ONG-urile se mai pot înscrie până pe data de 12 ianuarie pentru ca proiectele lor să intre în etapa de jurizare și am aflat mai multe detalii de la Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare & CX, Raiffeisen Bank România, privind domeniile pe care ediția de acum a Raiffeisen Comunități le vizează, dacă este nevoie ca asociațiile să aibă și co-finanțare pentru implementarea proiectelor.

Totodată, am aflat și câteva trucuri pentru ca un ONG să-și poată maximiza șansele ca proiectul depus să fie ales de juriu și să fie finanțat.

Dincolo de finanțare, Raiffeisen Comunități oferă și un program de accelerare și mentorat, incluzând cursuri practice pentru creșterea capacității de implementare a proiectelor câștigătoare: management financiar, strângere de fonduri, comunicare și dezvoltarea unei rețele de sprijin în comunitate.

Etapele principale: jurizarea proiectelor (15 ianuarie 2024 – 15 martie 2024), campanie vot online deschis comunităților înscrise în accelerator (26 februarie 2024 - 08 martie 2024), anunț câștigători (21 martie 2024), urmat de perioada de accelerare a ONGurilor și implementare a proiectelor (01 aprilie 2024 – 31 martie 2025).

Juriul va analiza toate proiectele depuse, din perspectiva soluțiilor și a impactului pe care le pot genera, și vor selecționa 20 de câștigători.

Tipul proiectelor ce se pot califica pentru a fi finanțate

Prin programul Raiffeisen Comunități ne-am propus să creăm cadrul pentru a susține oamenii care își investesc energia pentru a genera schimbări în bine în propriile comunități. Pe scurt, căutăm proiecte sustenabile și durabile care demonstrează aplicabilitate și susținere pe termen lung pentru comunități. Dacă e să exemplific, proiectele înscrise de ONG-uri trebuie să adreseze cel puțin una din prioritățile vizate de Raiffeisen Comunități.

Vorbim aici despre orașe și comunități sustenabile – fie că este vorba despre asigurarea accesului locuitorilor la spații verzi publice sigure, fie de protejarea patrimoniului cultural ori natural, soluții pentru creșterea mobilității în orașe sau îmbunătățirea calității aerului din comunități; dar și despre consum și producție responsabile, cu tot ce acesta implică, de la diminuarea risipei alimentare la gestionarea eficientă a deșeurilor; și, nu în ultimul rând, de parteneriate pentru realizarea obiectivelor, cu accent pe sporirea coerenței politicilor pentru dezvoltare durabilă la nivel de comunitate, parteneriate public-private.

Procesul de depunere a proiectelor

Înscrierea proiectelor mai este deschisă săptămâna aceasta și se face online prin completarea unui formular pe site-ul dedicat acceleratorului Raiffeisen Comunități.

Nevoia co-finanțării pentru implementarea proiectelor

Programul oferă o finanțare totală de 1 milion de euro, distribuită în mod egal către 20 de proiecte câștigătoare. În ceea ce privește co-finanțarea, aceasta nu este obligatorie, însă este încurajată și poate fi evidențiată în formularul de aplicare pe care organizația îl completează.

Important de subliniat este că, mai mult decât o simplă finanțare, Raiffeisen Comunități oferă participanților acces la un program cuprinzător de accelerare și mentorat. Cursuri practice în management financiar, strângere de fonduri și comunicare sunt parte integrantă a sprijinului acordat câștigătorilor pentru a asigura o implementare eficientă și un impact durabil.

Numărul de aplicări pentru a obține finanțare în cadrul Raiffeisen Comunități

O organizație poate depune o singură aplicație în cadrul competiției în calitate de aplicant, însă poate fi partener în mai multe proiecte, dacă demonstrează capacitate de implicare în mai multe proiecte și în acord cu misiunea și strategia organizației.

Cum își poate maximiza un ONG șansele ca proiectul depus să fie ales de juriu și să fie finanțat

Ne dorim să vedem curaj și determinare în rândul ONGurilor, încredere că, de oriunde din țară, pot fi beneficiari ai programului și că fac parte dintr-un demers transparent și onest la capătul căruia cei 20 de câștigători vor primi nu doar finanțare, ci și șansa de a crea conexiuni pe termen lung. Cu siguranță se vor remarca proiectele care dovedesc perseverență, mentalitate pe termen-lung și energie constantă.

Căutăm organizații care înțeleg că schimbarea se produce în timp, că impactul este o promisiune pe termen lung, care trebuie declarată și urmărită, și că toți sunt de fapt coechipieri, nu concurenți.

Scopul este să construim o rețea care va duce la o transformare.

De altfel, Raiffeisen Comunități s-a născut din dorința noastră de a extinde și amplifica impactul social pe care îl avem în comunitățile noastre, dar și din convingerea profundă că putem face mai multe împreună, decât individual, fapt reflectat și de leitmotivul acestei ediții. "Avem mai multe în comun decât ceea ce ne desparte," reprezintă o chemare la acțiune pentru transformarea sustenabilă a comunităților din România.