În luna mai a fost prezentată în cadrul evenimentului Beko European hackathon fabrica Arctic de mașini de spălat din Ulmi, aceasta fiind prima unitate de producție Industry 4.0 din România și una din cele mai moderne din lume.

Acest lucru este important, întrucât nu doar electronicele și electrocasnicele trebuie să fie verzi pentru a ne asigura că vom atinge obiectivele climatice.

Fabricile care produc aceste bunuri trebuie să fie și ele cel puțin la fel de sustenabile pentru a sprijini același scop.

Arctic este unul dintre cei mai importanți producători de electrocasnice din România și este prezent pe piață de aproape 50 de ani.

În prezent, compania exportă 84% din producția totală în peste 80 de țări.

Fabrica Ulmi a celor de la Arctic are o capacitate de producție de două milioane de mașini de spălat pe an, iar în 2021, un milion de astfel de electrocasnice au fost asamblate în unitatea de 700.000 de metri pătrați.

Am discutat cu Murat Büyükerk, CEO-ul Arctic, despre eforturile de sustenabilitate ale companiei și cum noile tehnologii implementate la fabrica din Ulmi îmbunătățesc eficiența producției și ajută mediul înconjurător.

Cum vede Arctic sustenabilitatea

Am aflat de la CEO-ul Arctic că „strategia noastră de sustenabilitate este construită pe trei piloni: reducerea amprentei de carbon, sprijinirea comunităților din care facem parte și menținerea avantajului competitiv. Pentru Arctic, sustenabilitatea implică utilizarea resurselor într-un mod cât mai eficient și adoptarea unor tehnologii și procese industriale cât mai prietenoase cu mediul.”

Pentru a ajuta la îndeplinirea acestui obiectiv, Arçelik, compania mamă a Arctic, a alocat în 2021 suma de 22.4 milioane de euro pentru cercetarea și dezvoltarea produselor mai prietenoase cu natura.

Economia circulară este un alt element important în procesul de proiectare a produselor companiei.

Ni s-a comunicat faptul că „Accentul pe care îl punem pe eco-design merge mână în mână cu angajamentul nostru privind reparabilitatea, de aceea am deschis recent un centru regional de piese de schimb în județul Argeș, centru care va deservi 23 de țări.”

Fiind o unitate Industry 4.0, fabrica de la Ulmi implementează unele dintre cele mai noi tehnologii disponibile pe piață și algoritmi de inteligență artificială pentru a crește producția cu până la 30%.

În plus, 70% din producție este automatizată, iar controlul calității este realizat în totalitate tot de roboți.

„Fabrica de mașini de spălat rufe de la Ulmi întruchipează viziunea noastră legată de sustenabilitate în România. Este prima unitate de producție Industry 4.0 din țară și una dintre cele mai moderne din lume”, ne-a spus Murat Büyükerk.

Împuternicirea comunităților locale, unul dintre obiectivele Arctic

Oficialii companiei vor să ofere suport comunităților, motiv pentru care demarează acțiuni sociale pentru a ajuta localnicii, spre exemplu prin sprijinirea serviciilor medicale și a personalului medical din România, dar și a indivizilor sau comunităților vulnerabile.

„Investim în programe de educație duală și am lansat proiecte în domeniul egalității de gen. Arctic contribuie la dezvoltarea profesională și personală a colegelor din companie prin programe de formare și mentorat care să ducă la creșterea numărului de femei care lucrează în inginerie sau cercetare-dezvoltare și la o reprezentare echilibrată a sexelor la nivelul structurilor de decizie”, ne-a spus CEO-ul Arctic.

Planurile pentru un viitor mai verde

Arçelik Group, deținătorii Arctic, au stabilit obiective climatice ambițioase pentru anul 2030, iar printre planurile grupului, care sunt împărtășite și de către Arctic, sunt reducerea emisiilor din Domeniul 1, 2 și 3 (Scope 1,2 și 3 - în ceea ce privește emisiile de carbon, așa cum sunt ele definite în Protocolul GHG - n.red.) cu 50.4% în comparație cu 2018.

De asemenea, Arçelik dorește să instaleze surse de energie regenerabile cu o capacitate de 50MW la nivel global prin investirea a cel puțin 50 de milioane de dolari în surse regenerabile și în eficiență energetică.

În plus, grupul dorește să cumpere energie 100% verde de la furnizori.

Am aflat de la Murat Büyükerk că „alte obiective majore sunt reducerea consumului de energie și de apă per produs cu 45% (în producție, de la valoarea de referință din 2015), creșterea ratei de reciclare și reutilizare a apei la 70%, creșterea conținutului de plastic reciclat la 40%, iar a celui de biomateriale la 5%.”

Provocările de sustenabilitate pe care le întâmpină un producător de electrocasnice

Când vine vorba despre provocările în a deveni o companie mai sustenabilă, CEO-ul Arctic cunoaște problemele ce pot apărea și crede că acestea pot fi rezolvate prin îmbunătățirea electronicelor și electrocasnicelor pe care le folosim zilnic.

„Cele mai importante trei provocări din punct de vedere al sustenabilității sunt schimbările climatice, resursele limitate și distrugerea biodiversității”, ne-a comunicat CEO-ul Arctic.

