Evenimentul a avut loc începând de vineri, 13 mai, până duminică, 15 mai, adunând la un loc sute de antreprenori, ingineri și dezvoltatori de top din Europa.

În cadrul hackathonului echipele au încercat să găsească soluții pentru cele mai urgente probleme legate de schimbările climatice, managementul apei și economia circulară.

România a deschis hackathonul cu un panel pe marginea sustenabilității în lanțul valoric, eveniment transmis live de la fabrica Arctic de la Ulmi, prima unitate de producție Industry 4.0 din România și una dintre cele mai moderne din lume.

Gabriel Eremia - Marketing & Product Management Director la Arctic care a găzduit evenimentul , Ümit Gülbay - Factory Director la Fabrica de Mașini de Spălat din Ulmi, Victor Spiță - Industry X Manufacturing & Operations Lead Eastern Europe la Accenture și Alexandru Laibăr - Executive Director al Coaliției pentru Economia Circulară au discutat despre importanța digitalizării în tranziția către o economie circulară.

Gabriel Eremia a deschis discuția, vorbind despre propunerile Comisiei Europene din cadrul Pactului Verde European, care prevede dezvoltarea de produse mai sustenabile și care pune accent pe adoptarea unui model de economie circulară.

Alexandru Laibăr a început prin a explica rolul Coaliției pentru Economia Circulară în România, care este una dintre principalele organizații care se asigură de faptul că firmele adoptă un model de economie circulară la nivel național.

„Avem 60 de companii care fac în prezent tranziția de la linear la circular, însă avem și specialiști de renume în România care se concentrează pe probleme legate de mediu, sustenabilitate și adoptarea unei economii circulare. În principiu, ne considerăm un incubator sau un accelerator pentru economia circulară din România”, a explicat Alexandru.

În viziunea sa, este important pentru o companie să schimbe modelul de producție de la unul linear la unul circular întrucât resursele naturale sunt din ce în ce mai puțin disponibile la scară largă, însă și datorită faptului că avem o varietate de comodități la dispoziție pe care le putem folosi, precum metal, plastic sau sticlă.

Când vine vorba despre sustenabilitatea unui produs, Alexandru a declarat că „în primul rând, ar trebui să discutăm despre design-ul eco, care este un concept al economiei circulare. Eco-design-ul începe odată cu proiectarea produsului, este despre cum să faci un produs reparabil, cum să faci piese de schimb accesibile pentru consumator, cum să-l faci ușor de întreținut și, de asemenea, cum să folosești materiale mai curate, mai ieftine și mai eficiente.”

„Din acest punct de vedere, avem o privire de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă un produs sustenabil de pe site-ul companiei, fiind vorba despre un produs care poate fi reciclat, care are o amprentă scăzută de carbon și care este produs în mod eficient când vine vorba despre consumul de apă și energie”, a adăugat el.

Rezultatele unui astfel de produs, din punctul său de vedere, sunt faptul că potențialii cumpărători vor vedea produsul respectiv ca pe un produs sustenabil de durată, cu o amprentă redusă de carbon, eficiente energetic, iar „tot mai mulți consumatori încep să întrebe producătorii care este conținutul de materiale reciclate dintr-un anume produs.”

În același timp, Alexandru a observat la consumatori faptul că aceștia nu mai vor obsolescență planificată, oferind ca exemplu scenariul destul de comun în care un produs se strică la scurt timp după expirarea garanției.

„Eco-design-ul întotdeauna duce la sustenabilitate, întrucât în ciclul de viață al oricărui produs îți pui întrebarea „de unde iau aceste materiale?” Iar dacă răspunsul este „iau aceste materiale care sunt deja extrase și disponibile pe piață”, înseamnă că ai făcut alegerea corectă, deoarece alegi materialele care au fost deja extrase din resursele naturale, nu mai afectezi ecosistemul, folosești materiale care se află deja într-un stadiu de procesare, iar astfel reduci costurile și ai făcut primul pas către eco-design”, a explicat Alexandru.

Nu în ultimul rând, el a declarat că „economia circulară este despre a închide buclele, buclele materialelor, buclele ecologice și, de ce nu, buclele legate de consum.”

Fabrica de mașini de spălat Arctic din Ulmi este singura din România care a primit certificare LEEDS Platinum, cea mai înaltă formă de recunoaștere a producției sustenabile.