Unul dintre cele mai mari lanțuri de restaurante tip fast-food McDonald's și Lopez Foods, un important furnizor de carne pentru aceste restaurante, au demarat recent o colaborare cu Syngenta, o companie de produse agrochimice. Scopul acestei colaborări? Utilizarea porumbului Enogen ca hrană pentru animale pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră și a îmbunătăți eficiența resurselor.

Prin acest angajament, McDonald’s devine astfel prima companie majoră din industria alimentară care se alătură programului Feed Forward al celor de la Syngenta, conceput pentru a aborda schimbările climatice prin extinderea inovațiilor în lanțurile valorice ale companiei.

În ce privește economiile de gaze cu efect de seră, hrănirea a 1.000 de vite cu porumbul Enogen poate reduce aceste emisii cu 196 de tone pe an, iar în plus, consumul de apă și energie ar putea scădea și ele.

Unii cercetători spun că 30% din alimentele produse anual la nivel global ajung la un moment dat la groapa de gunoi, lucru care contribuie în mod activ la creșterea emisiilor de metan, care sunt mai potente decât cele de CO2.

Fertilizanții sustenabili sunt viitorul unei producții responsabile de alimente

PepsiCo Europe este o altă mare companie din industria agro-alimentară care contribuie în mod activ la dezvoltarea de soluții sustenabile pentru creșterea culturilor. Anul acesta, PepsiCo a anunțat recent un nou parteneriat cu compania specializată în producția de fertilizanți sustenabili Yara pentru a oferi fermierilor europeni alternative cu emisii reduse pentru creșterea culturilor.

Printre soluțiile vizate se numără utilajele agricole de maximă precizie și fertilizanți cu emisii reduse, iar cele două companii spun că vor să ajungă la aproximativ 1.000 de ferme ce ocupă spații de 128.000 de hectare în Europa.

Archana Jagannathan, Chief Sustainability Officer la PepsiCo Europa, a spus la momentul respectiv că „un pas foarte mare pentru atingerea obiectivelor noastre climatice pentru anul 2040 îl reprezintă echiparea fermierilor cu toate utilajele și soluțiile de care au nevoie pentru a-și reduce amprenta de carbon.”

Potrivit parteneriatului, Yara s-a angajat să furnizeze 165.000 de tone de fertilizanți cu emisii reduse către fermierii europeni cu care PepsiCo Europe colaborează, cantitate echivalentă cu 25% din necesarul companiei pentru regiunea respectivă până în 2030.

Producția mai precisă în fabrici și pe câmp

Compania finlandeză specializată în optimizarea utilizării de lichide industriale Collo ajută companiile producătoare de alimente, cum ar fi lactatele, să economisească resurse cum ar fi apa și energia folosind senzori specializați. Anul acesta, compania a obținut o finanțare de 5 milioane de euro pentru a-și îmbunătăți tehnologia și pentru a ajunge la noi clienți.

Cercetările interne ale startup-ului arată că în producția de lapte se risipesc anual 8 milioane de litri de materie primă din cauza controlului defectuos al liniilor de producție. Utilizând soluții software moderne, acești producători pot economisi anual 35 de milioane de litri de apă și își pot reduce amprenta de carbon cu 11 milioane de kilograme de CO2, salvând, totodată, mare parte din laptele pierdut în producție.

TRACT este un alt startup din industria agro-alimentară specializat în optimizarea lanțului de aprovizionare al companiilor din acest sector pentru reducerea emisiilor din Domeniul al 3-lea. Compania a obținut recent o finanțare de peste 11 milioane de euro pentru a-și extinde gama de servicii pe care producătorii le pot folosi pentru a alege furnizori mai sustenabili și pentru a ajunge la noi clienți.

Un exemplu de practici agricole sustenabile din România

Ferma Sol și Suflet este una dintre fermele de la noi din țară care își bazează activitatea pe principiile agriculturii regenerative, un sistem care prioriotizează sănătatea solului și biodiversitatea. Prin practici precum rotația culturilor, compostarea și utilizarea îngrășămintelor naturale, ferma produce legume de cea mai înaltă calitate, fără a compromite mediul înconjurător.

Cu o suprafață de șase hectare în județul Dâmbovița, ferma Sol și Suflet cultivă circa 50 de soiuri de legume pe tot parcursul anului, furnizând săptămânal produse proaspete către cei 200 de clienți actuali, inclusiv în regim de abonament cu livrare la domiciliu. Sortimentul include legume precum fasole verde, varză, mărar, dovleac, sfeclă, cartofi, salate, broccoli, conopidă și multe altele.

Prin abordarea inovatoare și activitățile conexe de cercetare și educație, ferma Sol și Suflet se profilează ca un potențial model de urmat și deschide calea către o agricultură mai durabilă, mai echilibrată și mai prietenoasă cu natura în România.

Acestea sunt câteva dintre exemplele de proiecte, inițiative sau inovații care contribuie la îmbunătățirea sustenabilității în industria agro-alimentară. Acestea, dar și altele despre care am scris în trecut sau care se află acum în stadiul de dezvoltare ne vor ajuta să ne hrănim acum, dar și în viitor, când populația va crește la nivel global.