Gabriel Barta se descrie ca un tânăr cercetător și, de câțiva ani, un tânăr antreprenor, afirmând că s-a ghidat în decizia de a deveni antreprenor și a lansa un startup verde de faptul că și-a dorit să fie nonconformist.
”Ideea proiectului se bazează pe două observații - abundența deșeurilor agroindustriale generate zilnic de activitățile cotidiene, dar și pasiunea mea pentru cafea, de la simpla activitate de a savura un espresso până la procesele complexe din spatele acestei băuturi. Am avut ocazia să cunosc oameni care mi-au insuflat indirect această pasiune pentru cercetare. Astfel, văzând că în zona Clujului se generează zilnic foarte multe deșeuri, de la zațul de cafea din numeroasele cafenele până la reziduurile din activitățile agricole din zonă, am început să cercetez o posibilă soluție de recuperare a acestor produse. Totul a culminat cu un prim „experiment” acasă, iar materialul obținut a fost primul pas necesar pentru a începe aventura numită RongoDesign”, ne spune Gabriel.
RongoDesign este întruchiparea viziunii sale de a se baza pe natură pentru inspirație și inovație și de a schimba modul în care ne raportăm în prezent la resurse și la metodele actuale de producție.
Materiale noi folosind ciuperci și deșeuri din alte industrii
”Vom dezvolta tehnologia și procesele noastre folosind doar microorganisme care sunt total inofensive pentru oameni și mediu. Folosind miceliul, aparatul vegetativ al ciupercilor, pentru a ne cultiva materialele pe substraturi organice și sintetice care sunt produse secundare sau ”deșeuri” ale altor industrii, scopul nostru este să înlocuim materialele sintetice și nesănătoase folosite în izolație, design interior și ambalare”, continuă Gabriel Barta.
RongoDesign este o companie de cercetare și dezvoltare care colaborează cu ecosistemele naturale pentru a oferi soluții alternative la produsele din polistiren și plastic utilizate în industria construcțiilor, în designul interior și chiar în producția de ambalaje.
”După mai bine de trei ani de cercetare și dezvoltare, am stabilit protocoale precise, iar speciile folosite sunt întotdeauna adaptate pentru folosirea în produsul final. La sfârșitul procesului de producție, materialele de miceliu sunt inerte, iar produsele rezultate sunt complet stabile, sigure, durabile și, de asemenea, biodegradabile și au o estetică unică”, spune Gabriel.
Un material cu multe utilizări și avantaje
Am fost curioși să aflăm care sunt avantajele utilizării miceliului în ceea ce privește dezvoltarea acestor noi materiale pentru sectorul construcțiilor.
După cum ne spune Gabriel, există destul de multe puncte forte:
Sustenabilitate: Miceliul este un material natural care poate fi ușor cultivat și recoltat, ceea ce face din el o resursă regenerabilă. Are o amprentă de mediu mai mică comparativ cu materialele de construcție tradiționale precum betonul și plasticuli. În plus, miceliul este biodegradabil și se va descompune în mod natural în timp, reducând deșeurile și poluarea.
Durabilitate: În ciuda naturii sale ușoare, miceliul s-a dovedit a fi la fel de puternic ca betonul în unele cazuri. Este rezistent la apă și foc, ceea ce il face un material potrivit pentru industria construcțiilor. Când este uscat, miceliul devine incredibil de durabil și rezistent la apă, mucegai și foc.
Versatilitate: Miceliul poate fi turnat în diverse forme, făcându-l extrem de versatil atât pentru materiale de construcție, cât și pentru design. Poate fi folosit pentru a crea piese de mobilier, panouri izolante, cărămizi cu proprietăți termice și acustice crescute, izolații pentru pereți și tavan. Fibrele pot fi folosite și pentru realizarea ambalajelor, pentru îmbrăcăminte și pentru alimente.
Impact redus asupra mediului: Prin utilizarea miceliului ne putem gândi la o reducere a dependenței de combustibilii fosili și o scădere a cantității de deșeuri generate în timpul proceselor de producție și a construcțiilor.
Printre primii din în lume
Un prim produs dezvoltat de Gabriel și echipa RongoDesign din miceliu este un panou de izolație, acesta fiind, de altfel, și printre puținele astfel de produse din lume.
”Este un produs ambițios și inovator, capabil să înlocuiască polistirenul și alte materiale clasice, fiind realizat manual și fără procese artificiale. Prin prisma calităților sale, precum durabilitatea, impermeabilitatea și rezistența la foc, acest gen de panouri sunt ideale pentru realizarea unor produse de calitate și compostabile”, spune Gabriel.
