În cadrul Green Start-Up Sustainability Forum & Awards s-a discutat și despre cum marile companii, dar și mici producători din România, pot include sustenabilitatea mai mult în activitatea pe care o desfășoară. La această discuție au participat Cristian Oprea, SmartWrap, Raluca Păun, Consultant de Marketing, Pehart Group, Adina Tudor, External Communication Manager, Coca-Cola HBC România și Ștefania Bătrînca, Corporate Affairs Manager, Bergenbier S.A.

Ștefania Bătrînca, Corporate Affairs Manager la Bergenbier S.A., a pornit discuția, menționând că pentru ea, sustenabilitatea înseamnă „să te gândești la resursele pe care le lași celor care vin după tine și să faci inclusiv pași mici, punctuali, în viața ta de zi cu zi.”

„Sustenabilitatea nu este un sprint, este mai degrabă un maraton”, adaugă Ștefania, făcând referire la faptul că strategia de sustenabilitate ar trebui să fie realizată pe termen lung și astfel să se desfășoare pe mai mulți ani, mai degrabă decât pe termen scurt.

Sustenabilitatea pentru un producător de băuturi cu tradiție

Pentru Bergenbier, „sustenabilitatea este un element care a fost integrat în strategia și în viziunea de business a companiei. Bergenbier S.A. este o companie veche pe piața din România, facem parte din grupul Molson Coors Beverage Company. Deci suntem alături de colegii noștri din Statele Unite care în 2017 au publicat primul raport de sustenabilitate, raportarea non-financiară la vremea respectivă și pentru noi a venit intrinsec”, explică Ștefania.

Practic, oficialii Bergenbier și-au dorit să învețe mai în detaliu ce presupune să întocmești un raport de sustenabilitate, dar și ce se poate îmbunătăți la nivel organizațional, astfel încât compania să devină cu adevărat mai „verde”.

2019 a fost anul în care Bergenbier a publicat primul raport de sustenabilitate al companiei, iar ulterior, compania producătoare de băuturi alcoolice a analizat ce acțiuni punctuale poate demara pentru a avea o producție cu o amprentă mai mică de carbon. În prezent, strategia de sustenabilitate se bazează pe trei piloni: oamenii, care includ comunitățile interne, dar și pe cele externe, mediul înconjurător, dar și consumul responsabil de alcool. Acesta din urmă se realizează prin campanii de conștientizare, dar și prin produse cu conținut alcoolic 0%.

Prin strategia World Class Supply Chain, oficialii Bergenbier vor să păstreze performanța de a nu mai trimite niciun deșeu la groapa de gunoi și în schimb, să îl valorifice, obiectiv deja realizat de către companie. Unul dintre modurile prin care inginerii producătorului de băuturi face acest lucru este să transforme o parte din deșeuri în biocombustibil. De asemenea, compania a reușit să reducă și consumul de apă de-a lungul timpului în ce privește activitatea internă, dar și să optimizeze procesul de ambalare, astfel încât să se folosească mai puține materiale pentru această operațiune.

Utilizarea resurselor, un obiectiv important pentru producția de băuturi

În ce privește Coca-Cola HBC România, Adina Tudor, External Communication Manager, a precizat faptul că și pentru compania producătoare de băuturi răcoritoare, obiectivele de sustenabilitate sunt similare cu cele ale Bergenbier S.A., ambele entități activând în același domeniu.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

Cu trei unități de producție în România, la Timișoara, Poiana Negri și Ploiești, cea din urmă fiind și a doua ca mărime în grupul Coca-Cola HBC, „partea de mediu și impact asupra mediului are o pondere foarte mare în ceea ce înseamnă strategia noastră de sustenabilitate, dar complementar, ne uităm și în zona de oameni și comunități și partea de social impact, cum putem sprijini comunitățile din care noi facem parte și în care operăm”, spune Adina.

Coca-Cola HBC România monitorizează tot ce ține de acest aspect, potrivit reprezentantei, astfel că toți indicatorii și toate consumurile sunt urmărite și optimizate pentru cele mai bune rezultate. Chiar dacă România nu se află pe lista statelor cu risc în ce privește rezerva de apă potabilă, așa cum spune Adina Tudor, compania își stabilește anual noi ținte pentru optimizarea consumului de apă, pentru a păstra cât mai mult din resursele pe care le avem la dispoziție.

Unul dintre indicativele companiei este cantitatea de apă utilizată pentru producția unui litru de băutură, iar între 2017-2021, Coca-Cola HBC România a reușit să reducă consumul de apă per litru de băutură răcoritoare produsă cu 6.34%. Chiar dacă nu pare mult, vorbim de o companie care îmbuteliază sute, poate chiar mii de litri, astfel că fiecare procent se adună într-un rezultat cu adevărat important.

