Într-un interviu pe care l-am avut cu Sergey Petrov, CEO-ul și cofondatorul Pollenity, alături de Vladislav Vasiliev, sales manager în cadrul startup-ului, am aflat mai multe detalii despre programul Adopt a Hive, care le permite utilizatorilor individuali și companiilor să se implice și să susțină în mod direct un apicultor și stupii lor, care au peste 60.000 de albine fiecare, soluțiile software și hardware pe care compania le dezvoltă și la pune la dispoziția apicultorilor pentru ca aceștia să aibă în timp real informații despre ceea ce se întâmplă în stupi, precum și despre planurile de dezvoltare ale startup-ului în următorii ani.

Impactul pe care albinele de miere îl au asupra ecosistemului și sănătății noastre este critic.

Albinele de miere joacă un rol crucial în polenizarea multor alimente care formează o parte semnificativă a dietei noastre. Se estimează că 75% din culturile alimentare globale depind, cel puțin parțial, de polenizatori, inclusiv de albinele de miere (conform FAO).

În plus, contribuția polenizatorilor la producția globală a culturilor a fost estimată să valoreze între 235 și 577 de miliarde de dolari pe an.

Pollenity a fost lansat în 2015 în Bulgaria de către Sergey Petrov și de atunci, a ridicat runde de finanțare de tip pre-seed și seed, lucrează cu peste 200 de clienți corporate, susține peste 50 de apicultori, iar peste 4000 de stupi au fost adoptați.

Aflați mai multe informații într-un interviu exclusiv pe care l-am realizat pentru Green Start-Up. Urmăriți video-ul de mai sus sau citiți câteva dintre cele mai importante declarații ale fondatorilor Pollenity mai jos.


Pollenity, startup-ul care contribuie la crearea unui viitor sustenabil pentru mediu

Sergey: Suntem parteneri într-o companie numită Pollenity și creăm soluții menite să aducă sustenabilitate în sectorul apicol global.

Sunt inginer, am experiență în înființarea altor câteva companii și am lucrat într-o mare companie de software acum câțiva ani. În urmă cu aproximativ opt ani am început să lucrăm la o soluție menită să ajute albinele. A fost încă de la început o relație de dragoste cu ele, așa că acum lucrez pentru albine.

Vlad: El este de fapt fondatorul și CEO-ul companiei noastre și el este tipul care ne-a implicat în misiunea de a ajuta albinele.

Pentru a ne îndeplini efectiv misiunea de a proteja albinele, trebuie să aducem alături de noi mai mulți oameni și mai multe părți interesate, iar rolul meu este de a găsi cea mai bună modalitate de a ne prezenta cauza, de a dezvolta un model de afaceri durabil care să aducă calitate și valoare acționarilor ecosistemului nostru.

Sergey: Compania noastră creează durabilitate în sectorul apicol global.

Facem asta lucrând pe 3 direcții diferite. Creăm tehnologie pentru apicultori, care îi poate ajuta pe aceștia să-și înțeleagă mai bine albinele și să le îngrijească mai bine.

De asemenea, participăm la programe de cercetare și lucrăm cu universități pe concepte care să ajute domeniul apicol. Ne implicăm foarte mult în educație.

În ultimii ani, am preluat un alt concept care crește cel mai rapid și este programul Adoptă un stup.

Știam că albinele sunt în pericol, știam și că mierea este un produs extraordinar care a fost folosit de mii de ani pentru beneficiile sale pentru sănătate. Dar interesant este că astăzi, mierea este al treilea cel mai contrafăcut aliment din lume, fapt care creează multă neîncredere între cumpărători și producătorii de miere.

Asta se întâmplă pentru că există o mulțime de necunoscute pe drumul mierii de la stup până la masă, la consumatorul final.

Am reușit să creăm conceptul prin care consumatorii pot adopta un stup și să aducem alături apicultorii, cei care produc un produs autentic, și consumatorii acestui produs.

Am analizat această problemă în apicultură și am înțeles că România are un ecosistem asemănător și de aceea am decis să ne concentrăm pe țara vecină.

Un drum cu suișuri și coborâșuri - cum a început Polenity

Sergey: A fost cu multe suișuri și coborâșuri. În 2015 am început cu un concept pentru Pollenity. Am primit o investiție de la un angel investor, dar nu știam exact de câți bani avem nevoie pentru a crea produse hardware.

Apoi, prin 2016 – începutul lui 2017, am primit o investiție mai mare de la un fond bulgar. Era de circa 300.000 de euro. A fost o sumă suficientă pentru a crea un prototip, dar tot nu suficient pentru a crea întregul produs și o linie de producție.

Am plecat în America încercăm să rezolvăm această problemă, dar am aflat că nu suntem încă pe drumul cel bun. Am ajuns foarte devreme pe o piață care nu era pregătită și au fost o mulțime de factori economici care ne-au împiedicat să continuăm această călătorie în SUA.

Așa că am regândit ceea ce făceam și ne-am mutat focusul de la crearea unui produs pe segmentul B2B la B2C și vedem că mulți clienți iubesc această idee.

Am decis să ne concentrăm pe piața noastră locală pentru că am înțeles că putem crea un impact mai mare aici.

Deci, din 2019, am restructurat compania și am decis să ne concentrăm cu adevărat pe crearea unui impact asupra sectorului apicol din Bulgaria.

În numai 2 ani am reușit să pierdem 30% din apicultori din cauza problemelor economice cu care se confruntă. Așa că am decis să-i ajutăm să rezolve asta.

Soluția hardware

Sergey: Avem o linie de produse hardware numită Bee Bot. Există senzori de interior și exterior care pot ajuta apicultorul să ia decizii mai bune cu privire la ceea ce se întâmplă cu albinele dintr-un stup.

Nu ne-am propus să facem treabă în locul apicultorului, însă îl putem ajuta să aibă mult mai multe date la îndemână referitoare la stupi și la albine.

Putem oferi apicultorilor o gamă întreagă de informații despre ce fac albinele, despre productivitate și sănătate, precum și date în timp real care îl pot ajuta pe apicultor să ia decizii mai bune.

Software-ul și hardware-ul sunt 100% dezvoltate de echipa noastră de ingineri.

Planuri de viitor

Sergey: Suntem siguri că vom atinge pragul de rentabilitate spre sfârșitul acestui an și dacă vedem oportunitatea de a achiziționa o companie sau de a dezvolta un produs nou, sau ceva care are un potențial mare, nu cred că o vom rata.

Vlad: În următorii 2 ani ne-am propus să fim prezenți în cel puțin 7 țări din Europa și să avem o primă versiune a unei platforme europene în care apicultorii și oamenii să se poată reuni pentru a crea o comunitate stabilă în jurul proiectului Adopt a Hive.