Fondatorul RongoDesign menționează faptul că acest panou de izolație realizat din miceliu produce de zece ori mai puțin dioxid de carbon și utilizează de aproximativ opt ori mai puțină energie decât se consumă pentru producția panourilor de polistiren.
Materialele tradiționale de construcție au o amprentă de carbon uriașă, consumă multă energie și nu pot fi eliminate într-un mod durabil.
De altfel, industria construcțiilor este responsabilă pentru 38% din emisiile globale de CO2 legate de energie. În același timp, emisiile de CO2 din sectorul construcțiilor sunt cele mai mari înregistrate vreodată, cu aproape 10 Gt CO2.
Din laborator în fabrică
Până la începutul acestui an, Gabriel și echipa sa au desfășurat strict o activitate de cercetare pentru a-și defini rețetele, cu scopul clar de a crea un material diferit față de soluțiile din silicon existente în prezent la nivel mondial.
”Anul acesta am reușit să trecem de clienți care testau produsele la clienți plătitori, în principal din afara țării, deoarece oamenii de aici încă nu sunt atât de deschiși la acest tip de material. În afara României trendul este foarte mare și cumva ne este mai ușor să abordăm clienții străini. În special designerii și arhitecții se îndreaptă către folosirea de materiale mai durabile”.
RongoDesign vizează clienții din sectorul B2B, având un accent puternic pe partenerii din industria construcțiilor; dezvoltatori imobiliari, consultanti imobiliari; arhitecți, designeri de interior și alte afaceri implicate în procesele de construcție și decorare a casei.
Sprijinul Raiffeisen
Ținta de a transforma RongoDesign într-un jucător internațional nu este una fără provocări. Și potrivit lui Gabriel, cele mai mari provocări de până acum au fost de ordin financiar.
”În România este extrem de greu să găsești sprijin, chiar dacă ai dovedit că ai o soluție unică, inovatoare, care aduce rapid impact pozitiv”, spune Gabriel.
Pentru a demara proiectul, Gabriel a pus la bătaie proprii bani, însă a reușit să atragă și investitorii potriviți care au înțeles potențialul unui astfel de demers.
Așa că o parte din investiția necesară pentru dezvoltarea RongoDesign a fost realizată și cu ajutorul împrumutului primit la finalul programului factory by Raiffeisen Bank, aceasta fiind ”impulsul de care aveam nevoie pentru a începe lansarea propriu-zisă și construcția laboratorului de producție, investiția a fost în jurul valorii de suma de aproximativ 35.000 euro”.
”Programul ni s-a potrivit perfect, venind dintr-o lume a cercetării. A fost primul contact în adevăratul sens al cuvântului cu lumea antreprenoriatului”, spune Gabriel, adăugând faptul că au primit foarte mult ajutor de la oamenii implicați în program.
”Asta este unicitatea programului, faptul că am reușit să creăm relații cu oameni care aduc valoare adăugată și care sunt alături de noi ori de câte ori apelăm la ei. Pentru mine asta a contat cel mai mult, legătura cu anumiți oameni implicați în program și faptul că am întâlnit oameni care își doresc cu adevărat să te susțină. Recomand cu căldură acest program pentru alți antreprenori la începutul călătoriei lor”, adaugă fondatorul RongoDesign.
Planuri de viitor
În acest moment, echipa RongoDesign are propriul atelier unde produce diferite panouri cu aplicații variate, în special către zona de design.
Planul lor este să se extindă și caută parteneri și soluții pentru a putea construi o fabrică care să-i ajute să crească capacitatea de producție.
”Am conceput deja planul de extindere, dar suntem încă limitați financiar, motiv pentru care ne dorim să găsim un partener puternic care să creadă și să se alinieze la valorile și conceptul nostru, ”în natură nu există risipă” și pentru că totul este în un proces continuu de schimbare, la RongoDesign nu proiectăm, ci doar rafinăm ceea ce oferă natura”, afirmă Gabriel și vorbește despre planurile lor pentru viitorul apropiat și pentru dincolo de 2023.
Pentru perioada următoare, echipa dorește să finalizeze o serie de proiecte pe care le-a discutat deja, o nouă etapă care ar transforma brandul RongoDesign, și produsele din portofoliu, într-unele și mai cunoscute publicului larg.
”Este important ca lumea să cunoască acest material și ce se poate realiza cu el”.
Potrivit lui Gabriel, cel mai important pas pentru următoarele 12 luni ar fi să găsească un partener care să-i ajute să construiască o fabrică mare, unde să poată scala producția, permițându-le, de asemenea, să își diversifice portofoliul către noi produse și aplicații alternative pentru miceliu, cum ar fi diferite modele de lămpi de interior.
Comentezi?