Tot pentru a prezerva resursa hidrică, compania a implementat și conceptul și procesul de reciclare a apei acolo unde acest lucru este posibil la nivel intern. Astfel, apa este reciclată și tratată, astfel încât să poată fi refolosită, până când acest lucru nu mai este posibil.

În ce privește consumul de energie, grupul Coca-Cola HBC are un obiectiv comun pentru toate companiile aferente, anume acela ca toată energia electrică folosită în fabrici să fie 100% regenerabilă, spune Adina Tudor. Tot ea menționează că acest obiectiv a fost atins de unitățile de producție din România de acum patru ani.

Următorul pas pentru producătorul de băuturi răcoritoare este să crească cota de PET reciclat în sticle și să reducă ambalajele cât mai mult posibil, acolo unde tehnologia și produsele permit.

Retehnologizarea aduce beneficii pentru eficiența energetică

Raluca Păun, care a reprezentat Pehart Group, unul dintre cei mai mari producători de hârtie pentru consum, recunoscut pentru branduri precum Pufina, a precizat că și în cadrul acestei companii există raportare de sustenabilitate și procese de producție sustenabilă, care se realizează prin eficientizarea consumului de energie. Compania realizează acest lucru prin retehnologizarea și modernizarea aparaturii, care ar urma să fie finalizate în anul 2024, iar aceste îmbunătățiri ar putea reduce consumul de energie cu peste 5% la nivelul întregii companii.

„O altă dimensiune la care ne uităm este folosirea produselor care nu au impact negativ asupra mediului înconjurător”, adaugă Raluca, menționând lipirea straturilor de hârtie igienică cu ajutorul apei, în loc de lipici.

Pentru că grupul Pehart are una dintre cele mai vechi fabrici de hârtie din România, care datează din jurul anului 1800, implicarea activă în comunitate este un alt factor important pentru producător. Astfel, o parte dintre angajații care lucrează în prezent la fabrică nu doar că au activat în companie timp de zeci de ani, dar au avut chiar și părinți sau bunici care au fabricat la un moment dat produse din hârtie.

Cum pot producătorii de plastic să fie mai blânzi cu mediul

Cristian Oprea, Director de Dezvoltare, SmartWrap, a povestit despre activitatea IMM-ului pe care îl reprezintă, o companie care produce plastic. Chiar dacă nu este văzut cu ochi buni de mulți experți în prezent, plasticul are un rol foarte important în toate industriile.

Ce este important este faptul că SmartWrap implementează mai multe soluții pentru a se asigura că activitatea sa nu afectează mediul înconjurător. Astfel, Cristian explică: „facem ceea ce le propunem și clienților noștri să facă, să reducă consumul, să folosească eficient materialul plastic, sunt operațiuni în care nu poți să îl excluzi. Ca atare, am venit cu soluții high performance care pot realmente să reducă jumătate din cantitățile de plastic la aceleași capabilități tehnice.”

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

În 2019, SmartWrap a înlocuit toate utilajele pentru eficientizare și cu ajutorul unui nou dispozitiv, nimic din fluxul de producție nu se risipește, ci reintră în circulație pentru a fi întrebuințat.

Importanța inovației în producția de ambalaje

În ce privește inovația, în 2020, SmartWrap a introdus un nou produs, numit SmartGreen. Acesta este fabricat cu trestie de zahăr ca materie primă. Deși la momentul respectiv, din cauza contextelor globale sanitare, produsul nu a reprezentat un mare interes pentru consumatori, Cristian este de părere că genul acesta de inovații va începe să fie implementat tot mai mult.

Soluții sustenabile există și în producția de hârtie sau cea de metal, spune el, dar este important ca acestea să fie dezvoltate și inovația să continue.

În ultimul deceniu, SmartWrap a redus consumul de folie pentru clienți cu 60.000 de tone, o cantitate foarte mare de material al cărui consum, spune directorul de dezvoltare, ar fi fost nejustificat.

Pentru a evidenția importanța inovației în producția sustenabilă de ambalaje, Raluca a oferit două exemple, primul fiind „Pufina Natura, un produs ambalat în hârtie biodegradabilă și compostabilă care a funcționat, dar nu a avut un succes, în 2020 a veni și pandemia. Acest ambalaj era mai scump, căutăm soluții, în schimb, de ambalare, să evităm plasticul, care să ne permită să îl punem pe raft și să fie de succes.”

Un al doilea produs inovator al Pehart grup, „rola dublă”, este practic o hârtie igienică dublă din punct de vedere al lungimii, dar care ocupă același spațiu, ceea ce eficientizează transportul și depozitarea.

