuit să punem Squad-ul între aceste două categorii, adică undeva la 8.000-9.000 de euro. Nu a fost ușor, este o mașină mică, un produs complex din punct de vedere ingineresc care necesită multă muncă pentru a-l face corect”, ne-a spus Robert.
50 de precomenzi pe zi pentru microcar-urile Squad Mobility
Cum producția la scară largă va începe după jumătatea lui 2023, compania a început să preia precomenzi, iar în prezent, Robert ne-a dezvăluit că Squad Mobility primește „50 de precomenzi pe zi”, iar în funcție de opțiunea de pre-comandă pentru care optează, clienții pot primi vehiculul în mai puțin de un an de la plasarea acesteia.
Opțiunea de precomandă Signature Edition, de exemplu, care este cea mai scumpă, cu o taxă de 5.000 de euro, îți va asigura accesul la varianta de top a Squad-ului în mai puțin de un an de la plasarea pre-comenzii.
Limita de precomenzi pentru opțiunea Signature Edition este de 100 de Squad-uri, în vreme ce următorul nivel de precomandă este cel Pioneer Edition care are o limită de 1.000 de Squad-uri.
Și clienții din afara Europei pot plasa precomenzi, iar Robert a declarat că „pentru afara Europei, pre-comenzile sunt gratuite. Asta pentru că, în afara Europei, nu ne-am hotărât încă unde vrem să livrăm produsul prima dată. Nu știm dacă vrem să livrăm prima dată către SUA sau către Orientul Mijlociu, de exemplu, iar de aceea am decis ca pre-comenzile pentru afara Europei să fie gratuite.”
Clienții din afara continentului vor trebui să aștepte mai mult timp până își vor primi microcarul, acesta fiind un alt motiv pentru care nu există o taxă de precomandă.
„Avem o cerere foarte mare din partea SUA, chiar și din Caraibe, de la locații de vacanță, de la orașe, pentru platforme de sharing, din Asia. Nu prea există țări în lume de unde să nu avem plasată vreo precomandă”, ne-a spus Robert.
El este de părere că interesul la nivel global pentru microcar se trage din faptul că acesta se poate încărca cu energie solară, lucru care le atrage atenția oamenilor, întrucât mașina poate obține o autonomie de până la 20 de kilometri într-o zi însorită din Europa cu ajutorul panourilor solare integrate în plafon.
Un microcar electric produs în Europa
Cât despre producția vehiculului, Squad Mobility va lucra cu diverși furnizori din lume pentru a-și asigura componentele de care are nevoie, iar „majoritatea pieselor vor veni din China, iar unele, din India.”
Robert ne-a spus că asamblarea și sub-asamblarea va fi făcută tot în China, iar procesul de asamblare va fi finalizat în Europa, care „va avea loc, probabil, în Europa de est, iar în prezent discut cu reprezentanții unor companii din România în acest sens.”
Rămâne de văzut dacă asamblarea finală va fi realizată în România, însă dacă acest lucru se va întâmpla, el ar putea aduce beneficii pentru economia locală și ar putea oferi oportunități de angajare.
Robert a explicat că „am putea ajunge în România (pentru producție), pentru că România este una dintre țările din Europa cu cel mai bun salariu pe oră, iar țara are și tradiție în ce privește producția de mașini, așa că România poate fi interesantă.”
Am vrut să aflăm mai multe despre investițiile pe care compania le-a asigurat până în prezent și cum le va folosi pentru dezvoltarea Squad-urilor, ultima investiție fiind anunțată în 2021, însă oficialii companiei au ales să nu facă publice cifre și ne-au spus că toți banii vor fi folosiți pentru dezvoltarea vehiculului.
Sustenabilitatea, una dintre prioritatățile Squad Mobility
Întrucât a cochetat și cu sustenabilitatea, Robert este interesat de acest aspect și de cum ar putea face microcar-ul Squad mai prietenos cu mediul înconjurător.
„Primul aspect legat de sustenabilitatea unui vehicul este greutatea, deoarece cu cât acesta este mai greu, cu atât vor fi folosite mai multe materiale pentru producție. Deci, pentru a face un astfel de produs, ar trebui să îl faci cât mai ușor cu putință. Cu cât folosești mai puține materiale, cu atât lași o amprentă mai mică asupra planetei”, ne-a spus CEO-ul Squad Mobility.
Când vine vorba despre „reutilizare” într-un vehicul, Robert este de părere că acest aspect este strâns legat de reparabilitatea mașinii respective.
El ne-a explicat că „am pus foarte mult efort în a face acest vehicul durabil, deoarece cu cât oamenii folosesc un produs mai mult timp, cu atât acesta poate fi considerat mai sustenabil. Dacă îl poți repara, poți înlocui piesele mai ușor, iar acesta este un factor important.”