„Pentru a ține pasul cu cererea de apă, combustibil sau materii prime din partea populației și a industriei, cantități tot mai mari de resurse naturale sunt folosite într-un ritm mai rapid decât oricând. În consecință, eficiența energetică este o prioritate pentru noi și joacă un rol cheie în strategia noastră de sustenabilitate”, a adăugat el.

Potrivit lui Murat Büyükerk , consumatorii tind să acorde o atenție mai mare factorului de sustenabilitate al unui produs atunci când trebuie să cumpere un nou dispozitiv.

„Comportamentele de consum s-au schimbat, iar sustenabilitatea contează mai mult ca niciodată. Pentru a răspunde acestor noi cerințe, oferim opțiuni sustenabile ce încurajează un stil de viață care respectă natura”, a explicat el.

Investiții în angajații companiei

Prin perfecționarea continuă a abilităților angajaților, o compania își poate asigura o mai bună performanță în ce privește cercetarea și dezvoltarea, proiectarea și producția bunurilor.

Am fost informați de către șeful executiv că ”cea mai valoroasă resursă pe care o avem în atingerea obiectivelor de sustenabilitate este capitalul uman. Pentru creșterea gradului de retenție și dezvoltarea talentelor existente, avem în vedere dezvoltarea constantă a ofertei de training și transferul a 40% din activitățile de formare pe platforme online.”

Arctic investește și în angajatele de sex feminin și le oferă acestora mai multe oportunități de lucru sau de avansare în cadrul companiei.

Ni s-a comunicat faptul că „țintele noastre până în 2030 includ creșterea procentului de femei în toate funcțiile de conducere la 30% - în funcțiile de junior management la 35%, în pozițiile de top management la 32% și în roluri STEM la 38%.”

În același timp, Arctic colaborează cu parteneri și furnizori pentru a-i ajuta să-și stabilească obiective climatice și să-și urmărească progresul, astfel încât compania să fie net-zero.

Cum ajută tehnologiile Industry 4.0 fabrica Ulmi în ce privește sustenabilitatea

Am menționat deja numeroasele procese automatizate ale fabricii și cum acestea ajută la îmbunătățirea eficienței, întrucât peste 200 de roboți lucrează împreună cu oamenii, însă există și alte lucruri care fac această unitate una cu adevărat sustenabilă.

Murat Büyükerk ne-a comunicat faptul că „Ulmi dispune de 245 de analizoare de energie, 9 contoare de gaze naturale, 42 de apometre, 68 de calorimetre, 62 de debitmetre de aer comprimat și diverși senzori (lumină de zi, prezență, temperatură, iradiere, CO2 etc.) care ajută la optimizarea operațiunilor de producție. În 2021, Arctic a implementat 18 proiecte de eficiență energetică, economisind 1.673 GJ.”

În același timp, fabrica „este alimentată parțial cu energie regenerabilă, sistemul fotovoltaic producând până în prezent peste 2,6 milioane kWh, ceea ce a dus la o reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu aproximativ 835 de tone”, a explicat șeful Arctic. „Între 2019 și 2022, capacitatea fotovoltaică instalată a fost de 930Kwp, reprezentând aproximativ 12% din consumul de energie electrică.”

De asemenea, începând cu 2023, sistemul de panouri solare al fabricii va avea o capacitate de producție maximă de 2300 kWh de energie, care ar trebui să fie suficientă pentru suplinirea a 15-20% din necesarul energetic.

Îmbunătățirea eficienței și a sustenabilității produselor

Pentru mașinile sale de spălat, compania se concentrează pe a le face cât mai eficiente din punct de vedere al consumului de apă, lucru important în special de când disponibilitatea apei a devenit o problemă în anumite zone de pe glob.

”Pentru a reduce consumul de apă în toate unitățile noastre de producție, implementăm proiecte de reciclare și reutilizare. La nivelul fabricii Arctic din Ulmi am economisit anul trecut 27.445 m3 de apă prin reciclarea, reutilizarea apelor reziduale și prin colectarea apei pluviale”, a mai spus oficialul Arctic.

În ce privește consumul de apă și energie, Murat Büyükerk ne-a transmis că „mașinile de spălat rufe AquaTech (Beko) și WaterTouch (Grundig) consumă cu 10% mai puțină energie decât media produselor din clasa „A”.”

„În ceea ce privește consumul de apă pe ciclu de spălare, pentru mașinile de spălat rufe cu capacitatea de 8 kg echipate cu tehnologiile menționate anterior consumul de apă este de 35 de litri, în timp ce pentru capacități mai mari, de 9 și 10 kg, consumul ajunge la 40 de litri”, a adăugat el.

În plus, Arçelik Group încearcă să implementeze cât mai multe materiale reciclate în electrocasnice pentru a ajuta mediul înconjurător în ce privește presiunea pusă de aceste deșeuri.

Pe lângă îmbunătățirea eficiența în utilizarea energiei și a resurselor, acesta este un alt mod prin care companiile pot face o diferență legată de bunăstarea ecosistemelor, iar în același timp să proiecteze produse pe care le folosim zilnic.

„Un total de 7.216 de tone de plastic reciclat și 34 de tone de bio-compozite au fost utilizate în 2021 de către Grupul Arçelik la nivel global. Cât privește unitatea de producție Arctic din Ulmi, aproximativ 186 de tone de plastic reciclat, 8 tone de fir industrial și 0,7 tone de plasă de pescuit au fost folosite pentru fabricarea de produse inovatoare”, a declarat CEO-ul Arctic.