Astfel, Raluca este de părere că „nevoia aceasta și consumatorii Români vor începe să învețe că inovația înseamnă și a avea grijă de resurse, a înțelege că poți folosi produse care te ajută să ai grijă de resurse.” Chiar dacă uneori sustenabilitatea și inovarea în acest sens pot aduce cu ele produse puțin mai scumpe, reprezentanta Pehart precizează că acest lucru nu este mereu valabil.

Cristian Oprea susține că „am căutat întotdeauna înlocuitori și am făcut-o natural. Acest material, care provine din trestie de zahăr, este un material nou. Nu știu câtă trestie de zahăr va fi atât timp cât să înlocuiești toată granula care se face din petrol.”

Totuși, spune el, granula fabricată din petrol și utilizarea chiar și în mai multe straturi a materialului respectiv, face ca materialul respectiv să fie 100% reciclabil, un avantaj important, din punctul lui de vedere. Asta pentru că, la fel ca și hârtia, polietilena se reciclează tot de șapte ori.

Pentru a evita defrișarea pădurilor protejate în scopul producției de hârtie, Pehart lucrează cu furnizori care pun la dispoziție materie primă produsă doar din pădurile crescute special în acest scop.

Inovațiile în producția sustenabilă de băuturi

Atât Bergenbier, cât și Coca-Cola HBC România au procese de producție optimizate în așa fel încât să aibă o amprentă cât mai mică asupra mediului. Fie că vorbim de reciclarea apei folosite sau de reducerea cantității acesteia, ambele procese asigură o producție mai „verde”.

Adina Tudor precizează că „în 2021, am adus în premieră în România o tehnologie numită KeelClip, prin intermediul căreia am înlocuit folia de împachetare a baxurilor de doxe cu un ambalaj colectiv din carton 100% reciclabil, certificat SCM și biodegradabil.”

Astfel, folia de plastic folosită la ambalare a fost redusă cu o cantitate de 200 de tone. În ce privește ambalajele din PET, Coca-Cola caută să crească cantitatea de PET reciclat în ambalajele companiei. În 2019, apa minerală Dorna a fost primul produs de acest fel din România ambalat în PET 100% reciclat.

În prezent, la fabrica din Ploiești, este demarată o investiție în vederea instalării unei linii de decontaminare a PET-urilor, ceea ce înseamnă că producătorul de băuturi răcoritoare ar putea fi prima companie din țară care să își producă singur PET-ul reciclat pentru ambalaje.

Puteți urmări aici înregistrarea evenimentului de pe 29 iunie.

Și greutatea acestor PET-uri, dar și a etichetelor, a fost redusă atât cât permite tehnologia, ceea ce ajută Coca-Cola să reducă cantitatea de plastic pe care compania o pune pe piață.

Directiva europeană pentru reducerea deșeurilor de plastic a determinat Coca-Cola HBC România și Bergenbier S.A. să fie primii producători de la noi din țară care au introdus sticle cu capace atașate, lucru care, spune Adina, a creat sentimente amestecate în rândul clienților. Potrivit ei, orice schimbare, cât de mică, vine la pachet cu o perioadă de acomodare a consumatorilor.

Ștefania susține că această modificare a adus schimbări benefice în rândul produselor, cum ar fi aceea că sticlele sunt acum mai ușoare, deci amprenta de carbon per produs este mai mică.

Când ar putea deveni producția sustenabilă norma în industrii

Nu există un răspuns sigur la această întrebare, însă participanții la discuție sunt încrezători că inovarea și perseverența vor face ca toate industriile să devină în final sustenabile. Ștefania Bătrînca a revenit la remarca de la început, aceea că „sustenabilitatea este maraton” din care toată lumea are de învățat.

Pentru producătorii mari, spune ea, „lucrurile sunt și ușoare, și grele”, asta pentru că există sistemele în spate care să ajute la inovare, însă este și costisitor, pentru că este nevoie de investiții care nu pot fi recuperate foarte ușor.

Adina Tudor spune că sunt foarte multe lucruri de făcut, iar companiile mici sunt cele mai presate din acest punct de vedere, însă ea este de părere că prin colaborarea, industria poate reuși.

Legislația poate fi cea care dictează viteza cu care se mișcă lucrurile, cel puțin asta sugerează Raluca Păun, care spune că reglementările europene sunt cele care forțează companiile să inoveze și să devină mai sustenabile. „Legile sunt gândite să se și poată, nu trebuie să „omori” economia pentru că susții legislația de sustenabilitatea”, adaugă ea.

Punctul de vedere al lui Cristian Oprea este că și suportul este esențial, pe lângă partea de legislație, deoarece sustenabilizarea industriilor nu poate fi realizată doar de către companii și consumatori.

Așadar, tehnologie, legislație, suport, perseverență și cooperare, acestea sunt câteva dintre lucrurile esențiale care ne vor ajuta ca în viitor să avem industrii „verzi” care să aibă grijă și de nevoile consumatorilor, dar și de cele ale planetei.