Faptul că Squad microcar este alimentat de panouri solare este un bonus în ce privește sustenabilitatea, însă și consumul de energie joacă un rol important, iar potrivit CEO-ului Squad Mobility, „consumul de energie per persoană per kilometru este mai bun decât acela al trenurilor.”
Astfel, Robert este de părere că vehiculul companiei sale are un avantaj în fața transportului în comun.
Prin generarea energiei electrice cu ajutorul panourilor solare atunci când acest lucru este posibil, stocarea energiei în baterii și utilizarea ei la nevoie, aceasta reprezintă una dintre cele mai eficiente și confortabile moduri de deplasare prin oraș.
Dacă iei în calcul faptul că bateriile pot fi scoase pentru a fi încărcate acasă, Squad-ul nu ar trebui să aibă probleme legate de autonomie, așa cum au majoritatea mașinilor electrice.
Când vine vorba despre materialele utilizate pentru vehicul, echipa lui Robert a ales aluminiul, întrucât acesta este „unul dintre cele mai bune metale reciclate din lume.”
„Celălalt aspect legat de aluminiu este acela că vehiculul este ușor, ceea ce îl face mai eficient, iar totodată, aluminiul nu ruginește, așadar vehiculul este mai durabil și poate fi reparat mai ușor”, a adăugat el.
Întrucât mașina este realizată din plastic, Squad Mobility încearcă să utilizeze cât mai mult plastic reciclat pentru microcar-urile electrice, lucru care reprezintă un bonus în ce privește sustenabilitatea, iar alte companii din sectorul auto vor să folosească și ele mai multe materiale reciclate pentru interiorul mașinilor.
Cum depășește Squad-ul alte microcar-uri
Cât despre competiție, Citroen Ami este principalul competitor al Squad Mobility, așadar startup-ul olandez a trebuit să se diferențieze într-un mod semnificativ pentru a putea concura cu bine-cunoscutul producător francez.
Robert a declarat că „cel mai important lucru este încărcarea solară, pentru că este ceva ce noi avem, iar competiția nu are. Suntem primii care au implementat acest sistem, al doilea aspect este legat de bateriile care pot fi schimbate, astfel că Squad-ul poate utiliza până la patru astfel de baterii o dată, care se pot scoate pentru a fi luate în apartament. Le poți lua și încărca înăuntru, astfel că dacă nu ai acces la un punct de încărcare, iar panourile solare nu sunt suficiente, poți încărca bateriile în afara mașinii.”
Încărcarea solară se poate dovedi a fi unul dintre principalele puncte forte ale Squad-ului pentru companiile de ride sharing care vor opta pentru acest vehicul, întrucât panourile solare pot permite mașinii să se încarce în timpul zilelor însorite, astfel că infrastructura de încărcare nu mai reprezintă o problemă la fel de mare ca pentru alte mașini electrice.
Un alt avantaj uriaș pentru un vehicul la fel de mic cum este Squad-ul este acela că mașina este mai scurtă decât Citroen Ami, măsurând doi metri în lungime, comparativ cu 2.4 cât are rivalul de la compania franceză.
Acest lucru face o diferență considerabilă atunci când vine vorba despre parcarea mașinii, întrucât trei Squad-uri parcate transversal pot ocupa un singur loc de parcare al unei mașini obișnuite.
Colaborarea cu companiile de ride sharing și planurile de viitor
Companiile de ride sharing pot beneficia de pe urma acestui design, deoarece parcarea este una dintre principalele griji ale șoferilor care aleg să folosească aceste servicii.
Din moment ce am menționat platformele de ride sharing, Robert discută în prezent „cu multe, multe dintre acestea” pentru implementarea Squad-ului în flota lor, iar aceste companii par foarte interesate de acest vehicul, mulțumită panourilor solare de pe plafon, întrucât încărcarea mașinilor reprezintă una dintre provocările principale cu care se confruntă.
„Este costisitor să-ți menții vehiculele încărcate, trebuie să te asiguri de acest lucru în fiecare zi, trebuie să încarci majoritatea vehiculelor la o stație de încărcare sau să le schimbi bateriile, însă cu ajutorul încărcării solare, poți obține până la 20 de kilometri de autonomie pe zi, lucru care te ajută să economisești mulți bani și face totul mai comod atât pentru șofer, cât și pentru operatorul serviciului de sharing”, ne-a spus Robert.
În ce privește obiectivele Squad Mobility pentru restul anului, compania vrea să pregătească mașina pentru producție, urmând ca în 2023 să producă primele Squad-uri de pre-producție și primele unități care vor ajunge către clienți.
Squad Solar basic, care costă aproximativ 6.250 de euro, vine cu două baterii care oferă o autonomie de până la 50 de kilometri și poate fi configurat opțional cu uși, aer condiționat și cu încă două baterii pentru mai multă autonomie.
Modelul Signature Edition are toate aceste dotări și costă aproximativ 9.300 de euro, iar acest model vine cu toate cele patru baterii care oferă o autonomie de până la 100 de kilometri, uși și aer condiționat.
Comentezi?